Kort om
Jeg underviser fysikk, teknologi og naturfagdidaktikk på lærerutdanningen, og veileder lærerstudenter på bachelor- og masternivå. Mine forskningsinteresser er knyttet til bruk av modeller, modellering, simulering og programmering i naturfagundervisning, og til forskningsbasert lærerutdanning. Forskningen min inngår i prosjektene TRELIS (forskningsbasert lærerutdanning i naturfag) og MASCOT (matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning). Tidligere har jeg jobbet med simulering av ulike fysiske og kjemiske systemer, og jeg har en PhD i fysikk fra Universitetet i Oslo hvor jeg jobbet med simuleringer av stråleskader i biomolekyler.
Jeg er også internasjonal kontaktperson for naturfagsseksjonen på grunnskolelærerutdanningen.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.
-
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Pajchel, Katarina
;
Mifsud, Louise
; Frågåt, Thomas;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Rognes, Andre
(2024).
Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5744
Pajchel, Katarina
;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Karlsen, Niklas;
Henriksen, Ellen Karoline
;
Sollid, Per Øyvind
;
Swensen, Håkon
;
Brevik, Birger
(2024).
BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08
Karlsen, Niklas;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
(2024).
Programmering av simuleringer i naturfaglærerutdanningen.
Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.).
Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 235-259.
Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-11
Sundtjønn, Trude
;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
(2024).
Review on pedagogical practices for computational thinking in teacher education: Characterizing an emerging field.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5742
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Henriksen, Ellen Karoline
; Eklund, Gunilla Brita Maria
(2023).
Fostering research literate science teachers: Science teacher educators’ views on research-based teacher education.
Nordic Studies in Science Education (NorDiNa).
Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.9582
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
(2022).
Learning to make and use computer simulations in science education.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9174
Pajchel, Katarina
;
Jegstad, Kirsti Marie
; Eklund, Gunilla Brita Maria;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Sollid, Per Øyvind
(2021).
The role of school placement within research-based teacher education–through the eyes of science mentors.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2021.1933416
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
;
Sollid, Per Øyvind
(2021).
Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers.
Nordic Studies in Science Education (NorDiNa).
Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.7108
Samset, Bjørn Hallvard; Myhre, Gunnar; Hodnebrog, Øivind; Sillmann, Jana;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Iversen, Trond; Kirkevåg, Alf; Oliviè, Dirk Jan Leo
(2018).
A PDRMIP Multimodel study on the impacts of regional aerosol forcings on global and regional precipitation.
Journal of Climate.
Vol. 31.
https://doi.org/10.1175/JCLI-D-17-0439.1
Myhre, Gunnar; Samset, Bjørn Hallvard; Hodnebrog, Øivind; Sillmann, Jana;
Aalbergsjø, Siv Gundrosen
; Iversen, Trond; Kirkevåg, Alf; Oliviè, Dirk Jan Leo; Stjern, Camilla Weum
(2016).
PDRMIP: A precipitation driver and response model intercomparison project-protocol and preliminary results.
Bulletin of The American Meteorological Society - (BAMS).
Vol. 98.
https://doi.org/10.1175/BAMS-D-16-0019.1