English version
Jorunn Dahlback

Jorunn Dahlback

Kort om

Jorunn Dahlback har hovedfag i yrkespedagogikk, er dosent ved institutt for yrkesfaglærerutdanning, og leder av forskningsgruppen Fag- og yrkesopplæring i kontinuerlig endring (FYKE) ved OsloMet. Dahlback har fagbrev som blomsterdekoratør med toårig teknisk fagskoleutdanning fra Tyskland, og har vært daglig leder i Blomsterdekoratørfagets opplæringskontor – BLOK.

Dahlback har undervist og forsket ved treårig yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet siden 2001. Dahlback har også ledet eksterne oppdrag, nasjonale videreutdanningstilbud for yrkesfaglærere, og har deltatt aktivt i utdanningspolitisk arbeid internasjonalt og nasjonalt. Forskningsinteressen er knyttet til yrkesrelevans i opplæringen, vurdering, samarbeid skole, arbeidsliv og universitet. Undervisningen har særlig vært orientert rundt temaene yrkesdidaktikk, yrkespedagogikk, læreplanutvikling, forsknings- og utviklingsarbeid med vekt på utvikling av relevant yrkesfaglærerkompetanse i et yrkes- og samfunnsperspektiv. 

Fagfelt

Aksjonsforskning   Tilpasset opplæring   Vurdering   Livslang læring   Arbeidslivslæring   Erfaringslæring   Læring og undervisning   Yrkespedagogikk   Deltagende aksjonsforskning   Fagopplæring   Yrkesdidaktikk   Fag og yrkesopplæring   Ledelse av læring   Yrkesretting av fellesfag

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

  • Evaluering av fagfornyinga yrkesfag

    I dette samarbeidsprosjektet mellom NIFU, OsloMet og Fafo gjennomfører prosjektet ei forskingsbasert evaluering av fagfornyinga yrkesfag, på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet.

Avsluttede forskningsprosjekter

  • EGREEN+

    Prosjektet handler om småbedrifters og de grønne bransjenes klima- og miljøutfordringer.

Vitenskapelige publikasjoner

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2022). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4573

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2020). The Importance of Authentic Workplace-Based Assessment: A Study From VET Teacher Education. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 7.
https://doi.org/10.13152/ijrvet.7.3.3

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2019). Yrkesfaglig lærerkompetanse i brede utdanningsprogram. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234

Dahlback, Jorunn (2019). Yrkesretting av yrkesfaglige utdanningsprogram. Lyngsnes, Kitt Margaret; Rismark, Marit (Red.). Yrkesopplæring. s. 87-103. Gyldendal Akademisk.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3234

Dahlback, Jorunn ; Olstad, Hanne Berg; Sylte, Ann Lisa ; Wolden, Anne-Catrine (2018). Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 8.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188357

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Utvikling av relevant kompetanse gjennom den treårige yrkesfaglærerutdannelse. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 112-130. Fagbokforlaget.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Yrkesfaglærerens kompetanse i fremtidens skole. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 89-111. Fagbokforlaget.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari (2015). Demokratiske læringsarenaer i aksjonsforskning: pedagogiske verksteder og framtidsverksteder. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 131-144. Fagbokforlaget.

Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete ; Hansen, Kari; Rokkones, Klara (2014). Yrkesdidaktikk for motivasjon og yrkesrelevans. Høihilder, Eli Kari; Lingås, Lars Gunnar (Red.). Pedagogikk 8. - 13. trinn : profesjonsutdanning av lærere. s. 339-354. Gyldendal Akademisk.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Wolden, Anne-Catrine (2021). Vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. ISBN: 9788256023059. 336 s. Yrkeslitteratur AS.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Dahlback, Jorunn ; Gleditsch, Rebecca; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Samuelsen, Ørjan Arnevig; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig (2024). Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. ISBN: 9788232706624. 158 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (2023). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2. ISBN: 9788232706082. 253 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen ; Vagle, Inger (2022). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1. ISBN: 9788232705528. 154 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Spetalen, Halvor ; Mobråten, Kaia ; Bakken, Roger ; Karstensen, Steinar ; Havreberg, Solveig Dalehaug ; Dahlback, Jorunn ; Iversen, Ingvild ; Røsten, Line ; Holtet, Jon Ingar; Holt, John (2021). Bærekraft i yrkesopplæringen -Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse. 16 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Rokkones, Klara; Dahlback, Jorunn ; Goldmann, Ingrid; Utvær, Britt Karin Støen; Grøm, Audun; Midjo, Arne; Halse, Karl Henning; Kahrs, Magnus Strøm; Kamsvåg, Ingeborg Olaug; Morud, Elin Bø; Tangen, Sonia; Gaertner, Charlotte; Grimstad, Sigmund (2020). Fremtidens yrkesfaglærerutdanning ved NTNU. Delrapport 1 og 2. 90 s. NTNU.

Haaland, Grete ; Vagle, Inger ; Dahlback, Jorunn (2016). Arbeidsplassbasert treårig yrkesfaglærerutdanning (ABY) - rapport med fokus på fleksibilitet i studiet, relevans for yrkesfaglærere og instruktører, realkompetansevurdering og praktisk eksamen. ISBN: 9788283640045. 158 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hansen, Kari; Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete; Sylte, Ann Lisa (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP). ISBN: 9788248800408. 315 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari-Mette; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP). Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1. ISBN: 9788248800408. 315 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_18

Dahlback, Jorunn ; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2010). Relevant fag-og yrkesopplæring fra første dag i den videregående skole - en realitet eller en visjon for framtiden?. 17 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2009). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner - KIP AF: delrapport 3 KIP-DH: Relevant og meningsfull opplæring fra første dag i VG1?. 141 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hiak.no/nor/forskning-og-utvikling/fors





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Dahlback, Jorunn ; Tyskerud, Anne-Mette (2025). Dybdelæring - yrkesfaglærernes perspektiv. NORDYRK 2025. University College Aarhus.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Aakernes, Nina ; Vagle, Inger (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Webinar for SRY og Faglige råd. Utdanningsdirektoratet.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2025). Delrapport 3 i Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, Arbeidspakke 2 Yrkesdidaktikk vg3 opplæring i bedrift. Workshop for skoleledere i Innland Fylkeskommune. Innlandet fylkeskommune.

Dahlback, Jorunn ; Rekdahl, Merete C. (2025). Opplæringskontorenes framtidige rolle i fag og yrkesopplæringen. Møte Opplæringskontorenes landsforening. Opplæringskontorenes landsforening.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2024). Norwegian vocational teachers’ developmental, didactical, and process-oriented work in implementing and teaching new curriculum. NORDYRK Conference 2024. University of Iceland.

Dahlback, Jorunn ; Rekdahl, Merete C. (2024). Opplæringskontorenes framtidige rolle i fag- og yrkesopplæringen. NORDYRK 2024. NORDYRK.

Grydeland, Anders ; Dahlback, Jorunn ; Vagle, Inger ; Johannesen, Hedvig ; Aakernes, Nina (2023). Læreplanene har blitt mer helhetlige og mer komplekse - Evaluering av fagfornyelsen.
https://soundcloud.com/yrkesfagpodden/26-laereplan

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2023). Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag. Delrapport 2 arbeidspakke 2 - yrkesdidaktikk. NORDYRK. Høgskolen på Vestland.

Skålholt, Asgeir; Aakernes, Nina ; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn ; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug H.; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (2023). Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, andre syntese.

Dahlback, Jorunn ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Vagle, Inger ; Aakernes, Nina (2022). Yrkesfaglærerne gjør en kjempejobb med å iverksette fagfornyelsen. Resultater fra første delrapport fra evaluering av fagfornyelsen yrkesfag.
https://soundcloud.com/yrkesfagpodden/24-yrkesfagl





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.