Kort om
Forskningsområder og faglige interesser:
Skoleutvikling, utdanningsledelse, undervisning og læring, akademisk skriving
Bakgrunn:
Doktorgrad ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (2013).
Hovedfag i norskdidaktikk, UiO (1996),
Adjunkt med norsk, sosiologi og dramapedagogikk (1997). Videreutdanning i skoleledelse.
Undervisingserfaring fra grunnskolen (primært ungdomstrinnet) og fra høyere utdanning (UiO, HINN, OsloMet). Emneansvarlig for masterstudier i utdanningsledelse (UiO), foreleser og veileder ved rektorutdanningen (UiO, OsloMet), veilederutdanningen (UiO, OsloMet) og masterutdanning for grunnskolelærere (OsloMet, HINN)
Tidligere forlagsredaktør i Universitetsforlaget.
Forskergrupper og prosjekter
Medlem av forskergruppen Utdanningsledelse v/OsloMet
Medlem av forskergruppen Kvalitet i høyere utdanning v/HINN
Deltaker i NFR-prosjektet ProAct
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/proact/
Deltaker i NFR-prosjektet ChangeLead https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/changelead/index.html
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
I partnarskap for styrkt profesjonskompetanse og praksisrelevant lærarutdanning «iPAR»
iPAR er eit samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærarutdanninga på OsloMet og sentrale aktørar i grunnskolesektoren i regionen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Risan, Maiken
;
Paaske, Nanna
;
Hovland, Gry
;
Herseth, Janne
;
Kristiansen, Irene Hurthi
;
Bakke, Hilde
;
Helstad, Kristin
(2025).
«Vi må øve oss på å samarbeide på denne måten»: Å skape et felles grenseobjekt i partnerskap.
UNIPED.
Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.10
Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Jensen, Ruth;
Helstad, Kristin
(2025).
Langvarige partnerskap som mulighetsrom for utviklingsarbeid i ledelsesverksteder.
UNIPED.
Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.7
Helstad, Kristin (2025). Skolehverdagen i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Red.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Cappelen Damm Akademisk.
Tvete, Ingrid; Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Handlingsrom for utdanningsledelse:strategisk manøvrering. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. s. 100-115. Universitetsforlaget.
Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Introduksjon til boken. ISBN: 9788215071329. 12 s. Universitetsforlaget.
Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Profesjonelt ansvarlig utdanningsledelse:legitime kompromisser i spenningen mellom ulike styringslogikker. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. s. 82-95. Universitetsforlaget.
Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Utdanningsledelse i høyere utdanning. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. s. 25-39. Universitetsforlaget.
Helstad, Kristin (2025). Skolehverdagen i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Red.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. s. 112-131. Cappelen Damm Akademisk.
Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. ISBN: 9788215071329. 252 s. Universitetsforlaget.
Bjørkvold, Tuva ; Krange, Ingeborg Hognestad; Helstad, Kristin (2025). Samspill mellom uformell og formell utdanningsledelse i innovasjonsprosesser: tilfellet entreprenørielle masteroppgaver. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. Universitetsforlaget.