English version
Astrid Torbjørnsen

Astrid Torbjørnsen

Kort om

Jeg er utdannet sykepleier fra Lovisenberg Diakonale høgskole, og har hovedfag i helsefag fra Universitetet i Oslo. Mitt doktorgradsarbeid er fra Medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo, om helseteknologi, med disputas i 2020.

Jeg er emnenansvarlig i flere emner i bachelor i sykepleie, blant annet metode, kunnskapsbasert praksis og bacheloroppgave. Jeg er aktiv i internasjonaliseringsarbeid i utdanning, blant annet gjennom COIL – collaborative online international learning.

Mine forskningsinteresser omhandler helseteknologi og pasientrapporterte utfallsmål og hvordan disse fungerer i et samspill i klinisk bruk.

Overordnet kombinerer jeg mine interesser for undervisning og forskning ved at teknologi er i fokus begge steder.

Jeg er prosjektleder for Brukerstyrt poliklinikk i samarbeid med Akershus Universitetssykehus, og nestleder i forskningsgruppen Livskvalitet.

Fagområder

Emner

Helseteknologi

Forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Høium, Kari ; Erichsen, Torunn ; Johannessen, Lilja Marlen ; Raaheim, Arild; Torbjørnsen, Astrid (2024). What characterizes the use of digital technology in bachelor-level practice placements in health programs?. Nurse Education in Practice. Vol. 75.
https://doi.org/10.1016/j.nepr.2024.103883

Bjørnnes, Ann Kristin ; Skaufel, Hennie; Holmstrøm-Rising, Malin; Gädda, Marlene; Nieminen, Anna-Lena; Misvær, Nina ; Monggaard, Maria-Louise Bender; Greve Sørensen, Katrine; Alondere, Linda; Butkuviene, Asta; Torbjørnsen, Astrid (2024). Short-Term Student Exchange in Nursing Education: A Descriptive Pilot Study. Sage Open.
https://doi.org/10.1177/21582440241299522

Hanstad, Maren Meinseth; Haugen, Signe Nygaard; Utne, Inger ; Løyland, Borghild ; Torbjørnsen, Astrid ; Grov, Ellen Karine (2024). Helserelatert livskvalitet hos personer som har eller har hatt blærekreft. Nordisk tidsskrift for helseforskning. Vol. 20.
https://doi.org/https://doi.org/10.7557/14.7265

Røe, Yngve ; Torbjørnsen, Astrid ; Admiraal, Wilfried (2024). Educators’ digital competence in physiotherapy and health professions education: Insights from qualitative interviews. Digital Health. Vol. 10.
https://doi.org/10.1177/20552076241297044

Torbjørnsen, Astrid ; Spildo, Ingeborg ; Mollestad, Maria Aadland ; Jensen, Annesofie Lunde; Singstad, Tone; Mickelson Weldingh, Nina; Joranger, Pål ; Ribu, Lis ; Holmen, Heidi (2024). Investigating Digital Patient-Reported Outcome Measures in Patient-Centered Diabetes Specialist Outpatient Care (DigiDiaS): Protocol for a Multimethod Prospective Observational Study. JMIR Research Protocols. Vol. 13.
https://doi.org/10.2196/52766

Holmen, Heidi ; Flølo, Tone Nygaard ; Tørris, Christine ; Løyland, Borghild ; Almendingen, Kari ; Bjørnnes, Ann Kristin ; Albertini Früh, Elena ; Grov, Ellen Karine ; Helseth, Sølvi ; Kvarme, Lisbeth Gravdal ; Malambo, Rosah ; Misvær, Nina ; Rasalingam, Anurajee ; Riiser, Kirsti ; Sandbekken, Ida Hellum ; Schippert, Ana Carla Soares Portugal ; Sparboe-Nilsen, Bente ; Bigum Sundar, Turid Kristin ; Sæterstrand, Torill Margaret ; Utne, Inger ; Valla, Lisbeth ; Winger, Anette ; Torbjørnsen, Astrid (2023). Unpacking the Public Health Triad of Social Inequality in Health, Health Literacy, and Quality of Life—A Scoping Review of Research Characteristics. 19 s. International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH). Vol. 21.
https://doi.org/10.3390/ijerph21010036

Torbjørnsen, Astrid ; Jensen, Annesofie Lunde; Singstad, Tone; Mickelson Weldingh, Nina; Holmen, Heidi (2023). Patient-reported outcome measures in diabetes outpatient care: a scoping review. BMJ Open Diabetes Research & Care. Vol. 11.
https://doi.org/10.1136/bmjdrc-2023-003628

Torbjørnsen, Astrid ; Utne, Inger ; Løyland, Borghild (2023). Long-term social assistance recipients’ experiences with an increased monthly payment: a qualitative pilot study. Scandinavian Journal of Public Health.
https://doi.org/10.1177/14034948231209369

Riiser, Kirsti ; Kalleson, Runa ; Holmen, Heidi ; Torbjørnsen, Astrid (2023). Integrating research in health professions education: a scoping review. BMC Medical Education. Vol. 23.
https://doi.org/10.1186/s12909-023-04615-4

Røe, Yngve ; Torbjørnsen, Astrid ; Stanghelle, Brita ; Helseth, Sølvi ; Riiser, Kirsti (2023). Health Literacy in Higher Education: A Systematic Scoping Review of Educational Approaches. Pedagogy in health promotion.
https://doi.org/10.1177/23733799231191107





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig