Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Restad, Frode;
Myrebøe, Tonje
;
Nordby, Siri Krogh
(2025).
«Etter at du var her, så skjedde det noe i klasserommet»: Felles kunnskapsutvikling i partnerskap mellom skole og lærerutdanning.
UNIPED.
Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.8
Rekstad, Martine; Herheim, Rune; Nordby, Siri Krogh (2025). Categorising types of programming in mathematics education. Skott, Charlotte Krog; Blomhøj, Morten; Eckert, Andreas; Elicer, Raimundo; Herheim, Rune; Kristinsdóttir, Bjarnheiður (Red.). Interplay between research and teaching practice in mathematics education : Proceedings of NORMA24, The tenth Nordic Conference on Mathematics Education, Copenhagen, 2024. s. 305-312. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.
Nordby, Siri Krogh
;
Mifsud, Louise
;
Bjerke, Annette Hessen
(2024).
Computational thinking in primary mathematics classroom activities.
Frontiers in Education.
Vol. 9.
https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1414081
Nordby, Siri Krogh
;
Bjerke, Annette Hessen
;
Mifsud, Louise
(2022).
Computational Thinking in the Primary Mathematics
Classroom: a Systematic Review.
Digital Experiences in Mathematics Education.
https://doi.org/10.1007/s40751-022-00102-5
Nordby, Siri Krogh
;
Bjerke, Annette Hessen
;
Mifsud, Louise
(2022).
Primary Mathematics Teachers’ Understanding of Computational Thinking.
Künstliche Intelligenz.
Vol. 36.
https://doi.org/10.1007/s13218-021-00750-6
Kjensli, Grethe
;
Nordby, Siri Krogh
;
Sundtjønn, Trude Pedersen
(2022).
Norwegian primary teacher education: Prospective teachers' responses to short written feedback.
Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica; Ferretti, Federica (Red.).
Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12).
European Society for Research in Mathematics Education.
http://erme.site/cerme-proceedings-series/