English version
Maren Svendsen Folkvord

Maren Svendsen Folkvord

Kort om

Maren Svendsen Folkvord har jobbet over to år på barndom, familie og barnevern-seksjonen på Nova, der hun forsket på sårbare unge og deres familier. Hun sitter nå på Nova som gjesteforsker. Hun har en mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo (2021). Masteroppgaven handlet om forskjeller på digital og kroppslig interaksjon mellom mennesker, samt skapelsen og følelsen av fellesskap og nærhet. Folkvords forskningsinteresser inkluderer barn og unge, digital kommunikasjon og sosiale medier, kropp og følelser, velferdstjenester, familieliv, fenomenologiske og hverdagssosiologiske tilnærminger, utenforskap, vennskap og fellesskap.

Folkvord er for tiden stipendiat ved Høgskolen i Østfold. Målet med Folkvords doktorgradsprosjekt er å utforske barns digitale hverdagsliv; Hvordan og hvorfor bruker barn digitale medier og hvordan forstår de sin egen digitale hverdag? I denne studien vil Folkvord gjennomføre et etnografisk feltarbeid i barnas egen hverdag – på skolen, hjemme og i deres fritid. Til tross for at barn og unges digitale hverdag er et stadig mer aktuelt forskningsområde er den tilgjengelige kunnskapen fortsatt mangelfull, og barns egne opplevelser, meningsskaping og situerte praksiser har blitt langt mindre undersøkt. Teknologien utvikles raskt og feltet om digital oppvekst og hverdagsliv er i stadig endring. Det er dermed viktig å følge med og forske på disse endringene i sosiale strukturer i samfunnet vårt, og hvordan disse former våre barn og unge – deres relasjoner, arenaer, aktiviteter med mer. For å løfte frem barns egne erfaringer fra sitt digitale hverdagsliv, vil Folkvord benytte en fenomenologisk tilnærming i sitt feltarbeid.

Veiledere: Marina Snipsøyr Sletten, Marit Helgesen og Ida Bruheim-Escobar

Instagram: phdpikene

TikTok: phdpikene

Fagfelt

Tilhørighet   Barn og ungdom   Kvalitative metoder   Elevfellesskap   Sosiale medier   Kropp og sanselige opplevelser   Digital kommunikasjon

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Publikasjoner og forskningsresultater

Forskningsrapporter

Skiple, Alida ; Mathisen, Tina ; Bruland, Stine ; Folkvord, Maren Svendsen (2024). Barne- og familieetatens arenafleksible tiltak for barnevernet. En kvalitativ evaluering av arenafleksibelt team barnevern psykisk helse (AFT) og arenafleksibelt behandlingsteam (ABT). ISBN: 9788278948729. 162 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Skiple, Alida ; Folkvord, Maren Svendsen ; Hydle, Ida Marie (2024). Koronapandemiens betydning for barn og unge som mottok tiltak fra barnevernet. Erfaringer fra ungdom og barnevernansatte. ISBN: 9788278948613. 63 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Ugreninov, Elisabeth ; Bjørnshagen, Vegar ; Vedeler, Janikke Solstad ; Folkvord, Maren Svendsen ; Finjarn, Christine (2023). Arbeid, helse og tilrettelegging under og etter koronapandemien. En studie av yrkesaktive og studenter med funksjonsnedsettelser og langvarige helseproblemer. ISBN: 9788278948415. 103 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Folkvord, Maren Svendsen (2025). Understanding The Everyday Digital Lives of Children and Young People. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.6184

Folkvord, Maren Svendsen ; Bell, Justyna ; Mathisen, Tina ; Huang, Lihong (2024). Multilingualism - resource or barrier for supporting children's educational pathways?. Nordic Migration Research Conference.

Folkvord, Maren Svendsen ; Rogstad, Jon (2023). Motivasjon og mestring: En evaluering av Flyt - et livsmestringsprogram for sårbar ungdom. Ungdatakonferansen 2023 - Ungdom og Rus. OsloMet.

Folkvord, Maren Svendsen ; Bell, Justyna ; Huang, Lihong (2023). KIDS4ALLL - Key Inclusive Development Strategies for Lifelong Learning. Ungdatakonferansen 2023 - Ungdom og Rus.

Folkvord, Maren Svendsen ; Bell, Justyna (2023). Peer-to-peer learning as a support method in learning and integration of newly arrived children​ - findings from a pilot action. IMISCOE conference.

Folkvord, Maren Svendsen ; Bell, Justyna ; Huang, Lihong (2022). KIDS4ALLL - Key Inclusive Development Strategies for Lifelong Learning. Findings from a pilot action. Ungdatakonferansen 2022 - Digitale ungdomsliv. OsloMet.

Folkvord, Maren Svendsen (2021). Fra interaksjon til mediering – Hva betyr kroppslig nærhet for oss mennesker og hvordan påvirker sosiale medier våre kollektive liv?. 114 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.