Kort om
Forskningsleder for Bærekraftig tekstil- og matforbruk. Forsker selv på mat og personlig økonomi (spesielt bolig og forsikring). Benytter eksperimentelle metoder og diverse statistiske metoder hovedsakelig.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Eksperiment-design Mikroøkonometri Forbrukeratferd Forbruk mat Bolig
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Organic-PLUS
Formålet med prosjektet er å finne nye erstatninger for en rekke innsatsmidler og metoder som i dag er omstridte, men tillat brukt i økologisk landbruk.
-
SIFO-survey
SIFO-surveyen er en spørreundersøkelse brukt for å overvåke forbrukernes situasjon og praksis på områdene forbrukerøkonomi, forbrukerkompetanse, forbrukets betydning og forbrukermakt.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Thorjussen, Christian Bernhard Holth; Schjøll, Alexander
(2021).
Er asymmetrisk informasjon en drivkraft for konflikter i det norske boligmarkedet?.
Tidsskrift for boligforskning.
Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-5988-2021-02-02
Slapø, Helena; Schjøll, Alexander; Strømgren, Børge; Sandaker, Ingunn; Lekhal, Samira
(2021).
Efficiency of In-Store Interventions to Impact Customers to Purchase Healthier Food and Beverage Products in Real-Life Grocery Stores: A Systematic Review and Meta-Analysis.
30 s.
Foods.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/foods10050922
Fretheim, Atle; Helleve, Arnfinn; Løyland, Borghild; Sandbekken, Ida Hellum; Flatø, Martin; Telle, Kjetil Elias; Watle, Sara Sofie Viksmoen; Schjøll, Alexander; Helseth, Sølvi; Jamtvedt, Gro; Hart, Rannveig Kaldager
(2021).
Relationship between teaching modality and COVID-19, well-being, and teaching satisfaction (campus & corona): A cohort study among students in higher education.
7 s.
Public Health in Practice.
Vol. 2.
https://doi.org/10.1016/j.puhip.2021.100187
Lekhal, Samira; Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander; Slapø, Helena; Karevold, Knut Ivar
(2019).
Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?.
Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE).
http://www.ntfe.no/i/2019/1/tfe-2019-01b-2401
Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode; Lanseng, Even (2018). Reklame i blogger – forbrukeres holdninger og reaksjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 158-168. Universitetsforlaget.
Austgulen, Marthe Hårvik; Skuland, Silje Elisabeth; Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode
(2018).
Consumer Readiness to Reduce Meat Consumption
for the Purpose of Environmental Sustainability:
Insights from Norway.
24 s.
Sustainability.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/su10093058
Schjøll, Alexander
(2017).
Country-of-origin preferences for organic food.
Organic Agriculture.
Vol. 7.
https://doi.org/10.1007/s13165-016-0159-1
Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode
(2017).
Eliciting consumer preferences for credence attributes in a fine-dining restaurant.
British Food Journal.
Vol. 119.
https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2016-0264
Gerini, Francesca; Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander
(2016).
Organic‐and Animal Welfare‐labelled Eggs: Competing for the Same Consumers?.
Journal of Agricultural Economics (JAE).
Vol. 67.
https://doi.org/10.1111/1477-9552.12154
Oostindjer, Marije; Aschemann-Witzel, Jessica; Wang, Qing; Skuland, Silje Elisabeth; Egelandsdal, Bjørg; Amdam, Gro Vang; Schjøll, Alexander; Pachucki, Mark; Rozin, Paul; Stein, Jarrett; Almli, Valerie Lengard; van Kleef, Ellen
(2016).
Are school meals a viable and sustainable tool to improve the healthiness and sustainability of children´s diet and food consumption? A cross-national comparative perspective.
Critical reviews in food science and nutrition.
https://doi.org/10.1080/10408398.2016.1197180