English version
Halldis Breidlid

Halldis Breidlid

Fagfelt

Kjønn   Religionsdialog   Kristendom   Fortelling   Pluralitet   Sikhisme   Identitet   Afrikansk religion   Flerkulturalitet

Vitenskapelige publikasjoner

Breidlid, Halldis (2020). Sikher. ISBN: 9788215030111. 294 s. Universitetsforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2016). Fortelling i religions- og livssynsundervisning. En kommentar til Fridunn Tørå Karsruds artikkel om fortelling i Religion og Livssyn 2016/2. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. Vol. 3.

Breidlid, Halldis (2014). Tekstkompetanse og metabevissthet i RLE: Funn fra en kvalitativ studie i to flerkulturelle 10. klasser. Kleve, Bodil; Penne, Sylvi; Skaar, Håvard (Red.). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. s. 106-148. Novus Forlag.

Breidlid, Halldis ; Breidlid, Anders (2013). Women in South Sudan: Education, Empowerment and Identity Construction. Holmarsdottir, Halla; Nomlomo, Vuyokazi; Farag, Alawia I; Desai, Zubeida (Red.). Gendered voices: reflections on gender and education in South Africa and Sudan. s. 99-115. Brill | Sense.

Breidlid, Halldis (2012). Et ekskluderende "vi"? Verdier, kulturer og kulturarv i læreplanens generelle del og i formålsparagrafen: nasjonalt fellesskap, multikulturalitet og kulturell kompleksitet. Acta Didactica Norge. Vol. 6.
https://doi.org/10.5617/adno.1084

Breidlid, Halldis (2011). Fortelling i sikhistisk tradsjon. Breidlid, Halldis; Nicolaisen, Tove (Red.). I begynnelsen var fortellingen. s. 281-323. Universitetsforlaget.

Breidlid, Halldis (2009). Fortellingen i tilpasset opplæring. Stålsett, Unn; Storhaug, Marit; Sandal, Ruth (Red.). Veiledning i tilpasset opplæring. Arbeidsmåter - fra oppskrift til refleksjon. s. 125-143. Fagbokforlaget.

Breidlid, Halldis (2005). Sikhismen i norsk kontekst - mellom synlighet og usynliggjøring: identitetsforvaltning og identitetsforhandlinger blant sikhbarn i Osloskolen. Germeten, Sidsel (Red.). Kvalitative metoder.10 essays om forskningsmetoder til bruk i klasserom og barnehager. OsloMet - storbyuniversitetet.

Breidlid, Halldis (2004). Buddhismen. Eidhamar, Levi Geir (Red.). Religioner og livssyn. s. 255-315. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2004). Religionenes fortellinger. Eidhamar, Levi Geir (Red.). Religioner og livssyn. s. 377-385. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2024). I begynnelsen var fortellingen 3. utgave. ISBN: 9788215055664. 600 s. Universitetsforlaget.

Winje, Geir; Breidlid, Halldis ; Lybæk, Lena; Valen-Sendstad, Ådne (2017). Grunnleggende felles verdier? Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen. ISBN: 9788202528027. Cappelen Damm Akademisk.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2011). I begynnelsen var fortellingen. ISBN: 9788215015958. 470 s. Universitetsforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2008). I begynnelsen var fortellingen. Fortelling i KRL. ISBN: 9788251839693. 488 s. Universitetsforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2007). På skattejakt i fortellingsuniverset. Fortelling i religionene. ISBN: 9788245003369. 98 s. Fagbokforlaget.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2000). I begynnelsen var fortellingen. Fortelling i KRL. ISBN: 9788251839693. 493 s. Universitetsforlaget.

Breidlid, Halldis (1994). Afrikansk religion og kristendom. Konflikt eller harmoni?. ISBN: 9788256009268. 164 s. Solum.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Bjarnø, Vibeke ; Breidlid, Halldis ; Penne, Sylvi ; Smestad, Bjørn ; Ulleberg, Inger (2008). Rapport fra arbeidsgruppa for studieevaluering. ISBN: 9788257946272. 50 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2003). Den narrative dimensjon i KRL-fagets lærebøker. En analyse av fortellingsgrepet og utvalgte temaer i læreverkene. ISBN: 9788278600955. 97 s. Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2025). Et glemt gudsbilde. Avisa Vårt land.

Breidlid, Halldis (2025). Måltid, mat og miljø i sikhisme. Kirke og kultur. Vol. 130.
https://doi.org/10.18261/kok.130.2.9

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2024). Fortellingsdidaktikk. Fuglseth, Kåre Sigvald; Skrefsrud, Thor Andre (Red.). Innføring i KRLE-didaktikk Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. s. 189-197. IKO-forlaget A/S.

Breidlid, Halldis ; Kornholt, Britta (2023). Contested narratives and multi-perspectivity. Experiences from transnational virtual exchange sessions, Spring 2023. Teaching contested narratives and controversial issues. University of Bergen.

Breidlid, Halldis (2022). ConCitizen-project: Contested narratives.

Breidlid, Halldis (2022). Sikher - globalt og nasjonalt perspektiv. Januarkurs: Østlige religionstradisjoner - nasjonale og globale perspektiver. MF vitenskapelig høyskole.

Breidlid, Halldis (2021). Sikher i Norge. Årsmøteseminar. Religionslærerforeningen i Norge.

Breidlid, Halldis ; Nicolaisen, Tove (2021). Fortellingsdidaktikk. Fuglseth, Kåre Sigvald; Skrefsrud, Thor Andre (Red.). Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. s. 187-195. IKO-forlaget A/S.

Breidlid, Halldis (2020). Sikhers livsverden og praksis vies mer oppmerksomhet.

Breidlid, Halldis ; Einarsen, Silje Lyngar; Ferrer, Marlen ; Hammer, Aina ; Helsvig, Kim Gunnar ; Kjøstvedt, Anders Granås ; Kvalvaag, Robert Williams ; Ryen, Erik ; Schanke, Åge J. ; Skaar, Håvard ; Storhaug, Marit; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2020). Kontorplass og samlokalisering: Fysisk rom gir handlingsrom. Khrono.no.
https://khrono.no/kontorplass-og-samlokalisering-f





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.