Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.
-
PROgrammering og SKAPerverksted i skolen: Kompetanser for det 21. århundret og tilpasset opplæring for elever med Stort Læringspotensial
Prosjektet handler om å utvikle teknologirike undervisningsopplegg til bruk i tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Fokus er på bruk av programmering i undervisningen som en del av et skaperverksted.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eie, Siv; Andersen, Renate; Mifsud, Louise; Mørch, Anders Irving; Rustad, Mikkel Bertram
(2023).
Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge.
http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1750519...
Mørch, Anders; Andersen, Renate
(2023).
Programming with Minecraft Bedrock Up: Modeling, Coding, and Computational Concepts.
Lecture Notes in Computer Science (LNCS).
https://doi.org/10.1007/978-3-031-34433-6_15
Mørch, Anders; Flø, Ellen Egeland; Litherland, Kristina Torine; Andersen, Renate
(2023).
Makerspace activities in a school setting: Top-down and bottom-up approaches for teachers to leverage pupils' making in science education.
15 s.
Learning, Culture and Social Interaction.
Vol. 39.
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100697
Andersen, Renate; Frågåt, Thomas; Bogar, Yurdagül; Juellund, Jesper; Mifsud, Louise (2023). Representations of Computational Thinking in Policy Documents in an Educational Context: The Cases of Denmark, Finland, and Norway. Proceedings (International Conference of the Learning Sciences).
Andersen, Renate; Gjølstad, Eli; Mørch, Anders
(2022).
Integrating Human-Centered Artificial Intelligence in
Programming Practices to Reduce Teachers’ Workload.
CEUR Workshop Proceedings.
Vol. 3136.
http://hdl.handle.net/10852/94729
Andersen, Renate; Rustad, Mikkel Bertram
(2022).
Using Minecraft as an educational tool for supporting collaboration as a 21st century skill.
Computers & Education Open (CAEO).
https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100094
Mørch, Anders; Andersen, Renate
(2022).
Toward a Method of Visual Artifact Analysis: Understanding Learners’ Design Activity in a Makerspace.
CEUR Workshop Proceedings.
Vol. 3136.
http://hdl.handle.net/10852/94727
Andersen, Renate; Mørch, Anders; Litherland, Kristina Torine
(2022).
Collaborative learning with block-based programming: investigating human-centered artificial intelligence in education.
17 s.
Behaviour and Information Technology.
Vol. 41.
https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2083981
Andersen, Renate
(2022).
Block-based programming and computational thinking in a collaborative setting: A case study of integrating programming into a maths subject.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9169
Andersen, Renate; Eie, Siv; Mørch, Anders Irving; Mifsud, Louise; Rustad, Mikkel Bertram
(2021).
Rebuilding the Industrial Revolution: Using Minecraft in Teacher Education in Social Studies.
de Vries, Erica; Hod, Yotam; Ahn, June (Red.).
Proceedings of the 15th International Conference of the Learning Sciences - ICLS 2021. s. 27-35.
International Society of the Learning Sciences (ISLS).
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/2986...