English version
Helen Bergem

Helen Bergem

Fagfelt

Barns lek   Relasjonsledelse   Pedagogisk ledelse   Småbarnspedagogikk

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Blikk for barn

    Eit forskingsprosjekt om kvalitet i barnehagen for dei minste (0-3).

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Bergem, Helen (2020). Barns erfaringer rundt mening og sammenheng i barnehagehverdagen. En analyse av tematisk innhold i samspill mellom barn og barnehagelærer. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 38.
https://doi.org/10.5324/barn.v38i1.3578

Bergem, Helen (2019). Enkeltbarn og barnegruppen som omdreiningspunkt for barnehagelærers pedagogiske dømmekraft. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 179-206. Fagbokforlaget.

Lafton, Tove ; Bergem, Helen ; Evenstad, Randi; Fajersson, Karin Elise; Greve, Anne ; Myhre, Cecilie Ottersland ; Myrvold, Hanne Berit ; Otterstad, Ann Merete ; Wolf, Kristin Danielsen (2018). Lekens forundringskammer. Lafton, Tove; Otterstad, Ann Merete (Red.). Barnehagepedagogiske linjeskift. s. 27-47. Fagbokforlaget.

Alvestad, Torgeir; Bergem, Helen ; Eide, Brit Johanne; Johansson, Jan-Erik ; Os, Ellen ; Pálmadóttir, Hrönn; Samuelsson, Ingrid Pramling; Winger, Nina (2014). Challenges and dilemmas expressed by teachers working in toddler groups in the Nordic countries. Early Child Development and Care. Vol. 184.
https://doi.org/10.1080/03004430.2013.807607



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bergem, Helen (2016). Å fremme positive jevnaldringsrelasjoner - en utfordring for barnehagene?. Barnehagekonferanse. Fylkesmannen i Troms.

Bergem, Helen (2016). Å fremme positive jevnaldringsrelasjoner - en utfordring for barnehagene?. Barnehagekonferanse. Fylkesmann i Troms.

Bergem, Helen (2015). An ethical and methodological matrix of the PhD project: Becoming "we” instead of "me": A study of preschool teachers’ strategies of supporting children’s play, peer interaction and group functioning in daycare. FINNUT programseminar. NFR (Norges Forskningsråd).

Bergem, Helen (2015). Pedagogisk kvalitet under lupen - med fokus på barnehagelærer og barnegruppa som ressurs for læring. Bra nok? Perspektiver på kvalitet for barn under tre år i norske barnehager. Blikk for barn(BfB) Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN).

Bergem, Helen (2014). The quality of interaction under scrutiny – the caregivers role during structured activities and play. EECERA conference 2014. University of Crete.

Pálmadóttir, Hrönn; Winger, Nina ; Alvestad, Torgeir; Eide, Brit Johanne; Os, Ellen ; Bergem, Helen ; Samuelsson, Ingrid Pramling; Johansson, Jan-Erik (2013). Dilemmas expressed by preschool teachers working with toddler groups in the Nordic countries. NERA 41 st Congress.

Os, Ellen ; Eide, Brit Johanne; Bergem, Helen ; Winger, Nina ; Johansson, Jan-Erik (2012). Småbarn i store grupper: Ulike strategier for en felles nordisk kunnskapsproduksjon. Nettverksmøte. Nordplus.

Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Eide, Brit Johanne; Gulpinar, Tona ; Bergem, Helen ; Winger, Nina (2012). Vurdering av kvalitet i barnehagetilbudet for de minste? Presentasjon av et Prakutprosjekt. FoU-dag ved HIOA.

Bergem, Helen ; Os, Ellen (2012). ”Kartlegging/vurdering av barns lek, trivsel og utvikling i barnehagen, med vekt på de minste barna”. ”Perspektiv på kartlegging og dokumentasjon i barnehagen”.. Fylkesmannen i Oslo og Akershus/HIOA.

Winger, Nina ; Os, Ellen ; Hernes, Leif ; Eide, Brit Johanne; Gulpinar, Tona ; Bergem, Helen (2012). Kvalitet for småbarn i ulike gruppetyper. Masterseminar ved master i barnehagepedagogikk HIOA.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.