English version
Siv Gundrosen Aalbergsjø

Siv Gundrosen Aalbergsjø

Kort om

Jeg underviser fysikk, teknologi og naturfagdidaktikk på lærerutdanningen, og veileder lærerstudenter på bachelor- og masternivå. Mine forskningsinteresser er knyttet til bruk av modeller, modellering, simulering og programmering i naturfagundervisning, og til forskningsbasert lærerutdanning. Forskningen min inngår i prosjektene TRELIS (forskningsbasert lærerutdanning i naturfag) og MASCOT (matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning). Tidligere har jeg jobbet med simulering av ulike fysiske og kjemiske systemer, og jeg har en PhD i fysikk fra Universitetet i Oslo hvor jeg jobbet med simuleringer av stråleskader i biomolekyler.

Jeg er også internasjonal kontaktperson for naturfagsseksjonen på grunnskolelærerutdanningen.

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Flipped classroom i naturfag (FiNa)

    Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.

  • Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)

    I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.

  • Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)

    MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.

Vitenskapelige publikasjoner

Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise ; Frågåt, Thomas; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Rognes, Andre (2024). Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5744

Pajchel, Katarina ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Sollid, Per Øyvind ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger (2024). BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08

Karlsen, Niklas; Aalbergsjø, Siv Gundrosen (2024). Programmering av simuleringer i naturfaglærerutdanningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 235-259. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-11

Sundtjønn, Trude ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen (2024). Review on pedagogical practices for computational thinking in teacher education: Characterizing an emerging field. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5742

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Henriksen, Ellen Karoline ; Eklund, Gunilla Brita Maria (2023). Fostering research literate science teachers: Science teacher educators’ views on research-based teacher education. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa). Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.9582

Aalbergsjø, Siv Gundrosen (2022). Learning to make and use computer simulations in science education. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9174

Pajchel, Katarina ; Jegstad, Kirsti Marie ; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Sollid, Per Øyvind (2021). The role of school placement within research-based teacher education–through the eyes of science mentors. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1933416

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Sollid, Per Øyvind (2021). Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa). Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.7108

Samset, Bjørn Hallvard; Myhre, Gunnar; Hodnebrog, Øivind; Sillmann, Jana; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Iversen, Trond; Kirkevåg, Alf; Oliviè, Dirk Jan Leo (2018). A PDRMIP Multimodel study on the impacts of regional aerosol forcings on global and regional precipitation. Journal of Climate. Vol. 31.
https://doi.org/10.1175/JCLI-D-17-0439.1

Myhre, Gunnar; Samset, Bjørn Hallvard; Hodnebrog, Øivind; Sillmann, Jana; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Iversen, Trond; Kirkevåg, Alf; Oliviè, Dirk Jan Leo; Stjern, Camilla Weum (2016). PDRMIP: A precipitation driver and response model intercomparison project-protocol and preliminary results. Bulletin of The American Meteorological Society - (BAMS). Vol. 98.
https://doi.org/10.1175/BAMS-D-16-0019.1





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig