English version
Hanne Rinholm

Hanne Rinholm

Fagfelt

Estetisk erfaring   Musikalsk erfaring   Musikalsk klasseledelse   Musikkpedagogisk ontologisk vending   Dialogisk praksis

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Gillespie, Astrid ; Rinholm, Hanne (2025). Educating teachers for diversity–a Herculean task?. European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2507341

Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind (2025). A Reflection on Philosophy of Music Education Scholarship: Publications, Internationalization, Gatekeeping, and "Gap-Keeping". Philosophy of Music Education Review. Vol. 33.
https://doi.org/10.2979/pme.00023

Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik ; Bjerke, Mildrid (2024). Kritisk danning i lærerutdanningen. ISBN: 9788202840709. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231

Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind (2024). Kritisk danning som eksistensiell danning. Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.). Kritisk danning i lærerutdanningen. s. 183-200. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231.ch10

Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind (2024). Die Kritik des Ästhetischen. Einige von Jürgen Vogt inspirierte Gedanken. Bugiel, Lukas; Rolle, Christian (Red.). Universität zu Köln.
https://doi.org/10.18716/omp.37.c102

Rinholm, Hanne ; Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger (2023). Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal. Vol. 11.
https://doi.org/10.5195/dpj.2023.458

Rinholm, Hanne ; Gillespie, Astrid (2023). Mangfoldsorientering i skolen. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 75-98. Fagbokforlaget.

Rinholm, Hanne ; Fredriksen, Bendik ; Onsrud, Silje Valde (2023). Critical Reflection in Music Teacher Education: Contradictions and Dilemmas in Theory, Policy, and Practice. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT). Vol. 22.
https://doi.org/10.22176/act22.3.41

Fredriksen, Bendik ; Onsrud, Silje Valde; Rinholm, Hanne ; Lewis, Judy (2023). Who takes part in participation? Challenges to empowering student voice in music teacher education. Music Education Research. Vol. 25.
https://doi.org/10.1080/14613808.2023.2210159

Rinholm, Hanne (2023). Håp, musikk og eksistens. Varkøy, Øivind; Lindekleiv, Heidi Marie; Kristiansen, Ståle Johannes Clemens (Red.). SEGL: Katolsk årsskrift for religion og samfunn. s. 211-219. St. Olav forlag.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Rinholm, Hanne ; Stokke, Ruth Seierstad ; Fredriksen, Bendik ; Æsøy, Knut Ove ; Varkøy, Øivind (2025). Kritisk danning i lærerutdanningene. Lærerutdanningskonferansen 2025: Kvalitet i fremtidens lærerutdanning. Universitets- og høgskolerådet.

Rinholm, Hanne (2025). Innledning: Hva skal vi med danning, og hvordan kan danning fungere kritisk?. Boklansering. Forskningsgruppen Lærerutdanning som danningsprosess.

Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik ; , (2024). Innledning. Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind; Fredriksen, Bendik; Bjerke, Mildrid (Red.). Kritisk danning i lærerutdanningen. s. 7-23. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.231.ch1

Gillespie, Astrid ; Rinholm, Hanne (2023). Utvikling av profesjonell mangfoldskompetanse. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 213-225. Fagbokforlaget.

Gillespie, Astrid ; Rinholm, Hanne (2023). Mangfoldskompetanse for lærere. Kompetansedelingsseminar . TEQ 21 Teacher Qualification for the 21st Century.

Gillespie, Astrid ; Rinholm, Hanne (2023). Utvikling av profesjonell mangfoldskompetanse. TEQ21 Nasjonal konferanse. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Rinholm, Hanne (2023). Innledning til Essay: Musikalske Mirakler: Transcendens i estetiske og religiøse erfaringer. Når musikk og religion møtes i en person. Boklansering. Institutt for estetiske fag, OsloMet.

Manum, Kari Marie; Rinholm, Hanne ; Varkøy, Øivind (2023). Music - Meaning - Sustainability. International Society for the Philosophy of Music Education Symposium (ISPME). Norwegian Academy of Music.

Rinholm, Hanne (2023). Panel response to workshop: “What if…” - A learning jam for proposing change in generalist music teacher education. Nordic Network for Research in Music Education Conference 2023. Örebro Universitet.

Rinholm, Hanne (2023). Response to Mikael Persson's paper «From top-down to bottom up. Focus on students’ interactions to develop critical music pedagogy”. Nordic Network for Research in Music Education Conference 2023. Örebro Universitet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.