Kort om
Ingrid Smette er forskar ved NOVA, seksjon for forsking om barndom, familie og barnevern. Hennar forskingsinteresser er foreldreskap og barndom i ein kulturelt mangfaldig velferdsstat. Ho har nyleg avslutta eit postdoktorprosjekt ved Universitetet i Oslo om foreldreskaps ideal og -praksis blant etterkomarar (andregenerasjon). For tida arbeider ho med fleire prosjekt korleis velferdsstatens institusjonar handterer familiar som med av religiøse/kulturelle årsaker avgrensar barn og unges deltaking på ulike arenaer. Ho har PhD i sosialantropologi (2015) frå UiO og arbeider i hovudsak med ulike kvalitative metodar.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Migrasjon Ungdom Utdanning Familieliv, foreldreskap og omsorg for barn Studenter med minoritetsbakgrunn Ungdom, kjønn, vold Videregående opplæring Sosial kontroll Seksuell vold Selvstendighet Majoritet-minoritetsrelasjoner Ungdomsskole
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Foreldreskap blant etniske og religiøse minoriteter i Norge
Dette prosjektet undersøker hvordan etniske og religiøse minoriteter i Norge opplever det å være mor og far for «store barn» og ungdom.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Voldsprogrammet – Forskningsprogram om vold i nære relasjoner
Forskningsprogrammet handler om å forstå vold i nære relasjoner som fenomen og konsekvensene volden har for de som blir utsatt. Det handler også om tiltakene samfunnet setter i verk for å hjelpe utsatte og for å bekjempe vold.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid
(2022).
Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown.
Journal of Youth Studies
.
https://hdl.handle.net/10037/27708
Østby, Lene; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid
(2022).
Overgrepsutsattes erfaringer med spesialiserte lavterskeltilbud: Symbolsk anerkjennelse, solidariske fellesskap.
Tidsskrift for velferdsforskning
.
Vol. Årgang 25.
https://hdl.handle.net/11250/3011590
Smette, Ingrid; Hegna, Kristinn
(2021).
Selvbestemmelse og selvregulering: Nye elevidealer for ungdomsskolen.
Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.).
UNGDOMMEN. 5. s. 113-134.
Cappelen Damm Akademisk.
http://hdl.handle.net/10852/90796
Strandbu, Åse; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid; Seippel, Ørnulf (2021). Ungdomsidrettens spenninger. Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.). UNGDOMMEN. Kapittel 6. s. 135-152. Cappelen Damm Akademisk.
Rosten, Monika Grønli; Smette, Ingrid
(2021).
Pragmatic, pious and pissed off: young Muslims girls managing conflicting sexual norms and social control.
Journal of Youth Studies
.
http://hdl.handle.net/10852/88928
Aarset, Monica Five; Smette, Ingrid; Rosten, Monika
(2021).
Thinking through generation: On parenting and belonging among adult children of immigrants in Norway.
Falch-Eriksen, Asgeir; Takle, Marianne; Britt, Slagsvold (Red.).
Generational Tensions and Solidarity Within Advanced Welfare States. 5. s. 79-95.
Routledge.
http://hdl.handle.net/10852/88725
Smette, Ingrid; Hyggen, Christer; Bredal, Anja
(2021).
Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen.
Tidsskrift for samfunnsforskning
.
Vol. 62.
http://hdl.handle.net/10852/91468
Andersen, Patrick Lie; Smette, Ingrid; Bredal, Anja
(2020).
Ungdoms voldsutsatthet og foreldres landbakgrunn.
Bredal, Anja; Eggebø, Helga; Eriksen, Astrid (Red.).
Vold i nære relasjoner i et mangfoldig Norge. Kapittel 9. s. 167-195.
Cappelen Damm Akademisk.
http://hdl.handle.net/10852/81154
Stefansen, Kari; Smette, Ingrid; Dullum, Jane Vibeke (2020). The ‘psychological turn’ in self-help services for sexual abuse victims: Drivers and dilemmas. 14 s. International Review of Victimology .
Smette, Ingrid; Bredal, Anja; Stefansen, Kari
(2019).
Fra kamp til konsensus? Sivilsamfunnets rolle i framveksten av voldsfeltet.
Skjørten, Kristin; Bakketeig, Elisiv; Bjørnholt, Margunn; Mossige, Svein (Red.).
Vold i nære relasjoner: Forståelser, konsekvenser og tiltak. 8. s. 143-158.
Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/vold_i_naere_relasjoner/kapit...