Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Mobilisering for mangfold og kvalitet (MOBILIZE)
    
            
Prosjektet skal bidra til økt rekruttering av innvandrere og deres etterkommere i norsk forskning, gjennom kunnskapsbasert utvikling og utprøving av tiltak.
 
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Gender, citizenship and academic power - GAP
    
            
Påvirker globalisering og internasjonalisering kjønnssammensetningen i akademia?
 - 
            
    International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)
    
            
Prosjektet undersøker hvordan norsk politikk på området er formet av internasjonale utviklingstrekk, og i hvilken grad utenlandske studenter bidrar til ‘internasjonalisering hjemme’.
 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Vabø, Agnete ; Schmidt, Evanthia Kalpazidou (2025). Emerging governance issues within a changing geopolitical landscape for international collaboration in Nordic public research. Pekkola, Elias; Johanson, Jan-Erik; Mikkonen, Marjukka; Stenvall, Jari; Siirtola, Emmi (Red.). Future Public Governance and Global Crises: Nordic Perspectives. Edward Elgar Publishing.
                
    Vabø, Agnete
; Kalpazidou, Evanthia
                 (2023).
                 Emerging Geopolitical Barriers to the Realization of International Policies for Collaboration in Higher Education and Research: The Case of Scandinavia.
                
                
            
                
                
                                     International Perspectives on Education and Society.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1108/S1479-36792023000046B010
        
                
    Reymert, Ingvild
; 
    Vabø, Agnete
; 
    Borlaug, Siri Brorstad
; Jungblut, Jens Patrick Wilhelm
                 (2022).
                 Barriers to attracting the best researchers: perceptions of academics in economics and physics in three European countries.
                
                
            
                
                
                                     Higher Education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1007/s10734-022-00967-w
        
                
    Egeland, Cathrine
; 
    Vabø, Agnete
                 (2022).
                 Kjønnsbalanse og samarbeid i globaliserte forskergrupper En studie av forskningspraksiser i klimaforskningen.
                
                
            Aarseth, Helene; Owesen, Ingeborg Winderen (Red.).
                         Kjønn og akademia: På vei mot BALANSE?.                    
                 Fagbokforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.55669/oa160811
        
                
    Borlaug, Siri Brorstad
; 
    Tellmann, Silje Maria
; 
    Vabø, Agnete
                 (2022).
                 Nested identities and identification in higher education institutions—the role of organizational and academic identities.
                
                
            
                
                
                                     Higher Education.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1007/s10734-022-00837-5
        
                Pietilä, Maria; 
    Drange, Ida
; Silander, Charlotte; 
    Vabø, Agnete
                 (2021).
                 Gender and Globalization of Academic Labor Markets: Research and Teaching Staff at Nordic Universities.
                
                
            
                
                
                                     Social Inclusion.
            
                    
                 Vol. 3.
                        
    https://doi.org/10.17645/si.v9i3.4131
        
Elken, Mari; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Prøitz, Tine Sophie; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete (2020). Quality Work in Higher Education. Organisational and Pedagogical Dimensions. ISBN: 9783030417567. 186 s. Springer.
                
    Vabø, Agnete
; Langfeldt, Liv
                 (2020).
                 The Position of Technical Universities Within Changing Frameworks of Institutional Organisation and Steering: The Case of the Norwegian University of Science and Technology.
                
                
            Geschwind, Lars; Broström, Anders; Larsen, Katarina (Red.).
                         Technical Universities. Past, present and future..                 s. 45-59.    
                 Springer.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1007/978-3-030-50555-4_4
        
                Isopahkala-Bouret, Ulpukka; Börjesson, Mikael; Beach, Dennis; Haltia, Nina; Jónasson, Jón Torfi; Jauhiainen, Anukka; Jauhiainen, Arto; Kosunen, Sonja; Nori, Hanna; 
    Vabø, Agnete
                 (2018).
                 Access and stratification in Nordic higher education. A review of cross-cutting research themes and issues*,.
                
                
            
                
                
                                     Education Inquiry.
            
                    
                 Vol. 9.
                        
    https://doi.org/10.1080/20004508.2018.1429769
        
                
    Vabø, Agnete
; Wiers-Jenssen, Jannecke
                 (2017).
                 Europe: Different Approaches to Fees for International Students.
                
                
            Mihut, Georgiana; Altbach, Philip G.; deWit, Hans (Red.).
                         Understanding global higher education. Insights from Key Global Publications.                 s. 66-69.    
                 Brill | Sense.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1007/978-94-6351-044-8_14