English version
Inger Vagle

Inger Vagle

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Evaluering av fagfornyinga yrkesfag

    I dette samarbeidsprosjektet mellom NIFU, OsloMet og Fafo gjennomfører prosjektet ei forskingsbasert evaluering av fagfornyinga yrkesfag, på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet.

Vitenskapelige publikasjoner

Johannesen, Hedvig ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2024). «Man føler seg ikke alene, man kan føle tilhørighet»: Betydningen av nettverk for kvinner i tekniske yrkesfag som empowerment, arbeiderkollektiv og fellesskap. Tidsskrift for kjønnsforskning.
https://doi.org/10.18261/tfk.48.4.4

Amble, Nina ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2022). Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet. Forskning og Forandring. Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/fof.v5.3673

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2022). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4573

Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2020). Kjønn på dagsorden:Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3715

Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2019). Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3505

Amble, Nina ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2017). Feministisk aksjonsforskning i det yrkesfaglige feltet. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Red.). Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold. s. 315-335. Cappelen Damm Akademisk.

Bødtker-Lund, Daniel ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2017). Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 2.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2577

Vagle, Inger ; Møller, Ellen (2017). Mangfoldig aksjonsforskning for et mangfoldig skole- og arbeidsliv. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Red.). Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold. s. 337-355. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.17

Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2016). Profesjonsretting og forholdet mellom eksamensform og sluttvurdering. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 33-50. Gyldendal Akademisk.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Utvikling av relevant kompetanse gjennom den treårige yrkesfaglærerutdannelse. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 112-130. Fagbokforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Dahlback, Jorunn ; Gleditsch, Rebecca; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig (2024). Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. ISBN: 9788232706624. 158 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (2023). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2. ISBN: 9788232706082. 253 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen ; Vagle, Inger (2022). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1. ISBN: 9788232705528. 154 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Berg, Lars Jakob; Nordtorp, Thomas; Vagle, Inger (2020). YFL pilot elektro. Rapport fra elektroprosjektet Yrkesfaglærerutdanning OsloMet. Oppsummering høsten 2020. 49 s. Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet .

Haaland, Grete ; Vagle, Inger ; Dahlback, Jorunn (2016). Arbeidsplassbasert treårig yrkesfaglærerutdanning (ABY) - rapport med fokus på fleksibilitet i studiet, relevans for yrkesfaglærere og instruktører, realkompetansevurdering og praktisk eksamen. ISBN: 9788283640045. 158 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Spetalen, Halvor ; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2014). Hvilke betydning har realkompetanseopptak for fordelingen av vitnemålskarakterer i yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus?. 3 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Vagle, Inger ; Møller, Ellen (2014). Kjønn på dagsorden gjennom to-tre og firepartssamarbeid i det yrkesfaglige feltet. Et aksjonsforskningssamarbeid for mer mangfoldige arbeidsplasser og friere yrkesfag innen elektro- og bilfag. ISBN: 9788791387814. 507 s. Forskerskolen i Livslag Læring, Institutt for Psykologi og Uddannelsesforskning.
http://frifagbevegelse.no/arbeidsliv/prisvinnere_b

Møller, Ellen; Vagle, Inger (2013). Jenter i Bil og Elektro 2008-2012. Et bedriftsutviklingsprosjekt. Prosjektrapport. 90 s. NHO, Fellesforbundet m.fl..

Sund, Grete Haaland ; Nore, Hæge ; Vagle, Inger ; Sannerud, Ronny ; Karstensen, Steinar (2008). "Vis hva du kan".Evaluering av tverrfaglig praktisk eksamen i Oslo - VG2: Barne- og ungdomsarbeiderfag,elenergi,frisør, kokk- og servitørfag. 41 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Workshop for skoleledere i Innland Fylkeskommune. Innlandet fylkeskommune.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Aakernes, Nina ; Vagle, Inger (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Webinar for SRY og Faglige råd. Utdanningsdirektoratet.

Johannesen, Hedvig ; Vagle, Inger ; Dietrichson, Susanne (2024). Kvinnenettverk i yrkesfag beskytter ikke mot trakassering.
https://kjonnsforskning.no/nb/2024/12/kvinnenettve

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2024). Norwegian vocational teachers’ developmental, didactical, and process-oriented work in implementing and teaching new curriculum. NORDYRK Conference 2024. University of Iceland.

Møller, Ellen; Vagle, Inger (2024). Mannsutvalget - Er likestilling sløseri, Lorentzen? (s.20 16 og 18 sept 2024).

Johannesen, Hedvig Skonhoft; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2024). Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, delrapport 2. Lærerens perspektiv: Yrkesdidaktisk arbeid på vg2. Nettverk for blomsterdekoratørlærere. Edvard Munch vgs.

Vagle, Inger ; Møller, Ellen (2024). Er likestilling sløseri, Lorezen?.

Grydeland, Anders ; Dahlback, Jorunn ; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig ; Aakernes, Nina (2023). Læreplanene har blitt mer helhetlige og mer komplekse - Evaluering av fagfornyelsen.
https://soundcloud.com/yrkesfagpodden/26-laereplan

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (2023). Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, andre syntese.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2023). Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag. Delrapport 2 arbeidspakke 2 - yrkesdidaktikk. NORDYRK. Høgskolen på Vestland.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.