English version
Unni Knutstad

Unni Knutstad

Kort om

Bachelorutdanning i sykepleie

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Strand, Ingrid Rachel ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2024). Addressing a critical voice in clinical practice. Experiences from nursing students, teachers, and supervisors - A qualitative study. Nursing Reports. Vol. 14.
https://doi.org/10.3390/nursrep14020061

Berre, Victoria Oppegaard ; Knutstad, Unni ; Jensen, Kari Toverud (2024). Perspectives on self-directed learning in bioscience in nurse education – An integrative review. Nurse Education Today. Vol. 137.
https://doi.org/10.1016/j.nedt.2024.106158

Lafontan, Sara Rivenes ; Hougaard, Peter Forde ; Knutstad, Unni ; Jensen, Kari Toverud ; Jerpseth, Heidi (2023). Caught in the Middle—Experiences of Student Peer Mentors in Nursing Education: A Qualitative Study. Education Sciences. Vol. 13.
https://doi.org/10.3390/educsci13030323

Hjerpaasen, Kari Jonsbu ; Jensen, Kari Toverud ; Knutstad, Unni (2023). Medisinske diagnoser og prosedyrer - det viktigste å lære i praksisstudier - en kvalitativ studie. Nordisk tidsskrift for helseforskning. Vol. 19.
https://doi.org/10.7557/14.6558

Knutstad, Unni ; Larsen, Kristian ; Jensen, Kari Toverud (2023). Fagdidaktiske temaer i helsefagene. ISBN: 9788202794873. 197 s. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198

Jensen, Kari Toverud ; Knutsen, Ingrid Ruud ; Knutstad, Unni (2022). Sykepleie – grenseløs, personlig og truet. Sykepleien Forskning.
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2022.89628

Finstad, Ingrid Rachel Strand ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2022). The paradox of an expected level: The assessment of nursing students during clinical practice – A qualitative study. Nurse Education in Practice. Vol. 61.
https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103332

Jensen, Kari Toverud ; Hougaard, Peter Forde ; Knutstad, Unni (2022). Nursing leaders' perspectives on research in specialist health services: A descriptive study. Nursing Open.
https://doi.org/10.1002/nop2.1495

Granamo, Anne Line; Knutstad, Unni (2021). Sykepleieren i rusfeltet - usynlig og generell eller tydelig og spesiell?. Sykepleien Forskning. Vol. 16 .
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2021.86452

Knutstad, Unni ; Småstuen, Milada Cvancarova ; Jensen, Kari Toverud (2020). Teaching bioscience to nursing students - what works?. Nursing Open. Vol. 8.
https://doi.org/10.1002/nop2.709





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Knutstad, Unni (2019). Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. ISBN: 9788202543099. 970 s. Cappelen Damm Akademisk.

Heggestad, Anne Kari Tolo; Knutstad, Unni (2016). Opplevelser og erfaringer hos mennesker med overvekt og fedme. ISBN: 9788202448615. 16 s. Cappelen Damm Akademisk.

Jacobsen, Ellisiv Lærum; Heggestad, Anne Kari Tolo; Knutstad, Unni (2016). Helse og sykdom. ISBN: 9788202448615. 24 s. Cappelen Damm Akademisk.

Heggestad, Anne Kari Tolo; Knutstad, Unni (2016). Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 2. ISBN: 9788202448615. Cappelen Damm Akademisk.

Heggestad, Anne Kari Tolo; Knutstad, Unni (2016). Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie. ISBN: 9788202448615. 397 s. Cappelen Damm Akademisk.

Knutstad, Unni (2013). Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3. ISBN: 9788202410339. 968 s. Cappelen Damm Akademisk.

Knutstad, Unni (2010). Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 2. ISBN: 9788279501336. 506 s. Akribe Forlag.

Knutstad, Unni (2008). Sykepleieboken 3 : Klinisk sykepleie. ISBN: 9788279500865. 791 s. Akribe Forlag.

Nielsen, Birthe Kamp; Knutstad, Unni (2006). Sykepleieboken 2. ISBN: 9788279501114. 410 s. Akribe Forlag.

Nilesen, B Kamp; Knutstad, Unni (2003). Sygeplejebogen. 300 s. Gads Forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Knutstad, Unni (2016). Sykepleierstudenters konstruksjoner av sykepleie. En analyse av kunnskapsgrunnlaget i norsk sykepleierutdanning. ISBN: 9788776847173. 188 s. Aarhus Universitetsforlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Strand, Ingrid Rachel ; Sagbakken, Mette ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton (2025). Kritiske stemmer i klinisk praksis. Erfaringer fra sykepleierstudenter, lærere og veiledere - en kvalitativ studie. NSF fag og forsknings konferanse. Norsk sykeplieierforbund.

Knutstad, Unni ; Larsen, Kristian ; Jensen, Kari Toverud (2023). Fagdidaktiske temaer i helsefagene – en introduksjon. Knutstad, Unni; Larsen, Kristian; Jensen, Kari Toverud (Red.). Fagdidaktiske temaer i helsefagene. s. 7-16. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198.ch1

Finstad, Ingrid Rachel Strand ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2022). The paradox of an expected level. Assessment of nursing students during clinical practice - A qualitative study. Nurse education Today Nurse education in Practice. Elsvier Nurse Education Today Nurse Education in Practice.

Finstad, Ingrid Rachel Strand ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2019). The Paradox of an expected level. A qualitative study of midterm assessment of nursing students during clinical practice. FUFF-konferanse, Perspektiver på sykepleiekompetanse, utdanning og forskning. Norsk sykepleierforbund.

Finstad, Ingrid Rachel Strand ; Knutstad, Unni ; Havnes, Anton ; Sagbakken, Mette (2019). The Paradox of an expected level. A qualitative study of midterm assessment of nursing students during clinical practice. 18Th European Doctoral Conference in Nursing Science . The European Doctoral Conference in Nursing Science.

Knutstad, Unni ; Heggestad, Anne Kari Tolo (2016). Pasientens opplevelser og reaksjoner. Heggestad, Anne Kari Tolo; Knutstad, Unni (Red.). Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 2. s. 17-22. Cappelen Damm Akademisk.

Knutstad, Unni (2016). Kvalme. Heggestad, Anne Kari Tolo; Knutstad, Unni (Red.). Sentrale begreper og fenomener i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 2. s. 198-217. Cappelen Damm Akademisk.

Knutstad, Unni (2011). Professional knowledge in nursing. Stipendiatseminar forskningsdagene 2011.

Knutstad, Unni (2010). ”Erfaringer fra amerikansk sykepleierutdanning, relevant for norske forhold”? Refleksjon basert på Benners bok. Fagdag avdeling SU.

Knutstad, Unni (2010). Forord. Knutstad, Unni (Red.). Sentrale begreper i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 2. Akribe Forlag.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.