English version

Institutt for informasjonsteknologi

Instituttet tilbyr bachelor- og masterstudium i datafag, forkurs/kvalifiserende studium til ingeniørutdanning, internasjonalt prosjektsemester og internasjonal sommerskole. Instituttet har stor forsknings- og utviklingsaktivitet.

Instituttet i tall

Studenter
1520

i 2020 (tall fra NSD)

Ansatte
59

årsverk i 2020 (tall fra NSD)

Bachelorprogram
3

Tilbyr også forkurs og tre-terminsordning til ingeniørutdanning

Masterprogram
1

Nye spesialiseringer i masterstudiet i anvendt data- og informasjonsteknologi

Organisasjon

  • Instituttleder

      Laster inn ...
    • Faggrupper

      Oversikt over ansatte fordelt på ulike faggrupper på instituttet:

    • Adresser

      Instituttet holder til i Pilestredet 35 (P35) i Oslo, deler av instituttet er i Pilestredet 52 (P52).

      Telefon, postadresse og fakturaadresse

      Senere blir det lagt ut lenke til veibeskrivelse.

    • Eksternt samarbeid

      Institutt for informasjonsteknologi og Fakultet for teknologi, kunst og design har samarbeidspartnere eksternt for å gjøre utdanning og FoU relevant og aktuell for nærings- og arbeidsliv.

      Bachelor- og masteroppgaver

      Samarbeidet dreier seg i stor grad om et omfattende samarbeid med bedrifter og offentlige etater om bachelor- og masteroppgaver.

      Oppgavene tar utgangspunkt i realistiske faglige utfordringer, og legges opp slik at studentene får benytte kunnskaper og ferdigheter fra studiet.

      Universitetet sørger for veiledning og påser at det faglige blir ivaretatt.

      Gjennom samarbeid med bedrifter får studentene god kontakt med næringslivet.

      Studentene skriver bacheloroppgaver i bachelorstudiene i anvendt datateknologi, informasjonsteknologi og dataingeniør, og masteroppgaver i anvendt data- og informasjonsteknologi.

      Instituttet arrangerer relevansseminarer hvert år, hvor vi inviterer næringslivet til å komme med innspill og diskutere innholdet i utdanningene våre. Dette bidrar til å holde utdanningene relevante for arbeidslivet.

      Senter for digitalisering

      Simula Research Laboratory og OsloMet har gått sammen om et nytt utdannings- og forskningssenter for digitalisering, Simula Metropolitan (simulamet.no).

    Apper for eldre bør bli enklere å bruke

    Funksjoner i smarttelefoner er mangelfullt i apper for eldre, viser en bacheloroppgave.

    Illustrasjonsbildet viser eldre mann som ser på smarttelefon sammen med en kvinne. Bildet er tatt utendørs med uskarp bakgrunn. Bildet har ikke sammenheng med artikkelen.
    Cristina Paupini valgt til fakultetsstyret ved TKD

    Cristina Paupini er valgt som representant for midlertidig ansatte i undervisnings- og forskerstillinger ved TKD.

    Portrettbilde av Cristina Paupini til venstre. Cristina er kledd i en hvit skjorte, og i bakgrunnen er det en murvegg. Fasadebilde av Pilestredet 35 til høyre.
    Teknologisamarbeid med Tsjekkia

    OsloMet skal samarbeide med University of Hradec Králové i Tsjekkia om kommersialisering av teknologisk forskning.

    Bildet viser en smilende jente utendørs på campus til det tsjekkiske universitetet University of Hradec Králové, som holder et flagg med logoen til universitetet sammen med et norsk flagg.
    På Stanfords toppliste over forskere

    Frode Eika Sandnes er på Stanfords verdensranking av toppforskere. Hva må til, og hva har det å si?

    Bilde av professor på OsloMet, Frode Eika Sandnes.
    Nå kan du ta årsstudium i informasjonsteknologi

    I årsstudiet får du innføring i informasjonsteknologi som kvalifiserer deg til dataoppgaver, og kan supplere annen utdanning.

    Fasadebilde med OsloMet-logo av bygningen der årsstudiet i informasjonsteknologi holder til, Pilestredet 35 i Oslo.
    Bruker kunstig intelligens i arbeidet med tidlig diagnose av demens

    EU-prosjektet AI-Mind vil bruke kunstig intelligens for å korte ned tiden det tar å få en demensdiagnose.

    Gruppebilde av norske partnere under pre kick-off for AI-Mind.
    Kunstig intelligens-forskning blir fremragende forskningsmiljø

    Nordic Center for Sustainable and Trustworthy AI Research (NordSTAR) er ett av fem forskningsmiljøer på OsloMet som nylig har fått status som fremragende forskningsmiljø av særlig høy kvalitet.

