Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)
GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Steinmann, Isa
;
Stovner, Roar Bakken
;
Hatlevik, Ove Edvard
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Herseth, Janne
(2025).
How large language models can help to categorise master’s theses in teacher education: results from a pilot study.
European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2528812
Marti, Kristin Torjesen
;
Øgreid, Anne Kristine
(2024).
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022.
30 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 18.
https://doi.org/10.23865/up.v18.5239
Ommundsen, Åse Marie
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2023).
The Role of the Child in a War Zone: 10-year-old Students' Responses to a Cognitively Challenging Picturebook on War - An Interview Study.
12 s.
Bookbird: A Journal of International Children's Literature.
Vol. 61.
https://doi.org/10.1353/bkb.2023.a903435
Ommundsen, Åse Marie
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2023).
Når kaniner blir redde: å utvikle emosjonell og kritisk literacy gjennom felles lesing av en utfordrende bildebok.
12 s.
Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT).
Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.4
Gedde-Dahl, Trine
;
Stavem, Gro Marie
;
Øgreid, Anne Kristine
(2022).
Kritisk skriving på barnetrinnet.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9003
Bjørkvold, Tuva
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Svanes, Ingvill Krogstad
(2022).
Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?.
Nordic Journal of Literacy Research.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3108
Øgreid, Anne Kristine (2021). Elevtekster som empirisk materiale i kvalitative studier. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 327-353. Universitetsforlaget.
Øgreid, Anne Kristine (2021). Intervensjonsbegrepet i fire kvalitative forskningsdesign. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 209-238. Universitetsforlaget.
Haaland, Gunnar
;
Karlsson, Eivind
;
Øgreid, Anne Kristine
;
Ommundsen, Åse Marie
(2021).
Exploring a Challenging Picturebook Gospel in the Classroom.
Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.).
Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. s. 203-228.
Routledge.
https://www.routledge.com/Exploring-Challenging-Pi
Svanes, Ingvill Krogstad
;
Øgreid, Anne Kristine
(2020).
«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet.
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vol. 14.
https://doi.org/10.5617/adno.7758