English version
Elisabeth Hessevaagbakke

Elisabeth Hessevaagbakke

Forskningsgrupper

Vitenskapelige publikasjoner

Nylén-Eriksen, Mats ; Stojiljkovic, Marko ; Lillekroken, Daniela ; Lindeflaten, Katrin ; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Flølo, Tone Nygaard ; Hovland, Olav Johannes ; Solberg, Ada Marie Svarstad ; Hansen, Sylvia ; Bjørnnes, Ann Kristin ; Tørris, Christine (2025). Game-thinking; utilizing serious games and gamification in nursing education - a systematic review and meta-analysis. BMC Medical Education. Vol. 25.
https://doi.org/10.1186/s12909-024-06531-7

Hansen, Sylvia ; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Lindeflaten, Katrin ; Elvan, Kaja ; Lillekroken, Daniela (2024). Nurturing ethical insight: exploring nursing students’ journey to ethical competence. BMC Nursing. Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12912-024-02243-x

Lindeflaten, Katrin ; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Flølo, Tone Nygaard ; Krogstad, Kristine ; Kvalvaag, Heidi M.; Lillekroken, Daniela (2024). Hva er sykepleie? Førsteårsstudenters erfaringer med sykepleie i inspirasjonspraksis. Sykepleien Forskning. Vol. 19.
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2024.97335

Lillekroken, Daniela ; Kvalvaag, Heidi M.; Lindeflaten, Katrin ; Flølo, Tone Nygaard ; Krogstad, Kristine ; Hessevaagbakke, Elisabeth (2024). Educating the nurses of tomorrow: exploring first-year nursing students’ reflections on a one-week senior peer-mentor supervised inspiration practice in nursing homes. BMC Nursing. Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12912-024-01768-5

Christiansen, Bjørg; Blomberg, Karin ; Lindeflaten, Katrin ; Larsen, Monica Holm; Averlid, Gertrud M; Salinas, Deborah ; Hessevaagbakke, Elisabeth (2023). Praksisveilederes erfaring med lokale læreplaner for sykepleierstudenter. Nordisk tidsskrift for helseforskning. Vol. 19.
https://doi.org/10.7557/14.6860

Christiansen, Bjørg; Larsen, Monica Holm; Blomberg, Karin ; Averlid, Gertrud M; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Lindeflaten, Katrin (2023). Utvikling av lokale læreplaner som redskap for læring og vurdering i praksisstudier. Knutstad, Unni; Larsen, Kristian; Jensen, Kari Toverud (Red.). Fagdidaktiske temaer i helsefagene. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.198.ch9

Opheim, Helene Margrethe Storebø ; Furuseth, May-Tove; Espe, Kristin Isabella Kirkengen; Hjeltnes, Bjarne; Hessevaagbakke, Elisabeth (2021). Bioingeniørstudenter som veiledere for sykepleiestudenter i venøs blodprøvetaking. Bioingeniøren.
https://www.bioingenioren.no/arkiv/2021/621/

Lindeflaten, Katrin ; Christiansen, Bjørg; Aamold, Kristin; Halvorsrud, Hedvig ; Espe, Kristin Isabella Kirkengen; Hessevaagbakke, Elisabeth (2021). Studenter på kompletterende sykepleierutdanning sine erfaringer som veiledere i et medstudentbasert studieopplegg. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 105.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-02-09

Torbjørnsen, Astrid ; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Grov, Ellen Karine ; Bjørnnes, Ann Kristin (2021). Enhancing students learning experiences in nursing programmes: An integrated review. Nurse Education in Practice. Vol. 52.
https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103038

Løyland, Borghild ; Peveri, Anne Marthe ; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Taasen, Inger; Lindeflaten, Katrin (2019). Students’ Observations of Hand Hygiene in Nursing homes using the Five Moments of Hand Hygiene. Journal of Clinical Nursing (JCN).
https://doi.org/10.1111/jocn.15136





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Hessevaagbakke, Eva Elisabeth (2017). Kjennetegn ved sykepleieres pedagogiske kompetanse. 214 s. Universitet i Oslo.

Hessevaagbakke, Elisabeth (2008). Kompetansebygging - å lære av og med hverandre gjennom medstudentveiledning. ISBN: 9788257946289. 49 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hessevaagbakke, Elisabeth (2008). Studentveiledning - å lære av og med hverandre. ISBN: 9788257946067. 73 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Stojiljkovic, Marko ; Lindeflaten, Katrin ; Hessevaagbakke, Elisabeth (2025). Læringsutbytter og læringssituasjoner, hvordan forstå dem. Inspirasjonsseminar for praksisveiledere. Sykehjemsetaten.

Lindeflaten, Katrin ; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Stojiljkovic, Marko (2025). Lokale Læreplaner i sykepleieutdanningen: Et verktøy for forbedret læring i praksisstudier. Norsk Sykepleierforbund Oslos symposium. NorskSykepleierforbund.

Stojiljkovic, Marko ; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Lindeflaten, Katrin ; Christiansen, Bjørg (2023). Lokale læreplan som redskap for læring og vurdering i praksisstudier. Sykehjem som læringsarena. VID vitenskapelige høgskole.

Torbjørnsen, Astrid ; Hessevaagbakke, Elisabeth ; Grov, Ellen Karine ; Bjørnnes, Ann Kristin (2021). Integrating qualitative and quantitative data to synthesize evidence related to students learning experiences in nursing programs. Nordic Conference in Nursing Research 2021. Dansk Selskab for Sygeplejeforskning, .

Hessevaagbakke, Elisabeth (2018). Den didaktiske relasjonsmodellen i en sykepleiefaglig kontekst. Nasjonal konferanse Læring og Mestring 2018 - for god kvalitet og likeverdige tjenester. NK LMH.. mestring.no.

Bjørk, Ida Torunn; Reierson, Inger Åse; Wighus, Marianne; Hvidsten, Anne; Christiansen, Bjørg; Havnes, Anton ; Hessevaagbakke, Elisabeth (2014). Exploring the "black box" of practical skill learning in the skills centre. 20 th Qualitative Health Research Conference. .

Hessevaagbakke, Elisabeth (2009). Medstudentveiledning – å lære av og med hverandre i praksisstudiene.Utvikling av en alternativ modell for praksisopplæring. FOU i praksis 2009. HINT.

Hessevaagbakke, Elisabeth (2009). Studentveiledning – å lære av og med hverandre. FoU i praksis 2009. HINT.

Hessevaagbakke, Elisabeth (2008). Kompetansebygging - å lære av og med hverandre. Sykepleierkongress. Norsk sykepleierforbund.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.