    Bilde av bygning på Pilestredet campus, med grønn klatreplante på veggen, rundt vindu og blå himmel med lette skyer i bakgrunnen.
    900 videreutdanningsstudenter under korona

    Korona-pandemien har EVU på Fakultet for teknologi, kunst og design en voldsom vekst på svært kort tid.

    Illustrasjonsbilde fra Pilestredet 35 i Oslo
    Masterstudentar hjelper til med å reinse Oslofjorden

    Utfordringa var å finne flaskehalsar i avløpshandtering når det regnar kraftig, og hindre at ureinsa vatn hamnar i fjorden.

    Bilete av dei vinnande studentane: Frå venstre Sergio Alejandro Sotres Romero, Marit Øye Gjersdal, Pål Anders Wangen Owren og Andreas Andersen Kjernlie
    OsloMet med ny utdanning i teknologiledelse

    De som tar denne videreutdanningen får lære mer om hvordan de kan skape verdier med digital teknologi.

    Bilde av Tale Skjølsvik
    Nytt EU-prosjekt baner vei for kvinner og teknologi

    Prosjektet har som mål å gi flere kvinner tilgang til teknologi, digitale ferdigheter og lederstilli...

    Illustrasjonsbilde fra OsloMet Makerspace.
    Tett på gründerbedrifter

    Studenter får utvikle ny teknologi, og nystartede bedrifter får god hjelp til å sette produkter ut i livet.

    Bilde fra presentasjon av prosjekt i Gründergarasjen.
    Informasjonsteknologi på publiseringstoppen

    Institutt for informasjonsteknologi hadde høyest publiseringstall av IT-institutter på norske universiteter i 2020.

    Bilde av OsloMet-logo montert på kanten av et glasstak på fasaden til Pilestredet 35 i Oslo. Blå himmel i bakgrunnen til venstre.
    Bilde av tre smilende unge menesker ved et bord i samarbeid om en kreativ oppgave.
    Slik kan biologien inspirere kunstig intelligens

    Mennesker løser oppgaver med lite energi, kunstig intelligens bruker mye strøm. Kan kunstig intelligens lære av biologien?

    Kvinne protesterer i London med et pappskilt der det står: "What happens in Panama doesn't stay in Panama".
    Gravejournalister kan trenge kunstig intelligens fremover

    I Panama Papers-avsløringene brukte journalistene maskinlæring for å sortere dataene. Et nytt forskningsprosjekt utforsker mulighetene ved å bruke slike metoder i gravejournalistikk.

    Bildet viser to personer framfor en skjerm til høyre, og en person til venstre som ser ut til å være tankefull og litt oppgitt.
    Dette er utfordringene med kunstig intelligens

    Kunstig intelligens automatiserer kjedelige rutineoppgaver, men gir oss store utfordringer i sikkerhet, personvern og energiforbruk.

    Illustrasjonsbilde av kunstig intelligens. Bildet viser en lærer som viser fram en robot til en gruppe elever. Dette skaper entusiasme, og stemningen er god.
    Dette bør du vite om kunstig intelligens

    Kunstig intelligens blir stadig viktigere i hverdagen til de aller fleste. Men vet du egentlig hva kunstig intelligens er, og hva det kan brukes til?

    Bilde av eldre dame som bruker den håndgripelige koppen.
    Teknologisk kaffekopp hjelper eldre å få nye venner

    Kopper og andre hverdagslige ting kan gjøre det lettere for eldre å bruke teknologi og få sosial kontakt på internett.

    Illustrasjonsbilde av tingenes internett
    Slik kan 5G forandre hverdagen vår

    Høyere hastighet, større kapasitet, lavere forsinkelse og langt bedre tilrettelagt for tingenes internett. OsloMet-forskere forklarer hvordan 5G-nettet vil bli.

    Illustrasjonsbilde: Grammatikkprogram gjør ikke teksten lettere å lese.
    Grammatikkverktøy gir ikke bedre lesbarhet

    Dataverktøy for kontroll av grammatikk og lesbarhet bedrer rettskrivingen, men gjør ikke teksten lettere å lese, viser forskning ved OsloMet.

    Bilde fra utprøving av spillet
    VR-spill trener Parkinson-pasienter

    Ingen medisiner kan kurere Parkinsons sykdom, men pasientene kan beholde muskelmasse med studentenes virtual reality-spill.

    Bilde av kvinnelig student med nettbrett i forgrunnen og med andre studenter og en lærer i bakgrunnen
    Mangler kompetanse om universell utforming av digitale læremidler

    Lærere i høyere utdanning er positive til universell utforming av IKT, men mangler kompetanse, får for lite støtte og opplever at det ikke er prioritert.