Formidling
Bergem, Helen
(2016).
Å fremme positive jevnaldringsrelasjoner - en utfordring for barnehagene?.
Barnehagekonferanse. Fylkesmannen i Troms.
Bergem, Helen
(2016).
Å fremme positive jevnaldringsrelasjoner - en utfordring for barnehagene?.
Barnehagekonferanse. Fylkesmann i Troms.
Bergem, Helen
(2015).
An ethical and methodological matrix of the PhD project: Becoming "we” instead of "me": A study of preschool teachers’ strategies of supporting children’s play, peer interaction and group functioning in daycare.
FINNUT programseminar. NFR (Norges Forskningsråd).
Bergem, Helen
(2015).
Pedagogisk kvalitet under lupen - med fokus på barnehagelærer og barnegruppa som ressurs for læring.
Bra nok? Perspektiver på kvalitet for barn under tre år i norske barnehager. Blikk for barn(BfB) Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN).
Bergem, Helen
(2014).
The quality of interaction under scrutiny – the caregivers role during structured activities and play.
EECERA conference 2014. University of Crete.
Pálmadóttir, Hrönn; Winger, Nina; Alvestad, Torgeir; Eide, Brit Johanne; Os, Ellen; Bergem, Helen; Pramling Samuelsson, Ingrid; Johansson, Jan-Erik
(2013).
Dilemmas expressed by preschool teachers working with toddler groups in the Nordic countries.
NERA 41 st Congress.
Os, Ellen; Hernes, Leif; Eide, Brit Johanne; Gulpinar, Tona; Bergem, Helen; Winger, Nina
(2012).
Vurdering av kvalitet i barnehagetilbudet for de minste? Presentasjon av et Prakutprosjekt.
FoU-dag ved HIOA.
Winger, Nina; Os, Ellen; Hernes, Leif; Eide, Brit Johanne; Gulpinar, Tona; Bergem, Helen
(2012).
Kvalitet for småbarn i ulike gruppetyper.
Masterseminar ved master i barnehagepedagogikk HIOA.
Os, Ellen; Hernes, Leif; Winger, Nina; Eide, Brit Johanne; Gulpinar, Tona; Bergem, Helen
(2012).
På jakt etter kvalitet i tilbudet for de minste. Presentasjon av et Prakut-prosjekt.
Forskningsseminar.
Bergem, Helen; Os, Ellen
(2012).
”Kartlegging/vurdering av barns lek, trivsel og utvikling i barnehagen, med vekt på de minste barna”.
”Perspektiv på kartlegging og dokumentasjon i barnehagen”.. Fylkesmannen i Oslo og Akershus/HIOA.
Os, Ellen; Eide, Brit Johanne; Bergem, Helen; Winger, Nina; Johansson, Jan-Erik
(2012).
Småbarn i store grupper: Ulike strategier for en felles nordisk kunnskapsproduksjon.
Nettverksmøte. Nordplus.
Eide, Brit Johanne; Os, Ellen; Winger, Nina; Bergem, Helen
(2012).
Fokussamtaler med 3 grupper pedagogiske ledere i Norge.
Nettverkssamling. NORDPLUS.
Bergem, Helen
(2011).
Kvalitet i små barns leke - og læringsmiljøer - erfaringer fra et FOU prosjekt.
Inspirasjonsseminar Prosjektet"Kvalitetsprogram for familiebarnehagene i Trondheim 2010-2012". Trondheim kommune/Dronning Maud Minnes Høgskole.
Bergem, Helen
(2011).
Teoretiske perspektiver og metodisk tilnærming til endrings-og utviklingsarbeid i barnehagen -erfaringer som utgjør en forskjell.
Abf seminar. Oslo kommune.
Bergem, Helen
(2010).
Ledelsesverktøy i aksjonsprosesser - fokus på engasjement som forutsetning for endring.
Abf - seminar. Oslo kommune.
Bergem, Helen
(2010).
Erfaringer fra prosjektet: "KOMPETANSEUTVIKLING I PERSONALGRUPPER I EN BASEBARNEHAGE – MED FOKUS PÅ DE YNGSTE BARNAS LEK - OG LÆRINGSPROSESSER".
FoU i praksis
.
Bergem, Helen
(2010).
Leken som møteplass mellom barn og voksne.
Barnehagefolk
.
Bergem, Helen
(2007).
"Et hav av dilemmaer" : en studie om vokseninvolvering i barns lek i barnehagen Hio-rapport nr 5 2007.
HiO-hovedfagsrapport.
Bergem, Helen
(2005).
Lek, læring og nye krav til voksenrollen.
Bedre barnehager skriftserie.
Vol. 1.
--.
--.