English version
Roar Bakken Stovner

Roar Bakken Stovner

Kort om

FORSKNINGSINTERESSER

Jeg har siden 2016 prøvd å måle undervisningskvalitet på tvers av mange klasserom, spesielt i matematikk. Nå for tiden jobber jeg i TEPS-prosjektet med å lage et stort datasett om lærerutdanning i Norge. Datasettet skal være tilgjengelig for alle forskere og øke kvaliteten på lærerutdanningsforskning på samme måte som registerdata har gitt nye muligheter for forskning på andre felt.

Jeg undersøker også hvordan forskere i utdanningsvitenskap siterer hverandre og hvordan dette fører til at litteraturen inneholder vedtatte sannheter som det er lite empirisk belegg for.

Jeg liker å lage læringsressurser og publisere dem med åpne lisenser, for eksempel en bok om masterskriving for lærerstudenter og en bok om kvantitative metoder for lærerstudenter. Se www.roarstovner.no for oppdatert informasjon

BAKGRUNN

2023- Førsteamanuensis, OsloMet
2021-2023 Universitetslektor, OsloMet
2021-2021 Lærer på Wang Toppidrettsgymnas
2016-2020 Doktorgradsstipendiat, Universitetet i Oslo
2012-2018 Lærer i Osloskolen
2012-2014 TeachFirst-kandidat
2012-2013 Praktisk-pedagogisk utdanning, Universitet i Oslo
2007-2012 Sivilingeniørutdanning innen industriell matematikk, NTNU

Fagfelt

Klasseromsforskning   Matematikkdidaktikk   Matematikkundervisning   Metascience   Siteringsanalyse

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard (2025). How Do Teachers Use Digital Technology When They Engage Students in Mathematical Inquiry?. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.6180

Senden, Bas ; Jentsch, Armin; Teig, Nani; Nilsen, Trude; Fauskanger, Janne; Frågåt, Thomas; Maugesten, Marianne; Mork, Sonja Merethe; Mosvold, Reidar; Nortvedt, Guri A.; Olufsen, Magne; Sjøberg, Mari; Staberg, Ragnhild Lyngved; Selling, Alexander Jonas Viktor; Stovner, Roar Bakken ; Ødegaard, Marianne (2025). Context matters: adapting and validating the TEDS-instruct observation instrument assessing teaching quality for its use in Norwegian primary education. Frontiers in Education. Vol. 10.
https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1483092

Steinmann, Isa ; Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard ; Øgreid, Anne Kristine ; Herseth, Janne (2025). How large language models can help to categorise master’s theses in teacher education: results from a pilot study. European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2528812

White, Mark Christopher; Stovner, Roar Bakken (2024). Breakdowns in Scientific Practices: How and Why Some Accepted Scientific Claims May Have Little Actual Support. Collabra: Psychology. Vol. 10.
https://doi.org/10.1525/collabra.121436

Stovner, Roar Bakken ; Klette, Kirsti; Nortvedt, Guri-Anne (2021). The instructional situations in which mathematics teachers provide substantive feedback. Educational Studies in Mathematics. Vol. 108.
https://doi.org/10.1007/s10649-021-10065-w

Stovner, Roar Bakken ; Klette, Kirsti (2021). Teacher feedback on procedural skills, conceptual understanding, and mathematical practices: A video study in lower secondary mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 110.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103593

Luoto, Jennifer Maria; Stovner, Roar Bakken ; Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils (2018). Methodological challenges when scaling up research on instructional quality in mathematics. Häggström, Johan (Red.). Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11 The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Karlstad, January 23–24, 2018. s. 211-220. SMDF.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Foxcroft, David; Navarro, Danielle; Stovner, Roar Bakken (2025). Kvantitative metoder for lærere. GitHub Pages.
https://doi.org/10.5281/ZENODO.17068064



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard ; Aashamar, Peter Nicolai; Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk (2025). Stovner, R. B., Hatlevik, O. E., Aashamar, P. N., Brevik, L. M., & Gudmundsdottir, G. B. (2025). Å arbeide algoritmisk i matematikk. Algoritmisk tenkning og programmering på 8. trinn, 10. trinn og Vg1.Rapport 5 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. 104 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu

Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard ; Aashamar, Peter Nicolai; Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Lid, Gunnar (2025). Å arbeide algoritmisk i matematikk. Algoritmisk tenkning og programmering på 8. trinn, 10. trinn og Vg1.Rapport 5 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. ISBN: 9788294119028. 104 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu

Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Aashamar, Peter Nicolai; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerard; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard ; Mathé, Nora Elise Hesby; Roe, Astrid; Siljan, Henriette Hogga; Stovner, Roar Bakken (2024). Å jobbe utforskende på vg1 og vg2. Den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart. Rapport 3 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning,. ISBN: 9789788269243. 146 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu

Gudmundsdottir, Greta Björk; Brevik, Lisbeth M.; Aashamar, Peter Nicolai; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerard; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard ; Isaksen, Anja Ramfjord; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Mathé, Nora Elise Hesby; Roe, Astrid; Skarpaas, Kaja Granum ; Stovner, Roar Bakken ; Suhr, Mai Lill (2024). Å gi rom for variasjon og valgfrihet, mens vi venter på digital dømmekraft. ISBN: 9788294119011. 159 s. Universitetet i Oslo.

Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerke (Gerard); Evertsen, Ingrid; Goldschmidt-Gjerløw, Beate ; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard ; Isaksen, Anja Ramfjord; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Mathé, Nora Elise Hesby; Siljan, Henriette Hogga; Stovner, Roar Bakken ; Suhr, Mai Lill (2023). Å mestre livet i 8. klasse. Perspektiver på livsmestring i klasserommet i sju fag. Rapport 2 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. ISBN: 9788269249842. 137 s. Universitetet i Oslo.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/edu



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen ; Evertsen, Ingrid; Flø, Ellen Egeland; Stovner, Roar Bakken (2025). Skolens tilstand: Har skolen egentlig blitt mer teoretisk?. Skolens tilstand. SISCO forskergruppe.
https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/

Stovner, Roar Bakken (2025). Algoritmisk tenkning og programmering i matematikk etter LK20: Resultater fra forskningsprosjektet EDUCATE. Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring. NTNU.

Stovner, Roar Bakken (2025). Praktisk og upraktisk programmering i matematikk. Skolens Tilstand: Har skolen egentlig blitt mer teoretisk?. Forskergruppen SISCO ved Lisbeth Brevik og Marte Blikstad-Balas.

White, Mark; Stovner, Roar Bakken (2023). Breakdowns in Scientific Practices: How and Why Practices Can Lead to Less than Rational Conclusions (and Proposed Solutions). European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) conference. EARLI.

White, Mark; Stovner, Roar Bakken (2023). Research as an Institutional Practice: Problems and Suggested Improvements. Nordic Educational Research Association. NERA.

Stovner, Roar Bakken ; Buchholtz, Nils Fredrik (2023). Introduksjon til matematikkdidaktikk. Scheie, Janne Thoralvsdatter; Roaldset, Hege (Red.). Introduksjon til fagdidaktikk. s. 104-118. Universitetsforlaget.

Stovner, Roar Bakken (2022). Massive open index of scholarly papers launches.
https://doi.org/10.1038/d41586-022-00138-y

Martin, Christie; Radišić, Jelena; Stovner, Roar Bakken ; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti (2019). Exploring the use of mathematics observation tools across contexts - How do these tools shape our understanding of instructional quality when applied in different school settings?. QUINT Conference. Nordic centre for excellence.

Stovner, Roar Bakken ; Nortvedt, Guri A. (2019). Using video data to research teachers’ feedback practices – a matched comparison approach. QUINT Conference. Nordic centre for excellence - QUINT.

Stovner, Roar Bakken (2019). Conceptual and Procedural Feedback across 164 Norwegian Mathematics Lessons. CERME11. European Society for Research in Mathematics Education.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.