English version
Hæge Nore

Hæge Nore

Fagfelt

Vurdering   Arbeidslivslæring   Yrkespedagogikk   Arbeidsplasslæring   Realkompetanse   Fag og yrkesopplæring   Instruktøropplæring

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Nore, Hæge ; Lindberg, Viveca (2021). Editorial: Assessment in Nordic VET. Nordic Journal of Vocational Education and Training. Vol. 10.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.20103iii

Hellne-Halvorsen, Ellen Beate; Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2021). Writing Competences in Norwegian Vocational Education and Training: - How Students and Apprentices Express their Professional Competences. Vocations and Learning. Vol. 14.
https://doi.org/10.1007/s12186-020-09262-0

Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2019). Large scale studies of holistic professional competence in vocational education and training (VET). The case of Norway. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 6.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.6.2.2

Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2018). ePortfolios as Hybrid Learning Arenas in Vocational Education and Training. Choy, Sarojni; Wärvik, Gun-Britt; Lindberg, Viveca (Red.). Integration of Vocational Education and Training Experiences: Purposes, Practices and Principles. s. 207-226. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-10-8857-5_11

Nore, Hæge (2015). Re-Contextualizing Vocational Didactics in Norwegian Vocational Education and Training. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 2.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.2.3.4

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian (2015). Trade Examinations – Questions of Ownership and Validity. Gessler, Michael; Freund, Larissa (Red.). Crossing Boundaries in Vocational Education and Training: Innovative Concepts for the 21st Century. s. 237-241. Evaluate Europe Handbook Series.

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian (2014). Bridging the Gap between Work and Education in Vocational Education and Training. A study of Norwegian Apprenticeship Training Offices and E-Portfolio Systems. International Journal for Research in Vocational Education and Training. Vol. 1.
https://doi.org/10.13152/IJRVET.1.1.2

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian (2013). "Vi gjør så godt vi kan". Lokale og faglige variasjoner i arbeid med innhold og vurdering i yrkesopplæring på Vg2. Høst, Håkon (Red.). Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen: Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. s. 73-96. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
http://www.nifu.no/files/2013/05/NIFUrapport2013-2

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian (2012). Innhold og vurdering. Høst, Håkon (Red.). Kunnskapsgrunnlag og faglige perspektiver for en studie av kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Rapport 1 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. s. 33-43. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Engelien, Kirsti Lyngvær; Johannesen, Monica ; Nore, Hæge (2011). Læringslandskap i endring - en utfordring for skoleutvikling. Erstad, Ola; Hauge, Trond Eiliv (Red.). Skoleutvikling og digitale medier - kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring. s. 211-230. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Nore, Hæge ; Halland, Geir (2010). Bedriften som lærested. Skolenettet.no.
http://www.skolenettet.no/templates/PageCustom.asp

Nore, Hæge (2010). Læreplanen i bruk. Skolenettet.no.
http://www.skolenettet.no/templates/PageCustom.asp

Nore, Hæge ; Halland, Geir (2010). Fleksibel og målrettet bruk av etterutdanningsmateriellet for fag- og yrkesopplæringen: veiledning til bruk av materiellet. 48 s. Skolenettet.no.
http://www.skolenettet.no/nyupload/MOTFY/Tema_8/UD

Samsing, Kristina; Håkegård, Camilla; Menkerud, Anita; Nore, Hæge (2010). Veileder i prosjekt til fordypning. 31 s. Skolenettet.no.

Halland, Geir; Nore, Hæge (2010). Etterutdanningsmateriell for aktører i fag- og yrkesopplæring. Skolenettet.no.
http://www.skolenettet.no/templates/PageCustom.asp

Nore, Hæge (2010). Instruktør i lærebedrifter: lærlingens viktigste støttespiller. ISBN: 9788275111485. 16 s. Næringslivets hovedorganisasjon.
http://www.nho.no/kompetanse-og-utdanning/instrukt



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen ; Nore, Hæge (2012). Gjennomgående dokumentasjon, eller opplæringsboka i ny form? Evaluering av forsøket med gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen. ISBN: 9788272188275. 106 s. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
http://www.nifu.no/files/2012/11/NIFUrapport2012-1

Johannesen, Monica ; Nore, Hæge ; Øgrim, Leikny ; Jamissen, Grete; Kolstad, Anett Kristin; Høivik, Helge ; Karstensen, Steinar ; Reksten, Morten ; Ormestad, Aslak ; Hübener, Stian ; Ribu, Kirsten (2011). Utredning om eCampus HiOA. 44 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Deichman-Sørensen, Trine ; Høst, Håkon; Michelsen, Svein; Nore, Hæge ; Olsen, Ole Johnny ; Tønder, Anna Hagen (2011). Prøvenemndenes arbeid med fag- og svenneprøver: en undersøkelse av fem fag. ISBN: 9788274228009. 86 s. Fafo.
http://www.fafo.no/pub/rapp/20202/20202.pdf

Sund, Grete Haaland ; Nore, Hæge ; Vagle, Inger ; Sannerud, Ronny ; Karstensen, Steinar (2008). "Vis hva du kan".Evaluering av tverrfaglig praktisk eksamen i Oslo - VG2: Barne- og ungdomsarbeiderfag,elenergi,frisør, kokk- og servitørfag. 41 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Nore, Hæge ; Melvold, Ulf (2004). Nettressurser for lærebedrifter : om bruk, spredning og drifting av NOTIS : sluttrapport fra KUP prosjekt Q 18. 39 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Nore, Hæge ; Stenholm, Britha (2023). Hva kan vi lære av HELDAL-prosjektet? Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæringen. Fagforum TEK. Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Stenholm, Britha ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Lahn, Leif Christian ; Nore, Hæge (2023). How does the use of ePortfolios in vocational education and training challenge vocational didactics?. NERA 2023. OsloMet.

Nore, Hæge (2023). Dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen - en lang historie, så hva er nytt nå?. Spredningsseminar HELDAL. OsloMet.

Nore, Hæge (2023). Hva kan vi lære av HELDAL-prosjektet? Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæringen. Fagforum HO. Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian ; Berntsen, Svanhild Kristine ; Stenholm, Britha (2022). HELDAL Nye verktøy og systemer for helhetlig dokumentasjon, analyse og læring i fag og yrkesopplæring. Fagdag LUI. OsloMet.

Lahn, Leif Christian ; Brevik, Birger ; Nore, Hæge (2022). E-portfolios as drivers for innovation in vocational education and training. VIII Stockholm International Conference & Research Workshop on VET. Stockholm University.

Nore, Hæge ; Brevik, Birger ; Andersson, Per; Hoppe, Melanie; Dahn, Stephanie (2022). Staying up to date! An insight into VET teachers continuing professional development from 3 European Countries. NORDYRK 2022. Linköpings Universitet.

Nore, Hæge ; Brevik, Birger ; Lahn, Leif Christian ; Berntsen, Svanhild Kristine (2022). E-portfolio didactics for vocational education and training. A Norwegian case (HELDAL) in action. NORDYRK 2022. Linköpings Universitet.

Nore, Hæge ; Lahn, Leif Christian ; Brevik, Birger ; Berntsen, Svanhild Kristine (2021). ePortfolier i nordisk yrkesutdanning – hvordan brukes de og hvordan kan de forbedres?. NORDYRK 2021. Linköpings Universitet.

Nore, Hæge (2021). HELDAL designkriterier og innovasjon. Fagforum helse og oppvekst. Vestfold og Telemark fylkeskommune.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.