English version
Tonje Fjogstad Langnes

Tonje Fjogstad Langnes

Kort om

​​​​​Tonje Fjogstad Langnes er førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitet, hvor hun ble merittert underviser i 2023. Hun underviser og veileder studenter med fagfordypning i kroppsøving på grunnskolelærerutdanningene (MGLU 1-7 og 5-10) og lærerutdanningen i praktisk etstetiske fag for 1-13 trinn (LUPE), samt masterutdanningen skolerettet utdanningsvitenskap (SKUTMA).  Hun har utviklet og er faglig ansvarlig for undervisningen i tematikken 'dans i skolen' som hun underviser i for ulike typer lærerstudenter og på ulike ulike nivå. 

Tonje har doktorgrad fra Norges idrettshøgskole (2017) som fokuserer på hiphop kulturen og break[danc]ing sin betydning for ungdoms meningsskaping, identitet og konstruksjon av kjønn. Avhandlingen er en av få studier om break[danc]ing som alternative bevegelsesaktivitet både nasjonalt og internasjonalt, og ble nomiert til prisen for beste forskningsarbeid med Oslo-tematikk.

Tonje har jobbet med utdanning av kroppsøvingslærere siden 2000 og har selv en faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, samt bred kompetanse med arbeid med barn og unge som faller utenfor den organiserte idretten.

​​​​​​​Tonje forsker idag blant annet på

Fagfelt

Kjønn   Identitet   Ungdomsforskning   Minoritetsungdom   Dans

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Literacies for helse og livsmestring i skolen

    Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.

Vitenskapelige publikasjoner

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2024). Opening our eyes to student-centered practice. Learning from preservice teachers' experiences. Shilcutt, Jackie; Oliver, Kimberly; Luguetti, Carla (Red.). An Activist Approach to Physical Education and Physical Activity. Imagining What Might Be. Routledge.

Walseth, Kristin ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Lund, Siv ; Bratten, Judith Helene (2024). Tverrprofesjonelt samarbeid om Folkehelse og livsmestring i skolen. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10167

Vita, Sandro Claudio; Walseth, Kristin ; Langnes, Tonje Fjogstad (2024). How do we teach about ethnic and cultural diversity in PETE? A discourse analysis of interviews from Norway, Aotearoa/New Zealand and Canada. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2413065

Langnes, Tonje Fjogstad ; Rustad, Hilde (2024). Failing successfully with dance in physical education teacher education. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2425332

Langnes, Tonje Fjogstad ; Bratten, Judith Helene (2023). Developing embodied competence while becoming a PE teacher: PETE students’ embodied experiences and reflections after micro-teaching. Physical Education and Sport Pedagogy.
https://doi.org/10.1080/17408989.2023.2256757

Eriksen, Ingunn Marie ; Stefansen, Kari ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Walseth, Kristin (2023). The formation of classed health lifestyles during youth: A two-generational, longitudinal approach. Sociology of Health and Illness.
https://doi.org/10.1111/1467-9566.13695

Langnes, Tonje Fjogstad ; Walseth, Kristin (2021). This is what I learned about the body on social media: PETE students’ experiences with body pressure and body positivity. Sport, Education and Society.
https://doi.org/10.1080/13573322.2021.2022642

Langnes, Tonje Fjogstad (2021). Transforming Gender Identity Through Breaking. Dupont, Tyler; Beal, Becky (Red.). Lifestyle Sports and Identities. Subcultural Careers Through the Life Course. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780429340505

Rustad, Hilde; Langnes, Tonje Fjogstad (2019). Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen. Journal for Research in Arts and Sports Education. Vol. 3.
https://doi.org/10.23865/jased.v3.1448

Langnes, Tonje Fjogstad (2018). Masculinity constructions among Norwegian male break(danc)ers. European Journal for Sport and Society (EJSS). Vol. 15.
https://doi.org/10.1080/16138171.2018.1462949





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Langnes, Tonje Fjogstad (2017). Breaking - that's me!: meaning, identity, gender constructions among young break(danc)ers living in Oslo, Norway. ISBN: 9788250205413. Norges idrettshøgskole.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2025). Opening our Eyes to Student-Centered Practice: Learning from Preservice Teachers' Experiences. AIESEP. University of Tampa.

Kilanowska, Jolanta ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Lund, Siv (2025). Debriefing sessions to support pre-service teachers’ professional development during school practicum. AIESEP International Conference 2025. University of South Florida.

Porsanger, Lise ; Lund, Siv ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Berg, Lise-Kari (2024). The hobby horse project: Integrating teacher students’ professional development and contemporary alternative activities in physical education. AIESEP2024 Conference. AIESEP/University of Jyväskylä.

Kilanowska, Jolanta ; Langnes, Tonje Fjogstad ; Esser-Noethlichs, Marc ; Lund, Siv (2024). The demanding art of professional reflection Closing the gap? Rethinking Physical Education Teacher Education (PETE) School Practicum. AIESEP 2024. University of Jyväskylä.

Langnes, Tonje Fjogstad ; Bratten, Judith Helene (2024). Hverandre-undervisning i kroppsøving. Boklansering med fagseminar. iPar .

Langnes, Tonje Fjogstad ; Rustad, Hilde (2024). Failing successfully - students and dance in physical education teacher education. 16th International NOFOD Conference. The Dancer and the Dance: practices, education, communities, traditionas, and histories. NOFOD Norway.

Østerlie, Ove; Langnes, Tonje Fjogstad (2023). [Podcast krø.no] Artikkelklubben 11 – Kroppsøvingslærerstudenters oppfatninger av kropp gjennom sosiale media. https://krø.no/49-artikkelklubben-11-forholdet-mel

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2023). Student-sentrert undervisning i kroppsøvings-faget og lærerutdanningen. Kroppsøvingskonferansen 2023. Norges idrettshøgskole.

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2023). Sending Physical Education Preservice Teachers into School Practicum – What Have We Learned and Where Do We Go From Here?. ECER.

Langnes, Tonje Fjogstad ; Kilanowska, Jolanta ; Walseth, Kristin ; Oliver, Kimberly (2023). Opening our eyes to student-centered practice: Learning from preservice teachers’ experiences. Literacies for health and life skills (HLS) .





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.