English version
Per Øyvind Sollid

Per Øyvind Sollid

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Flipped classroom i naturfag (FiNa)

    Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.

  • Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)

    I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.

  • Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)

    MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.

Vitenskapelige publikasjoner

Pajchel, Katarina ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Sollid, Per Øyvind ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger (2024). BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08

Swensen, Håkon ; Sollid, Per Øyvind ; Pajchel, Katarina ; Brevik, Birger (2024). Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmering for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 209-234. Universitetsforlaget.

Pajchel, Katarina ; Jegstad, Kirsti Marie ; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Sollid, Per Øyvind (2021). The role of school placement within research-based teacher education–through the eyes of science mentors. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1933416

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Sollid, Per Øyvind (2021). Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa). Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.7108

Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Modeller og modellering i naturfag. Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Red.). Dybdelæring i naturfag. s. 142-171. Universitetsforlaget.

Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Matematikk i naturfag. Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Red.). Dybdelæring i naturfag. s. 172-207. Universitetsforlaget.

Hansen, Leif Ove; Hauge, Andreas; Myrheim, Jan; Sollid, Per Øyvind (2015). Extremal entanglement witnesses. International Journal of Quantum Information. Vol. 13.
https://doi.org/10.1142/S0219749915500604

Hansen, Leif Ove; Hauge, Andreas; Myrheim, Jan; Sollid, Per Øyvind (2012). Low-rank positive-partial-transpose states and their relation to product vectors. Physical Review A. Atomic, Molecular, and Optical Physics (PRA). Vol. 85.
https://doi.org/10.1103/PhysRevA.85.022309

Sollid, Per Øyvind ; Leinaas, Jon Magne; Myrheim, Jan (2011). Unextendible product bases and extremal density matrices with positive partial transpose. Physical Review A. Atomic, Molecular, and Optical Physics (PRA). Vol. 84.
https://doi.org/10.1103/PhysRevA.84.042325

Leinaas, JM; Myrheim, Jan; Sollid, PO (2010). Numerical studies of entangled positive-partial-transpose states in composite quantum systems. Physical Review A. Atomic, Molecular, and Optical Physics (PRA). Vol. 81.
https://doi.org/10.1103/PhysRevA.81.062329





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sollid, Per Øyvind (2011). Entanglement and geometry. 175 s. Det matematisk naturvitenskapelige fakultet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Pajchel, Katarina ; Karlsen, Niklas; Sollid, Per Øyvind ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Swensen, Håkon (2024). Workhop - Programmering i naturfaglærerutdanning. TRELIS sluttkonferanse: Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag - TRELIS.

Frågåt, Thomas; Mifsud, Louise ; Sollid, Per Øyvind ; Bogar, Yurdagül; Sundtjønn, Trude (2023). A Model for Computational Thinking in School and Teacher Education. European Conference on Educational Research, ECER. European Educational Research Association.

Pajchel, Katarina ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger ; Sollid, Per Øyvind (2023). Development of Pre-Service Teachers' TPACK in the Context of Programming in Science Education. ESERA 2023. European Science Education Research Association (ESERA).

Swensen, Håkon ; Brevik, Birger ; Sollid, Per Øyvind (2023). Develpment of Pre-service Teachers TPACK in the Context of Programming in Science Education. ESERA 2023. European Science Education Research Association (ESERA).

Swensen, Håkon ; Brevik, Birger ; Sollid, Per Øyvind (2023). Development of pre-service teachers' TPACK in the context programming in science education. ESERA 2023. European Science Education Research Association (ESERA).

Sollid, Per Øyvind ; Voll, Liv Oddrun (2022). Teknologi og skaperglede i klasserommet. Naturfagkonferansen 2022. Naturfagsenteret.

Voll, Liv Oddrun; Sollid, Per Øyvind (2022). Teknologi i naturfag. Naturfag.

Voll, Liv Oddrun; Sollid, Per Øyvind ; Kanebog, Elisabeth Killie (2022). Skaperlæring - gjøre tenking synlig. Naturfag.

Frågåt, Thomas; Sollid, Per Øyvind ; Lavonen, Jari; Sundtjønn, Trude Pedersen ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Schrøder, Vibeke (2022). Current state of research on computational thinking in STEAM and STEAM teacher education. ECER 2022. European Educational Research Association.

Pajchel, Katarina ; Jegstad, Kirsti Marie ; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Sollid, Per Øyvind Dokken (2019). Practice teachers’ views and experiences of research-based science teacher education – a case within initial teacher education in Norway. European Science Education Research Association Conference. European Science Education Research Association.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.