Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
- 
            
    Desentralisert kompetanseutvikling i Hamar-regionen 2024-2025
    
            
OsloMet har inngått en avtale med Hamarregionen som gjelder Desentralisert kompetanseutvikling hvor Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Institutt for estetiske fag (EST) ved OsloMet skal samarbeide med fire kommuner i regionen: Hamar, Løten, Stange og Ringsaker. 
- 
            
    Elevers trivsel og skolemiljø
    
            
Forskningsprosjektet skal gi ny og utfyllende kunnskap om hvilke forhold som har betydning for elevers trivsel og opplevelse av skolemiljø. 
- 
            
    Følgeforskning "Et løft for fritidsklubbene". Utvikling, kunnskap om kvalitet, status og rammevilkår
    
            
Hvordan kan fritidsklubber styrkes for å gi ungdom et bedre tilbud? Fra 2025 skal vi forske på den femårige satsingen "Et løft for fritidsklubbene". 
- 
            
    Involvering av unge i forsking og utvikling av tenester med skolehelsetenesta som eksempel (UngPuls)
    
            
UngPuls vil teste kunnskapsbaserte metodar for ungdomsmedverknad i forsking og tenesteutforming. 
- 
            
    YouHope: Practicing hope
    
            
I YouHope skal vi forske på hvordan ungdom i storbyene Oslo, Malmø og København praktiserer håp i hverdagen. 
Avsluttede forskningsprosjekter
- 
            
    Bistand til utvikling av arbeidsprosesser i Medietilsynet
    
            
Nytt prosjekt skal styrke samhandling og arbeidsformer i Medietilsynet. 
- 
            
    En mulighetsstudie for Alna bydelshus og omkringliggende bygg på Furuset
    
            
Vi skal utføre en sosiokulturell bygganalyse av Furuset som kunnskapsgrunnlag for framtidige forbedringer. Oppdragsgiver er Oslo kommune ved Bydel Alna. 
- 
            
    Et sted å være ung
    
            
Metoder og rammeverk for innovativ medvirkning ved utvikling og etablering av ungdomssteder (UngHUS) 
- 
            
    Samskaping og folkeforskning med ungdom (YouCount)
    
            
Målet med prosjektet er å utvikle ny kunnskap om positive drivere for sosial inklusjon og lokal innovasjon og politikk, gjennom samskapende forskning med unge – såkalt «Youth citizen social science». 
- 
            
    TalentForsk II
    
            
TalentForsk II er en videreføring av følgeprosjektet TalentForsk, som har kartlagt metoder og verktøy for talentutvikling i programmet FilmLab gjennom dets første to kull. TalentForsk II skal spesifikt følge FilmLabs tredje og (foreløpig) siste kull. 
- 
            
    U+MxV (Ung medvirkning)
    
            
Prosjektet U+MxV (Ung medvirkning) skal kartlegge hvordan medvirkning fra ungdom foregår i norske kommuner, samt bidra til styrke medvirkningsprosesser i arbeidet med å fremme gode oppvekstvilkår. 
- 
            
    UDE - Ungdomsmedvirkning
    
            
For å sikre at barn og unge i Oslo kommune får medvirket og sagt sin mening, skal AFI bistå i Utdanningsetatens arbeid med å få medvirkning inn i Oslo-skolen. 
- 
            
    Ungdom i kommunale boliger
    
            
I dette prosjektet har vi som mål å bedre kunnskapsgrunnlaget om hvordan barn og unge opplever å bo i en kommunal bolig, og om hvilke faktorer som er avgjørende for å skape tilfredsstillende boforhold. 
- 
            
    YouCountNor+: Samskaping og folkeforskning med ungdom i Norge
    
            
I dette prosjektet vil vi bruke samfunnsvitenskapelig folkeforskning og effektiv formidling til å styrke koblingen mellom forskning, lokalsamfunn og ungdommer. 
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
                
    Hagen, Aina Landsverk
; 
    Lorenzen, Sara Berge
                 (2024).
                 Chasing balloons as scientific practice: On transformative cocreation and epistemic ethics of care in the emerging field of youth citizen social science.
                
                
            
                
                
                                     International Journal of Action Research.
            
                    
                 Vol. 20.
                        
    https://doi.org/10.3224/ijar.v20i1.06
        
                
    Hagen, Aina Landsverk
; Engerbakk, Bjørk; 
    Lorenzen, Sara Berge
; 
    Tolstad, Ingrid M.
                 (2024).
                 Rebels in their own job: How digging into a municipal mystery turned invited youth participation in an urban planning process into uninvited activism.
                
                
            
                
                
                                     Children & society.
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.1111/chso.12820
        
Alves, Daniele Evelin ; Lorenzen, Sara Berge ; Hagen, Aina Landsverk ; Murray, Ane Evenstad; Aschehoug, Erik; Abildsnes, Miriam; Juul, Cathrine (2023). Hva med sklier i stedet for trapper? Elevers medvirkning ved byggeprosjekter i nabolaget. Bedre Skole. Vol. 2023.
                
    Hagen, Aina Landsverk
; 
    Tolstad, Ingrid M.
; 
    Lorenzen, Sara Berge
                 (2022).
                 Pandemi som mulighetsrom for digital transformasjon.
                
                
            Eliassen, Knut Ove; Ogundipe, Anne; Prytz, Øyvind (Red.).
                         Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder.                 s. 463-494.    
                 Fagbokforlaget.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.55669/oa140513
        
                
    Alves, Daniele Evelin
; 
    Lorenzen, Sara Berge
; 
    Hagen, Aina Landsverk
                 (2021).
                 Skolefag som kanal for ungdomsmedvirkning
i lokale utviklingsprosjekter.
                
                
            Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
                                         s. 87-114.    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch4
        
Andersen, Bengt ; Lorenzen, Sara Berge (2021). Ballens uforutsigbare vei mot mål: Medvirkning som maktspill. Hagen, Aina Landsverk (Red.). Ung medvirkning: Kreativitet og konflikt i planlegging. s. 223-246. Cappelen Damm Akademisk.
                
    Hagen, Aina Landsverk
; 
    Lorenzen, Sara Berge
                 (2021).
                 Fra medvirker og medforsker til ung sosial entreprenør.
                
                
            Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
                                         s. 147-171.    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch7
        
                
    Lorenzen, Sara Berge
; 
    Hagen, Aina Landsverk
                 (2021).
                 Hybride rom og levende laboratorier: Erfaringer fra
uttesting av digitale medvirkningsmetoder.
                
                
            Hagen, Aina Landsverk; Andersen, Bengt (Red.).
                                         s. 125-146.    
                 Cappelen Damm Akademisk.
                                    
            
                    
                
                        
    https://doi.org/10.23865/noasp.150.ch6
        
