English version
Mari Sandbakken

Mari Sandbakken

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Botnen, Synnøve Smebye ; Sandbakken, Mari (2023). Påstandsspill som et verktøy i undervisning om bærekraftig utvikling i barnehagelærerutdanningen. Nordisk barnehageforskning (NBF). Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.347

Tandberg, Cato; Byhring, Anne Kristine ; Sandbakken, Mari (2021). Broer og naturfaglige samtaler. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 183-200. Universitetsforlaget.

Vik, Unni ; Botnen, Synnøve Smebye ; Sandbakken, Mari (2021). Artar som kan skape tilhøyrsle til natur på barnehagen sitt uteområde. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 85-98. Universitetsforlaget.

Sandbakken, Mari ; Vik, Unni ; Botnen, Synnøve Smebye (2021). Dyr i byen. Barns muligheter til å oppleve dyr og dyreliv i byen. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 71-83. Universitetsforlaget.

Sandbakken, Mari (2021). Fjæra som arena for lek og læring. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by. s. 41-55. Universitetsforlaget.

Sandbakken, Mari ; Ebbesson, Lars O.E.; Stefansson, Sigurd Olav; Helvik, Jon Vidar (2012). Isolation and characterization of melanopsin photoreceptors of atlantic salmon (Salmo salar). Journal of Comparative Neurology. Vol. 520.
https://doi.org/10.1002/cne.23125



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Sandbakken, Mari (2011). Melanopsin photoreceptors of Atlantic salmon (Salmo salar). ISBN: 9788230817940. Universitetet i Bergen.
http://www.uib.no/info/dr_grad/2011/Sandbakken_Mar



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Tengesdal, Eirik ; Hansen, Pernille Bonnevie; Kilanowska, Jolanta ; Sandbakken, Mari ; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram (2025). Flerspråklig barndom – utviklingen av en forskningsformidlingsside. Norsk barnehageforskningskonferanse 2025. FILIORUM – Senter for barnehageforskning og BARNkunne.
https://doi.org/https://web.archive.org/web/202510

Tengesdal, Eirik ; Hansen, Pernille Bonnevie; Kilanowska, Jolanta ; Sandbakken, Mari ; Ribu, Ingeborg Sophie ; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram (2025). Flerspråklig barndom – nettside med ressurser for foreldre, barnehagelærere og helsesykepleiere. Den 10. Barn og unge på tvers-konferansen 2025: Inkludering av barn og unge. Barneliv og profesjonsutøvelse (Childlife).
https://doi.org/https://web.archive.org/web/202510

Sandbakken, Mari ; Neegaard, Henrik ; Kilanowska, Jolanta ; Tengesdal, Eirik ; Garmann, Nina Gram (2025). Naturglede og friluftsliv i barnehagen.
https://doi.org/https://film.oslomet.no/naturglede

Garmann, Nina Gram ; Tengesdal, Eirik ; Romøren, Anna Sara H. ; Sandbakken, Mari ; Ribu, Ingeborg ; Kilanowska, Jolanta ; Hansen, Pernille (2024). PolkaNorski i praksis. Instituttmøte: Utdanningskvalitet og FoU. Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU), OsloMet – storbyuniversitetet.

Botnen, Synnøve Smebye ; Sandbakken, Mari ; Kaarby, Karen Marie Eid ; Solheim, Elias (2024). Kraften av sted - Arbeidsplassen som læringsarena i natur, helse og bevegelse. Norsk barnehageforskningskonferanse. Høgskulen på Vestlandet.

Luniewska, Magdalena; Hansen, Pernille Bonnevie; Magdalena, Krysztofiak; Romøren, Anna Sara Hexeberg ; Burdach, Martyna; Hernæs, Katarina; Kilanowska, Jolanta ; Komorowska, Ewa; Krupa-Gawel, Karolina; Laumann, Lisa; Sandbakken, Mari ; Skorpen, Ayla Fjeld; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). Vocabulary development in mono- and bilingual preschoolers: Norming of the Polish and Norwegian LITMUS-X Cross-Linguistic Lexical Tasks. Polish, Norwegian or both: Attempts at large-scale studies on language and cognitive development. Findings and challenges.. PolkaNorski and MultiLada.

Tarłowski, Andrzej; Kilanowska, Jolanta ; Radzikowska, J.; Hansen, Pernille Bonnevie; Kharkevich, Sviatlana ; Kleppe, Rasmus; Krysztofiak, Magdalena; Sandbakken, Mari ; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). Language, culture and direct experience with nature in the development of category-based induction within living things. IASCL 2024. International Association for the Study of Child Language.

Tarlowski, Andrzej; Kilanowska, Jolanta ; Sandbakken, Mari ; Radzikowska, Julia; Kharkevich, Sviatlana; Krupa-Gawel, Karolina; Romøren, Anna Sara H. ; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). Knowledge-building in Norway and Poland: How family and preschool contribute to children's learning about living things. "Polish, Norwegian or both: attempts at large-scale studies on language and cognitive development. Findings and challenges" A closing conference for the PolkaNorski project.. The MultiLADA Lab, University of Warsaw, OsloMet.

Radzikowska, Julia; Tarłowski, Andrzej; Kilanowska, Jolanta ; Hansen, Pernille Bonnevie; Kharkevich, Sviatlana ; Kleppe, Rasmus; Krysztofiak, Magdalena; Sandbakken, Mari ; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa (2024). Od naczelnych do ludzi - środowiskowe i językowe związki z rozwojem rozumowania indukcyjnego w dziedzinie wiedzy biologicznej wśród dzieci w wieku przedszkolnym. 32 Kolokwia Psychologiczne PAN. Institute of Psychology Polish Academy of Sciences.

Jelen, Alicia; Kordas, Zofia; Burdach, Martyna; Skorpen, Ayla Fjeld; Garmann, Nina Gram ; Haman, Ewa; Romøren, Anna Sara H. ; Krupa-Gawel, Karolina; Krysztofiak, Magdalena; Sandbakken, Mari ; Luniewska, Magdalena (2024). Cognates in noun production and comprehension: an analysis of the performance of monolingual and bilingual children. THE 49th ANNUAL BOSTON UNIVERSITY CONFERENCE ON LANGUAGE DEVELOPMENT (BUCLD49). Boston University.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.