Kort om
Øyvind Granborg underviser på praktisk – pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) og er koordinator for partnerskapsskolene til Institutt for yrkesfaglærerutdanning. Han har bakgrunn fra mediebransjen og jobber fortsatt som frilans TV-fotograf.
Øyvind er med i forskningsgruppen Samarbeid skole – arbeidsliv – universitet. Han har vært med i LUSY-prosjektet som har søkelys på lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen.
Forskningsinteresser: Yrkesdidaktikk, samarbeid mellom universitet og praksisskoler, bruk av kunstig intelligens i yrkesopplæringen og mediepedagogikk.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Lærarutdanningsskolar i yrkesfaglærarutdanninga (LUSY)
Prosjektet utvikler lærarutdanningsskolar i yrkesfaglærarutdanninga. Målet er å utvikle eit forpliktande og varig samarbeid mellom skolane og YLU om ei best mogleg yrkesfaglærarutdanning og yrkesutdanning.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Aakernes, Nina
;
Granborg, Øyvind
; Myhrvold, Christian Linna
(2025).
Styrking av yrkesfaglærerutdanningen gjennom gjensidig hospitering mellom ansatte ved universitet og videregående skole.
Sylte, Ann Lisa; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Hiim, Hilde; Aakernes, Nina (Red.).
Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet. s. 325-348.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/cdf.267.ch13
Granborg, Øyvind
; Henriksen, Bendik Stubstad
(2025).
Å lære i et simulert praksisfellesskap - Simulering som yrkesdidaktisk metode i medieproduksjon.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
Vol. 10.
https://doi.org/10.7577/sjvd.5883
Granborg, Øyvind
;
Aakernes, Nina
(2024).
Grensekryssing i yrkesfaglærerutdanningen: Betydningen av studentenes utviklingsprosjekter.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2414350