English version
Anne Kristine Øgreid

Anne Kristine Øgreid

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)

    GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte.

Vitenskapelige publikasjoner

Steinmann, Isa ; Stovner, Roar Bakken ; Hatlevik, Ove Edvard ; Øgreid, Anne Kristine ; Herseth, Janne (2025). How large language models can help to categorise master’s theses in teacher education: results from a pilot study. European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2528812

Marti, Kristin Torjesen ; Øgreid, Anne Kristine (2024). Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 18.
https://doi.org/10.23865/up.v18.5239

Ommundsen, Åse Marie ; Stavem, Gro Marie ; Øgreid, Anne Kristine (2023). Når kaniner blir redde: å utvikle emosjonell og kritisk literacy gjennom felles lesing av en utfordrende bildebok. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.4

Ommundsen, Åse Marie ; Stavem, Gro Marie ; Øgreid, Anne Kristine (2023). The Role of the Child in a War Zone: 10-year-old Students' Responses to a Cognitively Challenging Picturebook on War - An Interview Study. Bookbird: A Journal of International Children's Literature. Vol. 61.
https://doi.org/10.1353/bkb.2023.a903435

Bjørkvold, Tuva ; Øgreid, Anne Kristine ; Svanes, Ingvill Krogstad (2022). Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3108

Gedde-Dahl, Trine ; Stavem, Gro Marie ; Øgreid, Anne Kristine (2022). Kritisk skriving på barnetrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9003

Øgreid, Anne Kristine (2021). Intervensjonsbegrepet i fire kvalitative forskningsdesign. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 209-238. Universitetsforlaget.

Øgreid, Anne Kristine (2021). Elevtekster som empirisk materiale i kvalitative studier. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 327-353. Universitetsforlaget.

Haaland, Gunnar; Karlsson, Eivind ; Øgreid, Anne Kristine ; Ommundsen, Åse Marie (2021). Exploring a Challenging Picturebook Gospel in the Classroom. Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.). Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. s. 203-228. Routledge.
https://www.routledge.com/Exploring-Challenging-Pi

Svanes, Ingvill Krogstad ; Øgreid, Anne Kristine (2020). «Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 14.
https://doi.org/10.5617/adno.7758





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2016). Skrivande pågår 6. ISBN: 9789144101354. Studentlitteratur.

Øgreid, Anne Kristine ; Gedde-Dahl, Trine ; Engelien, Ola; Elseth, Egil Eidheim (2016). Tett på - Norsk for påbygging. ISBN: 9788205481169. 520 s. Gyldendal Undervisning.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2015). Skrivande pågår 4. ISBN: 9789144101576. 48 s. Studentlitteratur AB.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2015). Skrivande pågår 5. ISBN: 9789144101361. 48 s. Studentlitteratur.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2015). Skriving pågår C lærerveiledning. ISBN: 9788249217663. 82 s. Aschehoug & Co.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2015). Skriving pågår C. ISBN: 9788249216147. 48 s. Aschehoug & Co.

Berge, Kjell Lars; Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine ; Fougt, Simon Skov (2014). Tid til skrivning 3. ISBN: 9788723046192. 64 s. Alinea forlag.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2014). Skriving pågår B Lærerveiledning. ISBN: 9788249217434. 58 s. Aschehoug & Co.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine (2014). Skriving pågår B Elevbok. ISBN: 9788249216154. 48 s. Aschehoug & Co.

Berge, Kjell Lars; Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine ; Fougt, Simon Skov (2014). Tid til skrivning 2. ISBN: 9788723046192. 64 s. Alinea forlag.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Øgreid, Anne Kristine (2018). Skriftlig argumentasjon i fagspesifikke skrivekontekster på ungdomstrinnet. 192 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Marti, Kristin Torjesen ; Øgreid, Anne Kristine (2024). Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022. Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy. Nasjonalt lesesenter og Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

Øgreid, Anne Kristine (2018). Skriftlig argumentasjon i fagspesifikke skrivekontekster på ungdomstrinnet. Presentasjon av avhandlingen i forskergruppe- seksjonssammenheng. Høgskulen på Vestlandet.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine ; Stavem, Gro Marie (2018). A comparative study of explorative and persuading students’ texts about waste sorting. Critical literacy among Norwegian 4-graders. SIG Writing International - 16th international conference of the EARLI special interest group on writing. University of Antwerp.

Øgreid, Anne Kristine (2011). Fagskriving i skolen.Ulike normer og praksiser. "Skriv med egne ord!" - en utfordring for læreren og eleven i samfunnsfag. konferanse. Høgskolen i Vestfold.

Øgreid, Anne Kristine (2008). Argumenterende skriving i samarbeidet mellom norsk og samfunnsfag. konferanse. Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Øgreid, Anne Kristine (2008). Writing in Subject Specific Contexts. Examples from Norwegian secondary education. Writing Research Across Borders UCSB, skrivekonferanse. University of California, Santa Barbara.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.