Kort om
Erik Ryen er statsviter og dosent i samfunnsfagdidaktikk ved OsloMet. I tillegg til å forske på det norske samfunnsfaget, jobber han med læreplanteori og danningsteoretisk didaktikk, og er særlig interessert hvordan forholdet mellom kunnskap, utdanning og demokrati blir forstått i utformingen av nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk. Ryen har publisert i nasjonale og internasjonale tidsskrift som European Educational Research Journal (EERJ) og Journal of Curriculum Studies (JCS). Han er medredaktør av boken Samfunnsfagdidaktikk (2021) og har skrevet kapitler i bøkene Kritisk tenkning i samfunnsfag (2019) og Klasseledelse, fag og danning, 2. utg. (2020).
Fagfelt
Demokrati Didaktikk Utdanningspolitikk Læreplanteori Samfunnsfagdidaktikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
    
            
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Jegstad, Kirsti Marie
; 
    Heggernes, Sissil Lea
; 
    Jøsok, Evy
; 
    Ryen, Erik
; 
    Svanes, Ingvill Krogstad
; 
    Tørnby, Hilde
                 (2025).
                 Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review.
                
                
            
                
                
                                     Educational Research Review.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711
        
                
    Tørnby, Hilde
; 
    Ryen, Erik
                 (2025).
                 ‘She is Not the King.’ Starting Point Activities to Foster Critical Thinking in Primary Classrooms.
                
                
            Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
                         Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom.                 s. 174-191.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-08
        
                
    Ryen, Erik
; 
    Jegstad, Kirsti Marie
                 (2022).
                 It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school.
                
                
            
                
                
                                     Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE).
            
                    
                 Vol. 6.
                        
    https://doi.org/10.7577/njcie.4347
        
Ryen, Erik (2021). Valg av fagstoff og progresjon som didaktiske utfordringer i samfunnsfag. Erdal, Silje Førland; Granlund, Lise (Red.). Samfunnsfagdidaktikk. s. 44-66. Universitetsforlaget.
                
    Ryen, Erik
; 
    Jøsok, Evy
                 (2021).
                 Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence.
                
                
            
                
                
                                     European Educational Research Journal.
            
                    
                 Vol. 22.
                        
    https://doi.org/10.1177/14749041211045777
        
                
    Bjørkvold, Tuva
; 
    Ryen, Erik
                 (2021).
                 Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses.
                
                
            
                
                
                                     Journal of Curriculum Studies.
            
                    
                 Vol. 53.
                        
    https://doi.org/10.1080/00220272.2021.1881168
        
                
    Jegstad, Kirsti Marie
; 
    Ryen, Erik
                 (2020).
                 Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse.
                
                
            
                
                
                                     Norsk pedagogisk tidsskrift.
            
                    
                 Vol. 104.
                        
    https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-07
        
Ryen, Erik (2020). Klasseledelse og kritisk tenkning i samfunnsfag. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. s. 242-259. Gyldendal Akademisk.
Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 11-29. Universitetsforlaget.
Ryen, Erik (2019). Nyheter og kritisk tenkning i samfunnsfag. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 69-87. Universitetsforlaget.
