Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Evaluering av fagfornyinga yrkesfag
    
            
I dette samarbeidsprosjektet mellom NIFU, OsloMet og Fafo gjennomfører prosjektet ei forskingsbasert evaluering av fagfornyinga yrkesfag, på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Johannesen, Hedvig
; Møller, Ellen; 
    Vagle, Inger
                 (2024).
                 «Man føler seg ikke alene, man kan føle tilhørighet»: Betydningen av nettverk for kvinner i tekniske yrkesfag som empowerment, arbeiderkollektiv og fellesskap.
                
                
            
                
                
                                     Tidsskrift for kjønnsforskning.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/tfk.48.4.4
        
                
    Amble, Nina
; Møller, Ellen; 
    Vagle, Inger
                 (2022).
                 Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet.
                
                
            
                
                
                                     Forskning og Forandring.
            
                    
                 Vol. 5.
                        
    https://doi.org/10.23865/fof.v5.3673
        
                
    Dahlback, Jorunn
; Hansen, Kari; 
    Haaland, Grete
; 
    Vagle, Inger
                 (2022).
                 Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv.
                
                
            
                
                
                                     Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
            
                    
                 Vol. 7.
                        
    https://doi.org/10.7577/sjvd.4573
        
                Hansen, Kari; 
    Haaland, Grete
; Møller, Ellen; 
    Vagle, Inger
                 (2020).
                 Kjønn på dagsorden:Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?.
                
                
            
                
                
                                     Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
            
                    
                 Vol. 5.
                        
    https://doi.org/10.7577/sjvd.3715
        
                Hansen, Kari; 
    Haaland, Grete
; 
    Vagle, Inger
                 (2019).
                 Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen.
                
                
            
                
                
                                     Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
            
                    
                 Vol. 4.
                        
    https://doi.org/10.7577/sjvd.3505
        
Amble, Nina ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2017). Feministisk aksjonsforskning i det yrkesfaglige feltet. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Red.). Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold. s. 315-335. Cappelen Damm Akademisk.
                
    Bødtker-Lund, Daniel
; Hansen, Kari; 
    Haaland, Grete
; 
    Vagle, Inger
                 (2017).
                 Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1.
                
                
            
                
                
                                     Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
            
                    
                 Vol. 2.
                        
    https://doi.org/10.7577/sjvd.2577
        
                
    Vagle, Inger
; Møller, Ellen
                 (2017).
                 Mangfoldig aksjonsforskning for et mangfoldig skole- og arbeidsliv.
                
                
            Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else (Red.).
                         Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold.                 s. 337-355.    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/noasp.17
        
Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2016). Profesjonsretting og forholdet mellom eksamensform og sluttvurdering. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 33-50. Gyldendal Akademisk.
Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Utvikling av relevant kompetanse gjennom den treårige yrkesfaglærerutdannelse. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 112-130. Fagbokforlaget.
