Kort om
Maren Svendsen Folkvord har jobbet over to år på barndom, familie og barnevern-seksjonen på Nova, der hun forsket på sårbare unge og deres familier. Hun sitter nå på Nova som gjesteforsker. Hun har en mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo (2021). Masteroppgaven handlet om forskjeller på digital og kroppslig interaksjon mellom mennesker, samt skapelsen og følelsen av fellesskap og nærhet. Folkvords forskningsinteresser inkluderer barn og unge, digital kommunikasjon og sosiale medier, kropp og følelser, velferdstjenester, familieliv, fenomenologiske og hverdagssosiologiske tilnærminger, utenforskap, vennskap og fellesskap.
Folkvord er for tiden stipendiat ved Høgskolen i Østfold. Målet med doktorgradsprosjektet er å utforske barn og unges digitale hverdagsliv, fra deres eget perspektiv. I denne studien vil Folkvord gjennomføre etnografisk feltarbeid i barnas og ungdommenes hjem, som blant annet vil inkludere uformelle intervjuer, deltakende observasjoner, ulike kreative metoder og Q-metode. I dagens samfunn gjennomsyrer digital teknologi barn og unges oppvekst og hverdagsliv. Det er derfor viktig å beskytte unge mot risiko på nett, samtidig som det er viktig at voksne anerkjenner at de digitale arenaene har stor verdi i barn og unges hverdag. Teknologien utvikles raskt og feltet om digital oppvekst og hverdagsliv er i stadig endring. Det er dermed viktig å følge med og forske på disse endringene i sosiale strukturer i samfunnet vårt, og hvordan disse påvirker våre barn og unge – deres relasjoner, arenaer, aktiviteter med mer. For å løfte frem unges subjektive erfaringer fra sitt digitale hverdagsliv, vil Folkvord benytte en fenomenologisk tilnærming i sitt feltarbeid.
Veiledere: Marina Snipsøyr Sletten, Marit Helgesen og Ida Bruheim-Escobar
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Tilhørighet Barn og ungdom Kvalitative metoder Elevfellesskap Sosiale medier Kropp og sanselige opplevelser Digital kommunikasjon
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Langtidskonsekvenser av koronapandemien for oppvekst og likestilling
I dette prosjektet skal vi undersøke konsekvensene av pandemien for oppvekstsvilkår til barn og unge, likestilling i familier og for enkeltpersoner, inkludert barn og voksne med funksjonsnedsettelser.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Evaluering av barne- og familieetatens arenafleksible team (AFT)
Prosjektet skal fremskaffe kunnskap som kan belyse om barne- og familieetatens arenafleksible team fungerer etter intensjonen og om det er behov for endringer i tiltakene.
-
Key inclusive development strategies for life-long learning (KIDS4ALLL)
I KIDS4ALLL er formålet å utvikle en ny metodikk som skal bidra til å redusere integrasjonsutfordringene som mange innvandrede barn og unge opplever i ulike læringsmiljøer – på både formelle og uformelle arenaer.
Publikasjoner og forskningsresultater
Forskningsrapporter
Skiple, Alida
;
Mathisen, Tina
;
Bruland, Stine
;
Folkvord, Maren Svendsen
(2024).
Barne- og familieetatens arenafleksible tiltak for barnevernet. En kvalitativ evaluering av arenafleksibelt team barnevern psykisk helse (AFT) og arenafleksibelt behandlingsteam (ABT).
ISBN: 978-82-7894-872-9.
162 s.
NOVA/OsloMet.
https://hdl.handle.net/11250/3161548
Skiple, Alida
;
Folkvord, Maren Svendsen
;
Hydle, Ida Marie
(2024).
Koronapandemiens betydning for barn og unge som mottok tiltak fra barnevernet. Erfaringer fra ungdom og barnevernansatte.
ISBN: 978-82-7894-861-3.
63 s.
NOVA/OsloMet.
Vol. 2024.
https://hdl.handle.net/11250/3131191
Ugreninov, Elisabeth
;
Bjørnshagen, Vegar
;
Vedeler, Janikke Solstad
;
Folkvord, Maren Svendsen
; Finjarn, Christine
(2023).
Arbeid, helse og tilrettelegging under og etter koronapandemien. En studie av yrkesaktive og studenter med funksjonsnedsettelser og langvarige helseproblemer.
ISBN: 978-82-7894-841-5.
103 s.
NOVA/OsloMet .
Vol. 2023.
https://hdl.handle.net/11250/3105340