English version
Kari Bratland

Kari Bratland

Vitenskapelige publikasjoner

Conolly, Joffy; Abraham, Getahun Yacob; Bergersen, Ane; Bratland, Kari ; Jæger, Kirsten; Jensen, Annie Aarup; Lassen, Inger (2025). Beyond exceptionalism: Decolonising the Nordic educational mindset. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 9.
https://doi.org/10.7577/njcie.5989

Fukkink, Ruben; Helms, Rochelle; Spee, Odette; Mongelos, Arantza; Bratland, Kari ; Pedersen, Rikke (2024). Pedagogical Dimensions and Intercultural Learning Outcomes of COIL: A Review of Studies Published Between 2013–2022. Journal of Studies in International Education.
https://doi.org/10.1177/10283153241262462

Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari ; Fevolden, Benedikte Homme (2018). Barnehagen som språklæringsarena for flerspråklige barnehageansatte i arbeidsrettet norskopplæring. NOA - Norsk som andrespråk. Vol. 2018.
http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/156

Bratland, Kari (2017). Språklig og kulturelt mangfold i barnehagen. Høihilder, Eli Kari; Lund-Kristensen, Hanne (Red.). Praksisbarnehagen: En arena for læring. s. 149-158. Gyldendal Akademisk.

Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari ; Johansen, Jorunn (2016). Culturally Diverse Students in Higher Education: Challenges and Possibilities within Academic Literacy Practices. FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice. Vol. 3.
https://doi.org/10.7577/fleks.1830

Olsen, Sissel Tove ; Bratland, Kari ; Hagen, Anikke (2016). Preparing student teachers and teachers for the multicultural school and preschool through international practicum and collaboration. Livingston, Kay; Macfarlane, Gaele (Red.). Teacher education through partnerships and collaborative learning communities. Proceedings of the 40th annual ATEE Conference. Glasgow 2015. s. 8-21. ATEE - Association for Teacher Education in Europe.

Bratland, Kari (2016). Jenter, forbilder og foreldre. Et historisk blikk på Vildanden og den tidas pikebøker. Haugen, Torgeir; Lindboe, Inger Marie (Red.). Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur. s. 219-237. Vidarforlaget AS.

Bratland, Kari (2016). Visiual representation of multilingualism in early childhood classrooms in Cape Town, South Africa. Journal of the European Teacher Education Network (JETEN). Vol. 11.
http://www.jeten-online.org/index.php/jeten/articl

Tkachenko, Elena ; Giæver, Katrine ; Bratland, Kari ; Syed, Bushra Fatima (2015). "Marginalisert eller synliggjort"? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 3-4.
https://hdl.handle.net/10642/3010

Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari (2012). Flerspråklige studenters møte med nye tekstkulturer. Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina (Red.). Barnehagelærerutdanningens kompleksitet. Bevegelser i faglige perspektiver. s. 56-77. Universitetsforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bratland, Kari ; Giæver, Katrine ; Syed, Bushra Fatima ; Sandvik, Margareth (2012). Hvilken betydning har tospråklig assistanse for barns flerspråklige utvikling? En rapport på oppdrag fra NAFO. 55 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/NAFO/Barnehage/Dokument



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Jonsmoen, Kari Mari ; Tkachenko, Elena; Bratland, Kari (2025). Bruk av kunstig intelligens blant voksne andrespråks- brukere. NOA 2025: Den 11. nasjonale forskerkonferansen i norsk som andrespråk. Universitetet i Innlandet .

Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari ; Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg (2018). Multilingual practices in mainstream Norwegian preschools. Conference on Early Language Learning, 2018. University of Reykjavik.

Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari (2018). Hvilke språk snakkes det i norske barnehager? Foreløpige resultater fra prosjektet "Flere språk i barnehagen". NOA-konferansen 2018. NOA (norsk som andrespråk).

Kleemann, Carola Babette; Ilje-Lien, Johanne ; Giæver, Katrine ; Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari ; Pesch, Anja Maria (2018). Is there a Place for multilingualism in norwegian preschools. Early Language Learning Conference 2018.

Tkachenko, Elena ; Winsnes, Kaja Høgh; Bratland, Kari ; Fevolden, Benedikte Homme (2018). Barnehagen som språklæringsarena for flerspråklige barnehageansatte: sammenheng mellom arbeidsrom og undervisningsrom i arbeidsrettet norskopplæring. Forskningskonferanse om norsk som andrespråk. Universitetet i Oslo.

Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Tkachenko, Elena; Bratland, Kari (2018). Hvilke språk snakkes det i norske barnehager? Foreløpige resultater fra prosjektet «Flere språk i barnehagen». 15. nordiske symposium om børnesprog. Syddansk Universitet.

Garmann, Nina Gram ; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari (2017). Flere språk i barnehagen. MONS-Møte om norsk språk. Universitetet i Bergen.

Bratland, Kari ; Tkachenko, Elena (2016). How can multilingual Preschool practitioners become good Language models for the children?. EECERA Conference. EECERA.

Tkachenko, Elena ; Bratland, Kari (2016). Hvordan kan flerspråklige barnehageansatte være gode språkmodeller for barna?. Norsk andrespråksforskning: teori og praksis. NTNU.

Bratland, Kari ; Tkachenko, Elena (2016). In-service second language learning: Experiences from a work-based Norwegian learning programme. ETEN annual conference 2016. European Teacher Education Network (ETEN).





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.