Kort om
Jeg er utdannet sykepleier fra Lovisenberg Diakonale høgskole, og har hovedfag i helsefag fra Universitetet i Oslo. Mitt doktorgradsarbeid er fra Medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo, om helseteknologi, med disputas i 2020.
Jeg er emnenansvarlig i flere emner i bachelor i sykepleie, blant annet metode, kunnskapsbasert praksis og bacheloroppgave. Jeg er aktiv i internasjonaliseringsarbeid i utdanning, blant annet gjennom COIL – collaborative online international learning.
Mine forskningsinteresser omhandler helseteknologi og pasientrapporterte utfallsmål og hvordan disse fungerer i et samspill i klinisk bruk.
Overordnet kombinerer jeg mine interesser for undervisning og forskning ved at teknologi er i fokus begge steder.
Jeg er prosjektleder for Brukerstyrt poliklinikk i samarbeid med Akershus Universitetssykehus, og nestleder i forskningsgruppen Livskvalitet.
Fagområder
Emner
Forskningsprosjekter
-
Digital oppfølging av pasientar med type 1 diabetes i spesialisthelsetenesta (DigiDiaS)
Prosjektet skal auka kunnskapen om brukarstyrt behandling og bruk av digitale verktøy i oppfølginga av pasientar med diabetes type 1 ved ein endokrinologisk poliklinikk.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Høium, Kari
;
Erichsen, Torunn
;
Johannessen, Lilja Marlen
; Raaheim, Arild;
Torbjørnsen, Astrid
(2024).
What characterizes the use of digital technology in bachelor-level practice placements in health programs?.
Nurse Education in Practice.
Vol. 75.
https://doi.org/10.1016/j.nepr.2024.103883
Bjørnnes, Ann Kristin
; Skaufel, Hennie; Holmstrøm-Rising, Malin; Gädda, Marlene; Nieminen, Anna-Lena;
Misvær, Nina
; Monggaard, Maria-Louise Bender; Greve Sørensen, Katrine; Alondere, Linda; Butkuviene, Asta;
Torbjørnsen, Astrid
(2024).
Short-Term Student Exchange in Nursing Education: A Descriptive Pilot Study.
Sage Open.
https://doi.org/10.1177/21582440241299522
Hanstad, Maren Meinseth; Haugen, Signe Nygaard;
Utne, Inger
;
Løyland, Borghild
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Grov, Ellen Karine
(2024).
Helserelatert livskvalitet hos personer som har eller har hatt blærekreft.
Nordisk tidsskrift for helseforskning.
Vol. 20.
https://doi.org/https://doi.org/10.7557/14.7265
Røe, Yngve
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Admiraal, Wilfried
(2024).
Educators’ digital competence in physiotherapy and health professions education: Insights from qualitative interviews.
Digital Health.
Vol. 10.
https://doi.org/10.1177/20552076241297044
Torbjørnsen, Astrid
;
Spildo, Ingeborg
;
Mollestad, Maria Aadland
; Jensen, Annesofie Lunde; Singstad, Tone; Mickelson Weldingh, Nina;
Joranger, Pål
;
Ribu, Lis
;
Holmen, Heidi
(2024).
Investigating Digital Patient-Reported Outcome Measures in Patient-Centered Diabetes Specialist Outpatient Care (DigiDiaS): Protocol for a Multimethod Prospective Observational Study.
JMIR Research Protocols.
Vol. 13.
https://doi.org/10.2196/52766
Holmen, Heidi
;
Flølo, Tone Nygaard
;
Tørris, Christine
;
Løyland, Borghild
;
Almendingen, Kari
;
Bjørnnes, Ann Kristin
;
Albertini Früh, Elena
;
Grov, Ellen Karine
;
Helseth, Sølvi
;
Kvarme, Lisbeth Gravdal
;
Malambo, Rosah
;
Misvær, Nina
;
Rasalingam, Anurajee
;
Riiser, Kirsti
;
Sandbekken, Ida Hellum
;
Schippert, Ana Carla Soares Portugal
;
Sparboe-Nilsen, Bente
;
Bigum Sundar, Turid Kristin
;
Sæterstrand, Torill Margaret
;
Utne, Inger
;
Valla, Lisbeth
;
Winger, Anette
;
Torbjørnsen, Astrid
(2023).
Unpacking the Public Health Triad of Social Inequality in Health, Health Literacy, and Quality of Life—A Scoping Review of Research Characteristics.
19 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 21.
https://doi.org/10.3390/ijerph21010036
Torbjørnsen, Astrid
; Jensen, Annesofie Lunde; Singstad, Tone; Mickelson Weldingh, Nina;
Holmen, Heidi
(2023).
Patient-reported outcome measures in diabetes outpatient care: a scoping review.
BMJ Open Diabetes Research & Care.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1136/bmjdrc-2023-003628
Torbjørnsen, Astrid
;
Utne, Inger
;
Løyland, Borghild
(2023).
Long-term social assistance recipients’ experiences with an increased monthly payment: a qualitative pilot study.
Scandinavian Journal of Public Health.
https://doi.org/10.1177/14034948231209369
Riiser, Kirsti
;
Kalleson, Runa
;
Holmen, Heidi
;
Torbjørnsen, Astrid
(2023).
Integrating research in health professions education: a scoping review.
BMC Medical Education.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12909-023-04615-4
Røe, Yngve
;
Torbjørnsen, Astrid
;
Stanghelle, Brita
;
Helseth, Sølvi
;
Riiser, Kirsti
(2023).
Health Literacy in Higher Education: A Systematic Scoping Review of Educational Approaches.
Pedagogy in health promotion.
https://doi.org/10.1177/23733799231191107