English version
Katarina Pajchel

Katarina Pajchel

Kort om

Katarina Pajchel er fysiker og lærerutdanner som underviser og veileder ved naturfaglærerutdanningen, fra bachelor- til ph.d.-nivå. Undervisningen omfatter fag og fagdidaktikk innen fysikk, teknologi, programmering og bærekraftig utvikling. Hennes forskningsinteresser er algoritmisk tenkning og programmering i naturfag og forskningsbasert lærerutdanning. De siste årene har hun deltatt i forskningsprosjektet TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching) og vært medleder i MASCOT (Mathematics, Science and Computational Thinking). Hun er også engasjert i skolens praksisfelt som mangeårig kontaktperson for en universitetsskole og gjennom DeKomp prosjekter. Pajchel har en PhD fra UiO i eksperimentell partikkelfysikk knyttet til CERN-laboratoriet.

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Digital myndiggjering (Empowered)

    Prosjektet har som mål å utvikle innovative praksisar, metodar og reiskapar som skal fremme ’digital myndiggjering’ i skole og lærarutdanning.

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Flipped classroom i naturfag (FiNa)

    Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.

  • Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)

    I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.

  • Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)

    MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.

Vitenskapelige publikasjoner

Frågåt, Thomas; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2025). Applying Computational Thinking to Enhance Learning About Electricity: A Norwegian Case Study. Cakmakci, Gültekin; Tasar, Mehmet Fatih (Red.). Connecting Science Education with Cultural Heritage. s. 113-126. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-90944-3_9

Valle, Anne Marit; Pajchel, Katarina ; Hansén, Sven-Erik; Orset, Ann Karin; Holand, Anna Marie (2025). Teacher educators’ understanding of research-based teacher education. Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00131881.2025.2480547

Pajchel, Katarina ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Sollid, Per Øyvind ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger (2024). BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-08

Swensen, Håkon ; Sollid, Per Øyvind ; Pajchel, Katarina ; Brevik, Birger (2024). Unyttige roboter: Teknologisom inngang til programmering for naturfaglærerstudenter. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 209-234. Universitetsforlaget.

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education. Journal of Science Education and Technology.
https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5

Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina ; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. ISBN: 9788215069555. 351 s. Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-09

Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise ; Frågåt, Thomas; Rehder, Mads Middelboe; juuti, kalle; Bogar, Yurdagul; Lavonen, Jari; Schrøder, Vibeke; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Rognes, Andre (2024). Sign of the Times An Analysis of Computational Thinking in Norwegian, Finnish and Danish Curricula. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.5744

Ukkonen, Aino ; Yadav, Aman; Pajchel, Katarina ; Xenofontos, Constantinos (2024). Elementary Teachers Assessing Computational Thinking. Journal of Technology and Teacher Education (JTATE). Vol. 32.
https://doi.org/10.70725/844708cswcsk

Ukkonen, Aino ; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2024). Teachers’ understanding of assessing computational thinking. Computer Science Education.
https://doi.org/10.1080/08993408.2024.2365566





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Pajchel, Katarina (2010). Searches for Supersymmetry in Multi-lepton Final States with the ATLAS Detector and Related Challenges. 286 s. Det Matematisk Naturvitenskapelige Fakultet.

Pajchel, Katarina (2009). Multi-lepton SUSY searches with the ATLAS detector. 4 s. ATL-PHYS-PROC-2009-095.

Pajchel, Katarina ; Bugge, Lars; Ould-Saada, Farid (2009). Searches for SUSY in trilepton final states at ATLAS. 39 s. ATL-PHYS-INT-2009-024.

Aad, G.; Bugge, Lars; Buran, Torleiv; Cameron, David; Gjelsten, Børge Kile; Huse, Torkjell; Lund, Esben; Ould-Saada, Farid; Pajchel, Katarina ; Pylypchenko, Yuriy; Read, Alexander Lincoln; Røhne, Ole Myren; Samset, Bjørn Hallvard; Stapnes, Steinar; Strandlie, Are; Taga, Adrian; al., N.N. et (2008). Expected Performance of the ATLAS Experiment - Detector, Trigger and Physics. 1852 s. CERN.

Pajchel, Katarina ; Bugge, Lars; Ould-Saada, Farid (2008). Searches for SUSY in trilepton final states at ATLAS. 39 s. CERN.

Ferrag, Samir; Nielsen, J.L.; Pajchel, Katarina ; Read, Alexander Lincoln; Ould-Saada, Farid (2006). An RPM-based distribution kit for ATLAS production. 22 s. CERN-ATL-COM-SOFT-2006-010.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Mifsud, Louise ; Juuti, Kalle; Frågåt, Thomas; Rehder, Mads Middelboe; Pajchel, Katarina (2025). There is no consensus around the definition of computational thinking – what next. NERA 2025. Nordic Educational Research Association .

Ukkonen, Aino ; Yadav, Aman; Pajchel, Katarina ; Xenofontos, Constantinos (2024). Elementary Teachers Assessing Computational Thinking. SITE Interactive Online 2024 Conference. Association for the Advancement of Computing in Education.

Pajchel, Katarina ; Karlsen, Niklas; Sollid, Per Øyvind ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Swensen, Håkon (2024). Workhop - Programmering i naturfaglærerutdanning. TRELIS sluttkonferanse: Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag - TRELIS.

Pajchel, Katarina ; Karlsen, Niklas (2024). Forskningsbasert lærerutdanning med fokus på programmering i lærerutdanning. TRELIS sluttkonferanse: Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag - TRELIS. TRELIS og Naturfagsenteret.

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Pajchel, Katarina (2024). Computational thinking in teacher education for primary and lower secondary school. CCSEs juleseminar 2024. CCSE - Center for Computing in Science Education.

Mifsud, Louise ; Juuti, Kalle; Pajchel, Katarina ; Schrøder, Vibeke; Sundtjønn, Trude ; Aalbergsjø, Siv Gundrosen (2024). MASCOT - Mathematics, Science and Computational Thinking - Overview and some key findings. Digitalisering i utdanning. OsloMet.

Rehder, Mads Middelboe; Juuti, Kalle; Pajchel, Katarina ; Frågåt, Thomas; Mifsud, Louise (2024). Computational Thinking in Nordic Teacher Education and Schools. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 8.
https://doi.org/10.7577/njcie.6120

Pajchel, Katarina ; Swensen, Håkon ; Brevik, Birger ; Sollid, Per Øyvind (2023). Development of Pre-Service Teachers' TPACK in the Context of Programming in Science Education. ESERA 2023. European Science Education Research Association (ESERA).

Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise ; Andreasen, Kristina Johnsdatter ; Ukkonen, Aino ; Frågåt, Thomas (2023). Plugged and unplugged practices in the assessment processes of CT in science classrooms. NERA 2023. The Nordic Educational Research Association (NERA).

Frågåt, Thomas; Pajchel, Katarina ; Mifsud, Louise (2023). Utilizing Computational Thinking to Enhance Learning in Electricity – a Case Study. ESERA 2023. European Science Education Research Association.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.