English version
Ida Heiberg Solem

Ida Heiberg Solem

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)

    Prosjektet jobbet med å styrke undervisning i matematikk i barneskolen, med særlig fokus på å fremme problemløsningsferdigheter hos alle elever, uansett bakgrunn.

Vitenskapelige publikasjoner

Rinholm, Hanne ; Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger (2023). Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal. Vol. 11.
https://doi.org/10.5195/dpj.2023.458

Gray, James ; Solem, Ida Heiberg ; Bjerke, Annette Hessen (2022). Appropriation: The role of progressing and focusing actions. Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica; Ferretti, Federica (Red.). Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). s. 1-8. European Society for Research in Mathematics Education.

Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger (2020). Hva spør lærere om?. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. Gyldendal Akademisk.

Bjerke, Annette Hessen ; Eriksen, Elisabeta; Rodal, Camilla ; Solem, Ida Heiberg (2019). "Oppdrag" i matematikk - om å koble teori og praksis. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 39-58. Universitetsforlaget.

Eriksen, Elisabeta; Bjerke, Annette Hessen ; Rodal, Camilla ; Solem, Ida Heiberg (2019). Retrospective reflections on ‘Missions’ as pedagogies of practice. Jankvist, Uffe Thomas; Heuvel-Panhuizen, Marja Van den; Veldhuis, Michiel (Red.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education.
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02422514v1

Kleve, Bodil ; Solem, Ida Heiberg ; Ånestad, Gerd (2019). The King’s birthday, potentials for developing mathematics teaching. Jankvist, Uffe Thomas; Heuvel-Panhuizen, Marja Van den; Veldhuis, Michiel (Red.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education.

Eriksen, Elisabeta; Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger (2018). På jakt i elevers algebraiske tenkning. Palm, Kirsten; Michaelsen, Eva (Red.). Den viktige begynneropplæringen. En forskningsbasert tilnærming.. s. 187-212. Universitetsforlaget.

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg (2018). Which questions to ask in classroom talk in mathematics? Presentation and discussion of a questioning model. Acta Didactica Norge.
https://doi.org/10.5617/adno.5607

Hovik, Ellen Konstanse ; Solem, Ida Heiberg (2016). Bevis og generalisering i skolen - utfordringer og muligheter. Hovik, Ellen Konstanse; Kleve, Bodil (Red.). Undervisningskunnskap i matematikk. s. 46-59. Cappelen Damm Akademisk.

Kleve, Bodil ; Solem, Ida Heiberg (2015). A CONTINGENT OPPORTUNITY TAKEN INVESTIGATING IN-BETWEEN FRACTIONS. Krainer, Konrad; Vondrova, Nada (Red.). Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. s. 3051-3058. European Society for Research in Mathematics Education.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Solem, Ida Heiberg ; Alseth, Bjørnar; Eriksen, Elisabeta; Smestad, Bjørn (2023). Tall og tanke 2 - Matematikkundervisning på barnetrinnet. ISBN: 9788205525122. 524 s. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Smestad, Bjørn ; Eriksen, Elisabeta; Solem, Ida Heiberg (2021). Tall og tanke aktivitetsbok - utforsking og argumentasjon. ISBN: 9788205530928. 353 s. Gyldendal Norsk Forlag A/S.

Solem, Ida Heiberg ; Alseth, Bjørnar; Eriksen, Elisabeta; Smestad, Bjørn (2017). Tall og tanke 2 Matematikkundervisning på 5. til 7. trinn. ISBN: 9788205462830. 424 s. Gyldendal Akademisk.

Solem, Ida Heiberg ; Reikerås, Elin Kirsti Lie (2017). Det matematiske barnet. ISBN: 9788293598015. 298 s. Caspar Forlag.
http://www.caspar.no/2017/05/10/ny-utgave-av-det-m

Solem, Ida Heiberg ; Norberg, Gunnar; Alseth, Bjørnar (2011). Tal och tanke - matematikundervisning från fôrskoleklass til årskurs 3. ISBN: 9789144068466. 392 s. Studentlitteratur AB.

Solem, Ida Heiberg ; Alseth, Bjørnar; Nordberg, Gunnar (2010). TALL OG TANKE. Matematikkundervisning på 1. til 4. trinn. ISBN: 9788205371705. 366 s. Gyldendal Akademisk.

