English version
Arne Dulsrud

Arne Dulsrud

Fagfelt

Varehandelens strukturutvikling   Forbruk mat   Markedsanalyse   Matforbruk   Forbrukermarkeder   Forbrukervalg   Dagligvarehandel

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Laamanen, Mikko ; Kok, Erlend; Dulsrud, Arne ; Slettemeås, Dag (2025). Digital agency and vulnerability: a study on young adult consumers in personalised advertising ecosystems. Wilska, Terhi-Anna; Nyrhinen, Jussi (Red.). Young People in Digital Environments: Agency, Opportunities and Risks. s. 141-159. Edward Elgar Publishing.
https://doi.org/10.4337/9781035329250.00019

Dulsrud, Arne ; Francesca, Forno (2024). Digital Food Provisioning in Times of Multiple Crises: How Social and Technological Innovations Shape Everyday Consumption Practices. ISBN: 9783031463228. 289 s. Palgrave Macmillan.

Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne ; Skuland, Silje Elisabeth (2024). Consumers and Consumption in Comparison (Volume 37). ISBN: 9781835493144. 237 s. Emerald Group Publishing Limited.

Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne ; Skuland, Silje Elisabeth (2024). Consumers and consuption in comparison. ISBN: 9781835493151. 237 s. Emerald Group Publishing Limited.

Strandbakken, Pål; Jacobsen, Eivind; Dulsrud, Arne ; Skuland, Silje Elisabeth (2024). Introduction: Consumption in the Social Sciences. Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne; Skuland, Silje Elisabeth (Red.). Consumers and consumption in comparison. s. 1-12. Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/S0195-631020240000037001

Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne ; Skuland, Silje Elisabeth (2024). Consumers and consumption in comparison. ISBN: 9781835493151. 237 s. Emerald Group Publishing Limited.
https://www.emerald.com/insight/publication/doi/10

Nemes, Gusztáv; Chiffoleau, Yuna; Zollet, Simona; Collison, Martin; Benedek, Zsófia; Colantuono, Fedele; Dulsrud, Arne ; Fiore, Mariantonietta; Holtkamp, Carolin; Kim, Tae-Yeon; Korzun, Monika; Mesa-Manzano, Rafael; Reckinger, Rachel; Ruiz-Martínez, Irune; Smith, Kiah; Tamura, Norie; Viteri, Maria Laura; Orbán, Éva (2021). The impact of COVID-19 on alternative and local food systems and the potential for the sustainability transition: Insights from 13 countries. Sustainable Production and Consumption. Vol. 28.
https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.06.022

Dulsrud, Arne (2021). Den lydige forbrukeren. Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.). Forbrukersosiologi. s. 339-355. Fagbokforlaget.

Dulsrud, Arne (2021). Forbrukeren i samfunnet. Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.). Forbrukersosiologi. s. 407-423. Fagbokforlaget.

Bygstad, Bendik; Dulsrud, Arne (2020). Digital Ecosystems as a Unit of Scientific Analysis. A Sociological Investigation. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS).
https://doi.org/10.24251/HICSS.2020.698





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Slettemeås, Dag ; Laamanen, Mikko ; Dulsrud, Arne ; Kok, Erlend Hua Lun (2024). Hvorfor ser jeg denne reklamen? Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier. ISBN: 9788270635672. 130 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Dulsrud, Arne ; Cano, Maria Gloria; Garcia, Miguel; Vega, Gilma Olaya (2023). Living in food insecurity- the experience of poor households of Cauca, Colombia. 36 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tangeland, Torvald ; Alfnes, Frode ; Throne-Holst, Harald ; Dulsrud, Arne (2022). Bærekraftig energiforbruk: Forbrukermobilitet og -fleksibilitet i strømmarkedet. ISBN: 9788270635511. 126 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Dulsrud, Arne ; Lodono, Luis Alfredo (2022). Memorias. 27 s. Seminario internacional sobre seguridad alimentaria y soberanía alimentaria.

Alecu, Andreea Ioana ; Dulsrud, Arne (2022). Consumer dissatisfaction, complaints, and experiences in Norwegian e-commerce. ISBN: 9788270635405. 65 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Dulsrud, Arne ; Kuraj, Sabina (2021). Food for Security. Mapping mechanisms of food security and conflict in Cauca, Colombia. ISBN: 9788270635276. 173 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Throne-Holst, Harald ; Dulsrud, Arne ; Tangeland, Torvald ; Kjærnes, Unni (2021). Husholdningenes innkjøps-og spisemønster under pandemien. ISBN: 9788270635351. 42 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Alfnes, Frode ; Schjøll, Alexander ; Dulsrud, Arne (2019). Kartlegging av utviklingen i butikkstruktur, dagligvareutvalg og dagligvarepriser. ISBN: 9788270634903. 103 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Dulsrud, Arne ; Schjøll, Alexander (2019). Fornuftig og forført. En forbruksstudie av Black Friday i Norge. ISBN: 9788270634965. 44 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Berg, Lisbet ; Dulsrud, Arne (2018). Tillit og sårbarhet på nett. Forbrukernes praksiser og vurderinger etter innføringen av det nye personverndirektivet (GDPR) i Norge 2018. Oppdragsrapport 9-2018, SIFO, Oslo. ISBN: 9788270634750. 50 s. Forbruksforskningsinstituttet SIFO.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Laamanen, Mikko ; Dulsrud, Arne ; Slettemeås, Dag ; Kok, Erlend Hua Lun (2024). Enmeshed in the moral contradiction between surveillance and convenience: A Norwegian digital advertising ecosystem perspective. 2024 SASE Conference. Society for the Advancement of Socio-Economics.

Dulsrud, Arne ; Anantharaman, Manisha; Kuraj, Sabina; Coskun, Aykut; Fuentes, Maria; Clemm, Christian; Linares-Ramirez, Noemi (2024). Mapping the Digitalization Of (sustainable) Consumption: a Cross-country Survey. European Sociological Association Conference. European Sociological Association.

Dulsrud, Arne (2024). DISCo - Digital infrastructure for sustainable consumption: Reorganizing food and mobility consumption. Sustainability Research + Innovation Congress 2024 (SRI) 2024. Aalto University.

Laamanen, Mikko ; Dulsrud, Arne ; Slettemeås, Dag ; Kok, Erlend Hua Lun (2024). Digital agency and vulnerability: A study on young adult consumers in personalised advertising ecosystems. 16th Conference of the European Sociological Association. European Sociological Association.

Slettemeås, Dag ; Dulsrud, Arne (2024). Hvorfor ser jeg denne reklamen. Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier. Presentasjon for Barne- og familiedepartementet. Barne- og familiedepartementet.

Dulsrud, Arne (2023). ‘Tremendously unfair’: Latin America’s strictest junk food law divides shoppers in Bogotá.
https://www.theguardian.com/global-development/202

Dulsrud, Arne (2023). Julehandelen flatar ut – trass i amerikansk påverknad dei siste åra.

Gulliksen, Joakim Sandvik; Dulsrud, Arne ; Throne-Holst, Harald (2023). Plastflommen må stoppes.

Dulsrud, Arne (2023). Kartellvirksomhet i norsk epleproduksjon?.

Dulsrud, Arne ; Lassen, Kjersti (2023). Narkoproduksjonen tar maten fra folk i Colombia.
https://www.forskning.no/landbruk-mat-narkotika/na





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.