English version
Katarina Pajchel

Katarina Pajchel

Kort om

Katarina Pajchel er fysiker og lærerutdanner som underviser og veileder ved naturfaglærerutdanningen, fra bachelor- til ph.d.-nivå. Undervisningen omfatter fag og fagdidaktikk innen fysikk, teknologi, programmering og bærekraftig utvikling. Hennes forskningsinteresser er algoritmisk tenkning og programmering i naturfag og forskningsbasert lærerutdanning. De siste årene har hun deltatt i forskningsprosjektet TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching) og vært medleder i MASCOT (Mathematics, Science and Computational Thinking). Hun er også engasjert i skolens praksisfelt som mangeårig kontaktperson for en universitetsskole og gjennom DeKomp prosjekter. Pajchel har en PhD fra UiO i eksperimentell partikkelfysikk knyttet til CERN-laboratoriet.

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Flipped classroom i naturfag (FiNa)

    Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.

  • Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)

    I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.

  • Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)

    MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Frågåt, Thomas; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2025). Applying Computational Thinking to Enhance Learning About Electricity: A Norwegian Case Study. Cakmakci, Gültekin; Tasar, Mehmet Fatih (Red.). Connecting Science Education with Cultural Heritage. s. 113-126. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-90944-3_9

Pajchel, Katarina ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Sollid, Per Øyvind ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger (2024). BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08

Swensen, Håkon ; Sollid, Per Øyvind ; Pajchel, Katarina ; Brevik, Birger (2024). Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmering for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 209-234. Universitetsforlaget.

Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise ; Frågåt, Thomas; Rehder, Mads Middelboe; juuti, kalle; Bogar, Yurdagul; Lavonen, Jari; Schrøder, Vibeke; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Rognes, Andre (2024). Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5744

Ukkonen, Aino ; Yadav, Aman; Pajchel, Katarina ; Xenofontos, Constantinos (2024). Elementary Teachers Assessing Computational Thinking. Journal of Technology and Teacher Education (JTATE). Vol. 32.
https://doi.org/10.70725/844708cswcsk

Ukkonen, Aino ; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2024). Teachers’ understanding of assessing computational thinking. Computer Science Education.
https://doi.org/10.1080/08993408.2024.2365566

Høiby, Torill; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina (2024). Faglige nettverk som utviklingsarena for naturfagundervisningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 283-303. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-13

Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina ; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. ISBN: 9788215069555. 351 s. Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education. Journal of Science Education and Technology.
https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5

Pajchel, Katarina ; Ramton, Aase Marit T. Sørum (2021). Hvordan kan et utforskende undervisningsopplegg i naturfag støtte læring og motivasjon hos elever med stort læringspotensial?. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa). Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.7130





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Mifsud, Louise ; Juuti, Kalle; Frågåt, Thomas; Rehder, Mads Middelboe; Pajchel, Katarina (2025). There is no consensus around the definition of computational thinking – what next. NERA 2025. Nordic Educational Research Association .

Mifsud, Louise ; Juuti, Kalle; Pajchel, Katarina ; Schrøder, Vibeke; Sundtjønn, Trude ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen (2024). MASCOT - Mathematics, Science and Computational Thinking - Overview and some key findings. Digitalisering i utdanning. OsloMet.

Rehder, Mads Middelboe; Juuti, Kalle; Pajchel, Katarina ; Frågåt, Thomas; Mifsud, Louise (2024). Computational Thinking in Nordic Teacher Education and Schools. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.6120

Ukkonen, Aino ; Yadav, Aman; Pajchel, Katarina ; Xenofontos, Constantinos (2024). Elementary Teachers Assessing Computational Thinking. SITE Interactive Online 2024 Conference. Association for the Advancement of Computing in Education.

Pajchel, Katarina ; Karlsen, Niklas; Sollid, Per Øyvind ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Swensen, Håkon (2024). Workhop - Programmering i naturfaglærerutdanning. TRELIS sluttkonferanse: Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag - TRELIS.

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Pajchel, Katarina (2024). Computational thinking in teacher education for primary and lower secondary school. CCSEs juleseminar 2024. CCSE - Center for Computing in Science Education.

Pajchel, Katarina ; Frågåt, Thomas; Mifsud, Louise (2023). Assessing subject-specific Computational Thinking – a framework for formative and summative assessment. European Conference on Educational Research, ECER. European Educational Research Association.

Frågåt, Thomas; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2023). Utilizing Computational Thinking to Enhance Learning in Electricity – a Case Study. ESERA 2023. European Science Education Research Association.

Pajchel, Katarina ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger ; Sollid, Per Øyvind (2023). Development of Pre-Service Teachers' TPACK in the Context of Programming in Science Education. ESERA 2023. European Science Education Research Association (ESERA).

Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise ; Andreasen, Kristina Johnsdatter ; Ukkonen, Aino ; Frågåt, Thomas (2023). Plugged and unplugged practices in the assessment processes of CT in science classrooms. NERA 2023. The Nordic Educational Research Association (NERA).





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.