Solem, Ida Heiberg (2008). Mattesteg i barnehagen - veiledning til storbok. ISBN: 9788249211210. 56 s. Aschehoug & Co.

Solem, Ida Heiberg ; Reikerås, Elin Kirsti Lie (2008). Det matematiske barnet. 2.utgave. ISBN: 9788290898460. 286 s. Caspar Forlag.

Solem, Ida Heiberg ; Solem, Hanne; Dalvang, Tone; Fiskaa, Brit Giersky (2006). Mattesteg. ISBN: 9788249208104. 300 s. GAN forlag.

Solem, Ida Heiberg ; Reikerås, Elin Kristi Lie (2004). Det matematiska barnet. ISBN: 9789127722941. 344 s. Natur och kultur.
http://www.nok.se/nok_web/frame?aromedel.asp?i=/no





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sætre, Jon Helge; Solem, Ida Heiberg ; Martinussen, Geir ; Askevold, Gjert Anders; Nylor, Mike (2010). Å kunne regne i musikk - Materiell til etterutdanningskurs. 28 s. Matematikksenteret (NTNU).
http://www.matematikksenteret.no/content.ap?thisId

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Austestad, Anna; Lutnæs, Eva ; Grøstad, Kjersti (2009). Rapport fra Skoleutviklingsprosjektet "Kunnskapsløftet - fra ord til handling: Lede, prioritere og organisere", UDE, Oslo, skoleåret 2007-2008. 45 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Grøstad, Kjersti (2009). Rapport fra kompetansemiljøet ved HiO - Kunnskapsløftet - fra ord til handling. 15 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Grøstad, Kjersti (2009). Kunnskapsløftet - fra ord til handling. 2006-2009. Avsluttende rapport til UDA, Oslo kommune. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger ; Austestad, Anna; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Lutnæs, Eva ; Grøstad, Kjersti (2007). Rapport fra HiO:Skoleutviklingsprosjektet Lede, prioritere og organisere, UDE, Oslo, skoleåret 2006-2007. 31 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Solem, Ida Heiberg ; Alseth, Bjørnar (2006). Perlesnor til 100. 17 s. http:/glsm.hist.ni/fagligopplegg.php.

Solem, Ida Heiberg ; Alseth, Bjørnar (2006). Måling av tid. 5 s. http:/glsm.hist.ni/fagligopplegg.php.

Solem, Ida Heiberg ; Johansson, Jan-Erik (2001). Barn skaper matematikk. ISBN: 9788257941819. 152 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Becher, Aslaug Andreassen ; Ramberg, Lene Kristine Marsby ; Sandvik, Margareth; Solem, Ida Heiberg (2024). Mer lek gir bedre trivsel og motivasjon for læring. Utdanningsnytt.no.

Gray, James ; Solem, Ida Heiberg ; Bjerke, Annette Hessen (2022). Appropriation: The role of progressing and focusing actions. CERME12. EMRE.

Kleve, Bodil ; Solem, Ida Heiberg ; Ånestad, Gerd (2019). The King’s birthday, potentials for developing mathematics teaching. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11).

Eriksen, Elisabeta; Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger (2019). Exploring children's algebraic thinking. Children and Youth in Everyday Life and Professional Practices. OsloMet. Interact.

Solem, Ida Heiberg ; Briseid, Eyvind Martol (2018). Undring, argumentasjon og lekende tenkning i matematikk - fra billedbøker til uendelighet. Begynneropplæringsfestivalen 2018. GFU ved OsloMet.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Solem, Ida Heiberg ; Rongved, Elisabeth (2017). "Det matematiske barnet"-klassiker i ny utgave.
http://lesesenteret.uis.no/forskning/forskningsart

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg (2017). Learning together. ATEE 2017. ATEE.

Solem, Ida Heiberg ; Smestad, Bjørn (2016). En fyrkantig boll och en brist på hål. Kreativ matematik. Divideramera.

Ulleberg, Inger ; Michelet, Simon; Solem, Ida Heiberg ; Fossum, Hanne (2016). Dialogical dimensions in educational practices. NERA 2016. NFPF.

Fossum, Hanne ; Ulleberg, Inger ; Michelet, Simon; Solem, Ida Heiberg (2016). Dialogical dimensions in educational practices - new version. Fou-samling. Fou-fellesskapet Lærerkvalifisering.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.