Kort om
Nenad Pavel er førsteamanuensis ved Institutt for produktdesign ved Oslomet - Storbyuniversitetet. Nenad er en designforsker og har doktorgrad fra det utdanningsvitenskapelige programmet ved Oslomet - Storbyuniversitetet og mastergrad i produktdesign. Han har ti års erfaring som produkt og interasjonsdesigner. Hans akademiske erfaring inkluderer ti år med undervisning i design, koordinering av prosjekter mellom industri og akademia, utvikling av forskningsapplikasjoner og universitets pensum. Nenad er medlem av forskningsgruppene design for helse og design, kultur og bærekraft, hvor han bidrar til områdene menneske-teknologi forhold, designpedagogikk, design for helse og velvære. Nenads ekspertiseområder inkluderer designforskning, spesielt deltakende design og designvitenskap, design-drevet innovasjon, brukeropplevelsesdesign og digital prototyping.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Arkitektur og design Industri- og produktdesign
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Crafthub
Sammen med partnere i åtte europeiske land har Institutt for produktdesign og Institutt for estetiske fag blitt partner i EU-prosjektet CraftHub. Prosjektet er en del av EUs satsing på store samarbeidsprosjekter innenfor de kreative fagene.
-
Design av ei innovativ spelbasert løysing for behandling av skoliose hos barn og unge
Me ser på behov og frustrasjonar hos pasientar med idiopatisk skoliose som oppstår i ungdomsåra og som kan forbetrast med digital teknologi.
-
Utforming av ein intelligent, personleg vest for skoliosekorsett som skal forbetra behandling og overvaking av skoliose hos ungdom
Prosjektet skal designa ein smart, personleg vest med berbare sensorar til skoliosekorsett.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Pavel, Nenad
(2023).
Educating designers with 3D printers: a postphenomenological perspective on maker and design pedagogy.
17 s.
Design and Technology Education: An International Journal.
Vol. 28.
https://openjournals.ljmu.ac.uk/DATE/article/view/
Medola, Fausto Orsi;
Pavel, Nenad
; Ramos Baleotti, Luciana; Darc Piculo Santos, Aline; Moya Ferrari, Ana Lya; Coelho Figliolia, Amanda
(2021).
Phenomenological Approach to Product Design Pedagogy: A Study on Students’ Experiences in Interdisciplinary and Intercultural Settings.
Design and Technology Education: An International Journal.
Vol. 26.
https://ojs.lboro.ac.uk/DATE/article/view/2956
Pavel, Nenad
(2021).
Designing and Learning by Technological Mediation:
Adoption, Adaptation, Attainment.
13 s.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk.
Vol. 14.
https://doi.org/10.7577/FORMAKADEMISK.3620
Pavel, Nenad
; Medola, Fausto Orsl;
Berg, Arild
;
Brevik, Birger
(2020).
Multistable Technologies and Pedagogy for Resilience: A Postphenomenological Case Study of Learning by 3D printing.
Design and Technology Education: An International Journal.
Vol. 25.
https://oda.oslomet.no/bitstream/handle/10642/8220
Pavel, Nenad ; Zitkus, Emilene (2018). NORWAY-UK COMPARATIVE ANALYSIS OF SUSTAINABILITY IN DESIGN EDUCATION. Bohemia, Erik; Kovacevic, Ahmed; Buck, Lyndon; Childs, Peter; Green, Stephen; Hall, Ashley (Red.). Proceedings of E&PDE 2018 - 20th International Conference on Engineering and Product Design Education, Diversity or Conformity, Dyson School of Engineering, Imperial College, London. 6th - 7th September 2018. The Design Society.
Berg, Arild ; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore ; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (2017). Proceedings of E&PDE 2017 - International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future. ISBN: 978-1-904670-84-1. 1000 s. The Design Society.
Sandnes, Frode Eika
; Lianguzov, Yuriy; Rodrigues, Osmar Vicente;
Lieng, Henrik
; Medola, Fausto Orsi;
Pavel, Nenad
(2017).
Supporting Collaborative Ideation Through Freehand Sketching of 3D-Shapes in 2D Using Colour.
Luo, Y (Red.).
Cooperative Design, Visualization, and Engineering. CDVE 2017. s. 123-134.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-66805-5_16
Pavel, Nenad (2017). How Designers Learn. Berg, Arild; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (Red.). Proceedings of E&PDE 2017 - International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future . s. 304-309. The Design Society.
Pavel, Nenad ; Zitkus, Emilene (2017). EXTENDING PRODUCT AFFORDANCES TO USER MANUALS. Berg, Arild; Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Gulden, Tore; Kovacevic, Ahmed; Pavel, Nenad (Red.). Proceedings of E&PDE 2017 - International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future . s. 198-203. The Design Society.
Pavel, Nenad ; Skjelbred, Bente (2016). Learning through design for wellbeing. Bohemia, Erik; Buck, Lyndon; Eriksen, Kaare; Kovacevic, Ahmed; Ovesen, Nis; Tollestrup, Christian (Red.). Design Education: Collaboration and Cross-Disciplinarity. Proceedings of the 18th International Conference on Engineering and Product Design Education, Aalborg University, Denmark, 8th-9th September 2016. s. 108-113. The Design Society.