English version
Erik Ryen

Erik Ryen

Kort om

Erik Ryen er statsviter og dosent i samfunnsfagdidaktikk ved OsloMet. I tillegg til å forske på det norske samfunnsfaget, jobber han med læreplanteori og danningsteoretisk didaktikk, og er særlig interessert hvordan forholdet mellom kunnskap, utdanning og demokrati blir forstått i utformingen av nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk. Ryen har publisert i nasjonale og internasjonale tidsskrift som European Educational Research Journal (EERJ) og Journal of Curriculum Studies (JCS). Han er medredaktør av boken Samfunnsfagdidaktikk (2021) og har skrevet kapitler i bøkene Kritisk tenkning i samfunnsfag (2019) og Klasseledelse, fag og danning, 2. utg. (2020).

Fagfelt

Demokrati   Didaktikk   Utdanningspolitikk   Læreplanteori   Samfunnsfagdidaktikk

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Jegstad, Kirsti Marie ; Heggernes, Sissil Lea ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2025). Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review. Educational Research Review.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711

Tørnby, Hilde ; Ryen, Erik (2025). ‘She is Not the King.’ Starting Point Activities to Foster Critical Thinking in Primary Classrooms. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 174-191. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-08

Ryen, Erik ; Jegstad, Kirsti Marie (2022). It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 6.
https://doi.org/10.7577/njcie.4347

Ryen, Erik (2021). Valg av fagstoff og progresjon som didaktiske utfordringer i samfunnsfag. Erdal, Silje Førland; Granlund, Lise (Red.). Samfunnsfagdidaktikk. s. 44-66. Universitetsforlaget.

Ryen, Erik ; Jøsok, Evy (2021). Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence. European Educational Research Journal. Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/14749041211045777

Bjørkvold, Tuva ; Ryen, Erik (2021). Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses. Journal of Curriculum Studies. Vol. 53.
https://doi.org/10.1080/00220272.2021.1881168

Jegstad, Kirsti Marie ; Ryen, Erik (2020). Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 104.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-07

Ryen, Erik (2020). Klasseledelse og kritisk tenkning i samfunnsfag. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. s. 242-259. Gyldendal Akademisk.

Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 11-29. Universitetsforlaget.

Ryen, Erik (2019). Nyheter og kritisk tenkning i samfunnsfag. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 69-87. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Nilsen, Håvard Friis ; Ryen, Erik (2025). Vi har oversett hva, sa du?. Klassekampen.
https://klassekampen.no/artikkel/2025-03-13/debatt

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Ryen, Erik ; Nilsen, Håvard Friis (2025). Sju myter om læreplanene.
https://klassekampen.no/utgave/2025-02-25/sju-myte

Ryen, Erik ; Helsvig, Kim Gunnar (2025). Bør dagens læreplan erstattes med en rammeplan?.

Ryen, Erik (2025). Arrangør og ordstyrer av konferansen "Nye læreplaner med tydelig faglig innhold?". Forum for kritisk tenkning og kritiske perspektiver i skole og lærerutdanning.

Ryen, Erik (2025). Kritikken av de kompetansebaserte læreplanene. Kritisk tenkning i profesjonene. OsloMet.

Ryen, Erik (2025). Kritikken av de kompetansemålbaserte læreplanene. LUI-lab. OsloMet.

Æsøy, Knut Ove ; Helsvig, Kim Gunnar ; Nilsen, Håvard Friis ; Ryen, Erik (2025). Innholdslister er ikke nok. Utdanningsnytt.no.

Roos, Merethe; Helsvig, Kim Gunnar ; Maliks, Jakob Mattias Emanuel; Ferrer, Marlen ; Æsøy, Knut Ove ; Ryen, Erik ; Nilsen, Håvard Friis (2025). Se til Danmark!. Klassekampen.
https://klassekampen.no/artikkel/2025-01-03/debatt

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Ryen, Erik ; Nilsen, Håvard Friis (2024). Et regime foran undergangen?. Klassekampen.
https://klassekampen.no/artikkel/2024-12-11/debatt

Helsvig, Kim Gunnar ; Æsøy, Knut Ove ; Ryen, Erik ; Nilsen, Håvard Friis (2024). Sterke ord, svake argumenter. Klassekampen.
https://klassekampen.no/artikkel/2024-11-05/debatt





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.