English version
Maybritt Jensen

Maybritt Jensen

Fagfelt

Teaterhistorie   Babyteater   Scenisk kommunikasjon   Performance teater   Fysisk teater   Sirkus   Klovning

Vitenskapelige publikasjoner

Jensen, Maybritt (2023). Det dansende rommet - en performativ studie av dramaturgiske strategier. Myhre, Cecilie Ottersland; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Red.). Metodologiske ut-viklinger : Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet. s. 155-173. Fagbokforlaget.

Jensen, Maybritt (2021). Poetiske rom for tilblivelser. Elle, Øystein; Nyhus, Mette Røe (Red.). Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna (0-3 år). Fagbokforlaget.

Jensen, Maybritt (2020). Poetic becomings in scenic art for young children. Harris, Anne; Jones, Stacy Holman (Red.). Affective Movements, Methods and Pedagogies. Routledge.

Osnes, Heid ; Jensen, Maybritt (2019). Sirkus som pedagogisk tilnærming i begynneropplæringen – muligheter for kroppslige, kreative og sosiale læringsformer. Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs (Red.). Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO. s. 157-172. Universitetsforlaget.

Nordström, Susan Naomi; Andersen, Camilla Eline ; Osgood, Jayne; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik ; Otterstad, Ann Merete ; Jensen, Maybritt (2018). Alice's adventures: Reconfiguring solidarity in early childhood education and care through data events. Cole, David R.; Bradley, Joff P. N. (Red.). Principles of transversality in globalization and education. s. 175-193. Springer Nature.
https://doi.org/10.1007/978-981-13-0583-2_11

Waterhouse, Ann-Hege Lorvik ; Otterstad, Ann Merete ; Jensen, Maybritt (2015). . . . anything but synchronized swimming/ methodologies . . . artistic movements in/ with unknown inventions. Qualitative Inquiry. Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/1077800415605063

Jensen, Maybritt ; Osnes, Heid (2014). Sirkus - vilt og farlig i en magisk ramme. Sandseter, Ellen Beate Hansen; Jensen, Jens-Ole (Red.). Vilt og farlig - om barns og unges bevegelseslek. s. 135-153. Gyldendal Akademisk.

Jensen, Maybritt (2012). Kroppslighet i spill. Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina (Red.). Barnehagelærerutdanningens kompleksitet. Bevegelser i faglige perspektiver. s. 167-188. Universitetsforlaget.

Jensen, Maybritt (2009). Estetisk kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. Fajersson, Karin Elise; Karlsson, Eivind; Becher, Aslaug Andreassen; Otterstad, Ann Merete (Red.). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. s. 171-182. Cappelen Damm Akademisk.

Jensen, Maybritt ; Osnes, Heid (2009). Kroppen i lek og læring : sirkus i barnehage og skole. ISBN: 9788245005202. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Jensen, Maybritt ; Osnes, Heid (2010). Kroppen i leg og læring. Cirkus i børnehave og skole. ISBN: 9788778658098. 158 s. Forlaget DRAMA.

Jensen, Maybritt ; Osnes, Heid (2009). Kroppen i lek og læring - Sirkus i barnehage og skole. ISBN: 9788245005202. 220 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Jensen, Maybritt (2011). The Aesthetics of Daily Life. 318 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Jensen, Maybritt (2010). Kunst, kultur og kreativitet. Kompendium for Abf - fordypning. 188 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2008). DIALOG - kunst og kulturformidling i barnehagen. ISBN: 9788257946241. 49 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Living as an a/r/tographer–A Nordic perspective. An introduction to part 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Jensen, Maybritt ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Danbolt, Ingrid Anette ; Vist, Torill (2025). Å leve som a/r/tograf –Et nordisk perspektiv Introduksjon til del 2. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6381

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Å leve som a/r/tograf - et nordisk perspektiv: Introduksjon. VIS – Nordic Journal for Artistic Research. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Vist, Torill ; Waterhouse, Ann Hege Lorvik ; Jensen, Maybritt ; Danbolt, Ingrid Anette (2024). Living as an a/r/tographer —A Nordic perspective: Introdution. Nordic Journal of Art & Research (A & R).
https://doi.org/10.7577/ar.6121

Jensen, Maybritt ; Iden, Beata Kretovicova; Solli, Karsten (2022). Ting og Tang.

Jensen, Maybritt (2020). Communication in scenic art for children age 0-3. Does “Birth to Three Matters” still matter? Revitalising the links between research, policy and practice . Manchester Metropolitan University.

Jensen, Maybritt (2019). dramaturgisk fagkonsulent på forestillingen StemmeStammen.

Andersen, Camilla Eline ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik ; Otterstad, Ann Merete ; Osgood, Jayne; Nordstrom, Susan Naomi; Jensen, Maybritt (2018). Multiple becomings with Alice(s): Nomadic Movements in the Anthropocene. ICQI 2018, 2nd, Nomadic Inquiry. European Congress of Qualitative Inquiry.

Becher, Aslaug Andreassen ; Osnes, Heid ; Jensen, Maybritt (2016). Circus as Figuration: In applying Haraways concepts ‘figuration’ and ‘cyborg’ – what kind of possibilities appear through circus play in order to transform contemporary educational discourses in early childhood classrooms?. Reconceptualising Early Childhood Education, 24th annual conference. The University of Waikato.

Andersen, Camilla Eline ; Jensen, Maybritt ; Nordstrom, Susan Naomi; Osgood, Jayne; Otterstad, Ann Merete ; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (2016). Reconfiguring early childhood solidarity/ies through research performances. 44th NERA conference. University of Helsinki.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.