Kort om
Forskning
Jeg forsker på tekster og grunnleggende ferdigheter i norskfaget og er særlig interessert i sakprosa, retorikk og barns skriving.
I doktoravhandlingen min forsket jeg på hvordan barn mellom 8 og 13 år skriver om bærekraftig utvikling, og skriveoppgavene som elever får om temaer som kildesortering, klimaendringer og energikilder. Avhandlingen kan du lese her: https://www.duo.uio.no/handle/10852/90784
Formidling
- Deltaker i NRK-programmet Språksnakk om begrepet bærekraft: https://radio.nrk.no/podkast/spraakteigen/l_4df2dd2e-dee2-4f7c-b2dd-2edee26f7ccf
 - Forfatter av barneboka Osloboka for barn (2021): https://www.gyldendal.no/barneboeker/faktaboeker/osloboka-for-barn/p-825246-no/
 - Artikkel om hvordan barn skriver om klima og miljø på skolen: https://magasinetkairos.no/klimabrol-eller-dult/
 
Undervisning og veiledning
Jeg underviser om skriving, retorikk, muntlighet og lesing på grunnskolelærerutdanningen og videreutdanninger knyttet til norskfaget. I tillegg veileder jeg masterstudenter som skriver oppgave om for eksempel lek i skriveopplæringa, leseundervisning og literacy.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)
    
            
KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.
 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Marti, Kristin Torjesen
; 
    Aksland, Charlotte
; 
    Jensen, Inger Kristine
; 
    Jegstad, Kirsti Marie
                 (2025).
                 Socio-Scientific Reasoning in Sustainability Education Based on News Items.
                
                
            Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
                         Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom.                 s. 127-150.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-06
        
                
    Bjørkvold, Tuva
; 
    Marti, Kristin Torjesen
                 (2025).
                 Critical Writing in Early Schooling.
                
                
            Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.).
                         Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom.                 s. 81-103.    
                 Universitetsforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-04
        
                
    Marti, Kristin Torjesen
; 
    Øgreid, Anne Kristine
                 (2024).
                 Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022.
                
                
            
                
                
                                     Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
            
                    
                 Vol. 18.
                        
    https://doi.org/10.23865/up.v18.5239
        
                
    Marti, Kristin Torjesen
; Knain, Erik
                 (2022).
                 Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen.
                
                
            
                
                
                                     Acta Didactica Norden (ADNO).
            
                    
                 Vol. 16.
                        
    https://doi.org/10.5617/adno.8979