Kort om
Jeg forsker på utviklingsmessige og ervervede språkvansker hos en- og flerspråklige personer. Videre er jeg opptatt av språklig og kulturell tilpassing av kartleggingsverktøy for barn og voksne med språkvansker, og mangfoldsensitiv pedagogikk. Jeg underviser først og fremst på videreutdanninga i spesialpedagogikk.
Jeg er med i to prosjekter finansiert av Stiftelsen Dam
- Livskvalitet og språkvansker hos ungdom dam.no/prosjekter/livskvalitet-og-sprakvansker-hos-ungdom/
- Språkkartleggingsverktøy for Primær progressiv afasi dam.no/prosjekter/sprakkartleggingsverktoy-for-primaer-progressiv-afasi/
Andre pågående prosjekter
- Utvikling av språk og kunnskap om verden i polsk og norsk hos én- og flerspråklige barn (PolkaNorski). Samarbeid med BLU (OsloMet), Universitetet i Warszawa og Universitetet i Oslo.
- Utvikling og utprøving av protokoller for monitorering av språkfunksjoner før, under og etter våken kraniotomi. Samarbeid med Spesialistsykehuset for epilepsi
- Studies in Multilingual Aphasia. Samarbeid med Universitetet i Oslo, City University of New York, Universitetet i Turku
- Mangfoldsensitiv pedagogikk - læreres erfaringer med språklig mangfold på yrkesfag og fagskoler.
Fagområder
Emner
Språkutvikling Språkvansker Flerspråklighet Afasi Psykolingvistikk Kartlegging Demenssykdommer Livsløpsperspektiv Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) Klinisk lingvistikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Livskvalitet og språkvansker hos ungdom og unge voksne
Ungdommer og unge voksne med språk- og kommunikasjonsvansker kan få utfordringer med ulike deler av livet, men det finnes ikke noe godt norsk verktøy for å vurdere vanskene deres.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
PolkaNorski i praksis
Utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Ribu, Ingeborg Sophie
; Köder, Franziska Maria; Rummelhoff, Cecilie; Varona, Elena Canamaque; Krupa-Gawel, Karolina; Laumann, Lisa;
Garmann, Nina Gram
(2025).
The Development of Semantic Integration in Bilingual Toddlers Measured by N400.
Developmental Cognitive Neuroscience.
https://doi.org/10.1016/j.dcn.2025.101599
Norvik, Monica I.;
Ribu, Ingeborg Sophie
; Hansen, Pernille; Simonsen, Hanne Gram
(2024).
Beyond Naming: Narrative Production in L1 and L2 in Multilingual Individuals with and without Dementia.
Goral, Mira; Lerman, Aviva (Red.).
Advances in the Neurolinguistic Study of Multilingual and Monolingual Adults. s. 95-112.
Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003330318-10
Ribu, Ingeborg Sophie
; Simonsen, Hanne Gram; Norvik, Monica I.; Theimann, Ane
(2024).
Prediction ability in bilingual individuals: an eye tracking study with younger and older adults.
Journal of Cultural Cognitive Science.
https://doi.org/10.1007/s41809-024-00155-5
Ribu, Ingeborg Sophie
; Simonsen, Hanne Gram; Løver, Morten Aase; Strand, Bror-Magnus S.; Kristoffersen, Kristian Emil
(2019).
N-LARSP: A Developmental Language Profile for Norwegian.
Ball, Martin J.; Fletcher, Paul; Crystal, David (Red.).
Grammatical Profiles: Further Languages of LARSP. s. 1-28.
Multilingual Matters.
https://doi.org/10.21832/9781788924399-003
Ribu, Ingeborg Sophie
(2018).
Segmentation of Highly Vocalic Speech Via Statistical Learning: Initial Results From Danish, Norwegian, and English.
Language Learning.
https://doi.org/10.1111/lang.12325
Lind, Marianne; Simonsen, Hanne Gram;
Ribu, Ingeborg Sophie
; Svendsen, Bente Ailin; Svennevig, Jan
(2018).
Lexical access in a bilingual speaker with dementia: Changes over time.
Clinical Linguistics & Phonetics.
Vol. 32.
https://doi.org/10.1080/02699206.2017.1381168
Hansen, Pernille; Simonsen, Hanne Gram;
Holm, Elisabeth
;
Ribu, Ingeborg Sophie
(2017).
Noun and verb knowledge in monolingual preschool children across 17 languages: Data from Cross-linguistic Lexical Tasks (LITMUS-CLT).
Clinical Linguistics & Phonetics.
Vol. 31.
https://doi.org/10.1080/02699206.2017.1308553
Ribu, Ingeborg Sophie (2014). Imageability and phonological neighborhood density effects in speech processing. Stem-, spraak- en taalpathologie. Vol. 19.