English version
Finn Aarsæther

Finn Aarsæther

Fagfelt

Flerspråklighet   Kodeveksling   Multietnolektisk stil

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Aarsæther, Finn (2021). Learning environment and social inclusion for newly arrived migrant children placed in separate programmes in elementary schools in Norway. Cogent Education. Vol. 8.
https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1932227

Aarsæther, Finn (2018). Kapittel 7 Norsk som andrespråk. Mæhlum, Brit Kirsten (Red.). Norsk språkhistorie II : praksis. s. 533-562. Novus Forlag.

Aarsæther, Finn ; Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth (2017). Språklig mangfold og læring Didaktikk for flerspråklig klasserom. ISBN: 9788205505759. 240 s. Gyldendal Akademisk.

Opsahl, Toril; Aarsæther, Finn (2015). Interaksjonelle tilnærminger i andrespråksforskninga. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. [31].
https://hdl.handle.net/10642/3211

Aarsæther, Finn ; Marzo, Stefania; Nistov, Ingvild; Ceuleers, Evy (2015). Indexing locality: contemporary urban vernaculars in Belgium and Norway. Nortier, Jacomine; Svendsen, Bente Ailin (Red.). Language, Youth and Identity in the 21st Century. Linguistic Practices across Urban Spaces. s. 249-270. Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/cbo9781139061896.018

Aarsæther, Finn (2013). Flerspråklighet i forskning, lovverk og læreplaner. Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (Red.). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. s. 36-70. Gyldendal Akademisk.

Aarsæther, Finn (2013). Elevaktive arbeidsformer for andrespråkseleven. Bjarnø, Vibeke; Nergård, Mette Elisabeth; Aarsæther, Finn (Red.). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. s. 146-170. Gyldendal Akademisk.

Bjarnø, Vibeke ; Nergård, Mette Elisabeth ; Aarsæther, Finn (2013). Språklig mangfold og læring. Didaktikk for flerspråklige klasserom. ISBN: 9788205425200. 235 s. Gyldendal Akademisk.

Aarsæther, Finn (2010). The Use of multiethnic youth language in Oslo. Quist, Pia; Svendsen, Bente Ailin (Red.). Multilingual urban Scandinavia : new linguistic practices. s. 111-126. Multilingual Matters.

Aarsæther, Finn ; Hilditch, Grethe (2009). Sikringskost og fordypning. Om flerkulturell kompetanse for læreren fra HiO. Standnes, Gro (Red.). An-Magritt Hauge 60 år. Gratulasjonsskrift. s. 68-76. Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Aarsæther, Finn (1997). Veier til verket: Om Pan av Knut Hamsun. ISBN: 9788241708718. 116 s. Gyldendal Akademisk.

Aarsæther, Finn ; Sandvik, Margareth (1993). Typisk norsk?. ISBN: 9788202125837. 212 s. J.W. Cappelens Forlag AS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Aarsæther, Finn ; Sand, Therese (2006). På vei mot en flerkulturell skole. En rapport fra et kompetansehevingsprosjekt på en 1-7 skole i Oslo. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Østberg, Sissel; Ahmad, Shazia; Døving, Cora Alexa; Kooij, Kristin Skinstad van der; Storeng, Marit; Aarsæther, Finn (2006). Skolegang i Pakistan : barn med innvandrerbakgrunn som går på skole i foreldrenes opprinnelsesland. 100 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Østberg, Sissel; Aarsæther, Finn ; Ahmad, Shazia; Døving, Cora Alexa; Kooij, Kristin Skinstad Van der; Storeng, Marit (2006). Skolegang i Pakistan. Barn med innvandrerbakgrunn som går på skole i foreldrenes opprinnelsesland. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Aarsæther, Finn (2004). To språk i en tekst. Kodeveksling i samtaler mellom pakistansk-norske ti-åringer. 249 s. Unipub forlag.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Bjarnø, Vibeke ; Vedeler, Gørill ; Aarsæther, Finn (2023). Det er ikke behov for nok en ny reform i norsk lærerutdanning.

Bjarnø, Vibeke ; Aarsæther, Finn ; Federici, Roger André ; Krogh, Christen (2023). Lærerutdanning som førstevalg: Tre råd til Tonje Brenna og Ola Borten Moe.

Aarsæther, Finn ; Fulland, Helene (2023). Utvikling av en mottaksklasse på ungdomstrinnet. NOA-konferansen 2023 (Norsk som andrespråk). Høgskolen i Volda.

Kalleson, Runa ; Richardsen, Kåre Rønn ; Aarsæther, Finn (2023). Bygg opp en samarbeids­kultur på tvers av profesjoner i skolen.

Aarsæther, Finn ; Fulland, Helene (2023). A reception class in the making. The development of an educational programme for newly arrived migrant pupils in Norway. NERA 2023. OsloMet - Fakultet for lærerutdanning og internasjonale stud.

Hyde-Clarke, Nathalie ; Lysebo, Marius ; Richardsen, Kåre Rønn ; Aarsæther, Finn ; Fekjær, Silje (2023). Robotfusk – nye og gamle problemer.

Hyde-Clarke, Nathalie ; Lysebo, Marius ; Richardsen, Kåre Rønn ; Aarsæther, Finn ; Fekjær, Silje (2023). Robotfusk - nye og gamle problemer.

Aarsæther, Finn (2022). Deltaker i NRK P2 program Ekko 6.9.22. Direktesendt en times innringerprogram med tema "Hva karakteriserer en god skole?".

Aarsæther, Finn (2022). Opplæringssituasjonen for nyankomne elever i grunnopplæringen i norsk skole. Forskermøte med politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet.

Bjarnø, Vibeke ; Aarsæther, Finn (2021). Må ha doktorgrad, men trenger ikke å kunne norsk.
https://khrono.no/ma-ha-doktorgrad-men-trenger-ikk





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.