English version
Jorunn Dahlback

Jorunn Dahlback

Kort om

Jorunn Dahlback har hovedfag i yrkespedagogikk, er dosent ved institutt for yrkesfaglærerutdanning, og leder av forskningsgruppen Fag- og yrkesopplæring i kontinuerlig endring (FYKE) ved OsloMet. Dahlback har fagbrev som blomsterdekoratør med toårig teknisk fagskoleutdanning fra Tyskland, og har vært daglig leder i Blomsterdekoratørfagets opplæringskontor – BLOK.

Dahlback har undervist og forsket ved treårig yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet siden 2001. Dahlback har også ledet eksterne oppdrag, nasjonale videreutdanningstilbud for yrkesfaglærere, og har deltatt aktivt i utdanningspolitisk arbeid internasjonalt og nasjonalt. Forskningsinteressen er knyttet til yrkesrelevans i opplæringen, vurdering, samarbeid skole, arbeidsliv og universitet. Undervisningen har særlig vært orientert rundt temaene yrkesdidaktikk, yrkespedagogikk, læreplanutvikling, forsknings- og utviklingsarbeid med vekt på utvikling av relevant yrkesfaglærerkompetanse i et yrkes- og samfunnsperspektiv. 

Fagfelt

Aksjonsforskning   Tilpasset opplæring   Vurdering   Livslang læring   Arbeidslivslæring   Erfaringslæring   Læring og undervisning   Yrkespedagogikk   Deltagende aksjonsforskning   Fagopplæring   Yrkesdidaktikk   Fag og yrkesopplæring   Ledelse av læring   Yrkesretting av fellesfag

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • EGREEN+

    Prosjektet handler om småbedrifters og de grønne bransjenes klima- og miljøutfordringer.

Vitenskapelige publikasjoner

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2022). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4573

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2020). The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 7.
https://doi.org/10.13152/ijrvet.7.3.3

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2019). Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234

Dahlback, Jorunn (2019). Yrkesretting av yrkesfaglige utdanningsprogram. Lyngsnes, Kitt Margaret; Rismark, Marit (Red.). Yrkesopplæring. s. 87-103. Gyldendal Akademisk.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2018). Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 8.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188357

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Utvikling av relevant kompetanse gjennom den treårige yrkesfaglærerutdannelse. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 112-130. Fagbokforlaget.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Yrkesfaglærerens kompetanse i fremtidens skole. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 89-111. Fagbokforlaget.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari (2015). Demokratiske læringsarenaer i aksjonsforskning: pedagogiske verksteder og framtidsverksteder. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 131-144. Fagbokforlaget.

Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete ; Hansen, Kari; Rokkones, Klara (2014). Yrkesdidaktikk for motivasjon og yrkesrelevans. Høihilder, Eli Kari; Lingås, Lars Gunnar (Red.). Pedagogikk 8. - 13. trinn : profesjonsutdanning av lærere. s. 339-354. Gyldendal Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Wolden, Anne-Catrine (2021). Vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. ISBN: 9788256023059. 336 s. Yrkeslitteratur AS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Dahlback, Jorunn ; Gleditsch, Rebecca; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig (2024). Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. ISBN: 9788232706624. 158 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (2023). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2. ISBN: 9788232706082. 253 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen ; Vagle, Inger (2022). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1. ISBN: 9788232705528. 154 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Spetalen, Halvor ; Mobråten, Kaia ; Bakken, Roger ; Karstensen, Steinar ; Havreberg, Solveig Dalehaug ; Dahlback, Jorunn ; Iversen, Ingvild ; Røsten, Line ; Holtet, Jon Ingar; Holt, John (2021). Bærekraft i yrkesopplæringen -Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse. 16 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Rokkones, Klara; Dahlback, Jorunn ; Goldmann, Ingrid; Utvær, Britt Karin Støen; Grøm, Audun; Midjo, Arne; Halse, Karl Henning; Kahrs, Magnus Strøm; Kamsvåg, Ingeborg Olaug; Morud, Elin Bø; Tangen, Sonia; Gaertner, Charlotte; Grimstad, Sigmund (2020). Fremtidens yrkesfaglærerutdanning ved NTNU. Delrapport 1 og 2. 90 s. NTNU.

Haaland, Grete ; Vagle, Inger ; Dahlback, Jorunn (2016). Arbeidsplassbasert treårig yrkesfaglærerutdanning (ABY) - rapport med fokus på fleksibilitet i studiet, relevans for yrkesfaglærere og instruktører, realkompetansevurdering og praktisk eksamen. ISBN: 9788283640045. 158 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari-Mette; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP). Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1. ISBN: 9788248800408. 315 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_18

Hansen, Kari; Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete; Sylte, Ann Lisa (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP). ISBN: 9788248800408. 315 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2010). Relevant fag-og yrkesopplæring fra første dag i den videregående skole - en realitet eller en visjon for framtiden?. 17 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2009). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner - KIP AF: delrapport 3 KIP-DH: Relevant og meningsfull opplæring fra første dag i VG1?. 141 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hiak.no/nor/forskning-og-utvikling/fors





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Dahlback, Jorunn ; Tyskerud, Anne-Mette (2025). Dybdelæring - yrkesfaglærernes perspektiv. NORDYRK 2025. University College Aarhus.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Workshop for skoleledere i Innland Fylkeskommune. Innlandet fylkeskommune.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Aakernes, Nina ; Vagle, Inger (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Webinar for SRY og Faglige råd. Utdanningsdirektoratet.

Dahlback, Jorunn ; Rekdahl, Merete C. (2025). Opplæringskontorenes framtidige rolle i fag og yrkesopplæringen. Møte Opplæringskontorenes landsforening. Opplæringskontorenes landsforening.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2024). Norwegian vocational teachers’ developmental, didactical, and process-oriented work in implementing and teaching new curriculum. NORDYRK Conference 2024. University of Iceland.

Dahlback, Jorunn ; Rekdahl, Merete C. (2024). Opplæringskontorenes framtidige rolle i fag- og yrkesopplæringen. NORDYRK 2024. NORDYRK.

Grydeland, Anders ; Dahlback, Jorunn ; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig ; Aakernes, Nina (2023). Læreplanene har blitt mer helhetlige og mer komplekse - Evaluering av fagfornyelsen.
https://soundcloud.com/yrkesfagpodden/26-laereplan

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (2023). Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, andre syntese.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2023). Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag. Delrapport 2 arbeidspakke 2 - yrkesdidaktikk. NORDYRK. Høgskolen på Vestland.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2022). Yrkesfaglærerne gjør en kjempejobb med å iverksette fagfornyelsen. Resultater fra første delrapport fra evaluering av fagfornyelsen yrkesfag.
https://soundcloud.com/yrkesfagpodden/24-yrkesfagl





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.