English version
Kristin Walseth

Kristin Walseth

Kort om

Om

Kristin Walseth er professor i kroppsøving ved institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet.

Forskning
Forskningen hennes fokuserer på kroppsøving, helse og mangfoldstematikker i utdanningsfeltet. Hennes pågående NFR prosjekt er tilknyttet det nye tverrfaglige temaet "Folkehelse og livsmestring" i skolen. Hennes siste publikasjoner fokuserer på ungdom, sosiale medier og kroppspress.

Kristin Walseth er også involvert i utdanningsforskning med mangfoldsperspektiv. Hun har publisert artikler på kroppsøving og kjønn, seksualitet, etnisitet og religion. Hun har tidligere drevet med idrettsforskning og doktorgraden hennes fra 2006 fokuserte å idretten som en arena for integrasjon av minoritetsungdom. 

Undervisning
Kristin Walseth foreleser og er ansvarlig for emner innen lærerutdanning på både bachelor, master og Ph.D. nivå. Hun er hovedveileder for to stipendiater. 

Samarbeid og verv
Redaksjonsmedlem i 'Sport, Education & Society'.
Pågående forskningssamarbeid med kollegaer i Storbritania, USA og New Zealand. 

Fagfelt

Utdanningsforskning   Lærerutdanningsforskning   Kroppsøvingsfaget   Mangfold og inkludering

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Literacies for helse og livsmestring i skolen

    Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.

Vitenskapelige publikasjoner

Wold, Dag Erik; Sandell, Martin Blaauw ; Backman, Erik; Jensen, Rein M. ; Walseth, Kristin (2025). I bevegelse bort fra friluftslivsutdanningens opprinnelige danningsideal? En scoping review om forskning på friluftslivsutdanning i UH-sektoren. Journal for Research in Arts and Sports Education.
https://doi.org/10.23865/jased.v9.6469

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2024). Opening our eyes to student-centered practice. Learning from preservice teachers' experiences. Shilcutt, Jackie; Oliver, Kimberly; Luguetti, Carla (Red.). An Activist Approach to Physical Education and Physical Activity. Imagining What Might Be. Routledge.

Walseth, Kristin ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Lund, Siv ; Bratten, Judith Helene (2024). Tverrprofesjonelt samarbeid om Folkehelse og livsmestring i skolen. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10167

Vita, Sandro Claudio; Walseth, Kristin ; Langnes, Tonje Fjogstad (2024). How do we teach about ethnic and cultural diversity in PETE? A discourse analysis of interviews from Norway, Aotearoa/New Zealand and Canada. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2413065

Eriksen, Ingunn Marie ; Stefansen, Kari ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Walseth, Kristin (2023). The formation of classed health lifestyles during youth: A two-generational, longitudinal approach. Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13695

Eriksen, Ingunn Marie ; Walseth, Kristin ; Standal, Øyvind Førland (2023). Bakgrunn for temaet Folkehelse og livsmestring. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.

Aartun, Iselin; Lambert, Karen; Walseth, Kristin (2023). How pupils’ playfulness creates possibilities for pleasure and learning in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2023.2235372

Walseth, Kristin ; Khan, Hummam (2023). Minoritetsstudenters møte med friluftsliv i kroppsøvingslærerutdanningen. Journal for Research in Arts and Sports Education. Vol. 7.

Eriksen, Ingunn Marie ; Walseth, Kristin (2021). Med kropp som prosjekt. Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.). UNGDOMMEN. s. 153-172. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.142.ch7

Langnes, Tonje Fjogstad ; Walseth, Kristin (2021). This is what I learned about the body on social media: PETE students’ experiences with body pressure and body positivity. Sport, Education and Society.
https://doi.org/10.1080/13573322.2021.2022642





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Walseth, Kristin ; Standal, Øyvind Førland (2023). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. ISBN: 9788215070759. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Walseth, Kristin ; Standal, Øyvind Førland; Perminow, David Leonard Kirk; Aartun, Iselin (2025). Pedagogies of embodiment - Exploring pupils’ embodied experiences in physical education. ISBN: 9788283646832. OsloMet - storbyuniversitetet.

Walseth, Kristin (2006). Sport and integration - the experience of young Muslim women. ISBN: 9788250203945. 62 s. The Norwegian School of Sport Sciences.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2025). Opening our Eyes to Student-Centered Practice: Learning from Preservice Teachers' Experiences. AIESEP. University of Tampa.

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2023). Student-sentrert undervisning i kroppsøvings-faget og lærerutdanningen. Kroppsøvingskonferansen 2023. Norges idrettshøgskole.

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2023). Opening our eyes to student-centered practice: Learning from preservice teachers’ experiences. Literacies for health and life skills (HLS) .

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2023). Sending Physical Education Preservice Teachers into School Practicum – What Have We Learned and Where Do We Go From Here?. ECER.

Walseth, Kristin ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Lund, Siv ; Bratten, Judith Helene (2023). Cross-professional Collaboration in Health and Well-being. ECER 2023. ECER.

Aartun, Iselin; Lambert, Karen; Walseth, Kristin (2023). Hvordan elevers lekenhet kan skape muligheter for lystbetont aktivitet og kroppslig læring i kroppsøving. Kroppsøvingskonferansen 2023. Norges Idrettshøgskole.

Aartun, Iselin; Walseth, Kristin ; Lambert, Karen (2023). How Pupils’ Playfulness creates Possibilities for Pleasure and Learning in Physical Education. ECER . European Educational Research Association.

Walseth, Kristin ; Standal, Øyvind Førland (2023). Innledning. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.

Walseth, Kristin (2023). Visuelle metoder som verktøy i arbeidet med FoL. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.

Walseth, Kristin ; Standal, Øyvind Førland; Henjum, Emilie Jåtog; Ormestad, Torvald (2023). Undervisningsmateriale utviklet for folkehelse og livsmestring. Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland (Red.). Folkehelse og livsmestring - med utgangspunkt i fagene. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.