English version
Kirsti Marie Jegstad

Kirsti Marie Jegstad

Kort om

Kirsti Marie Jegstad er professor i naturfagsdidaktikk ved grunnskolelærerutdanningen (GFU), der hun underviser og veileder studenter på bachelor-, master- og PhD-nivå. For tiden leder hun forskningsprosjektet KriT (Kritisk tenkning i barneskolen) og er medleder i forskningsprosjektet TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching). Hun er også seksjonsleder ved naturfagseksjonen på GFU. Hennes forskningsinteresser er kjemididaktikk, utforskende arbeidsmåter, kritisk tenkning, utdanning for bærekraftig utvikling og forskningsbasert lærerutdanning. Jegstad er utdannet lektor i realfag fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) med master i organisk kjemi, og hun har en PhD i utdanning for bærekraftig utvikling fra samme sted. Hun har også bakgrunn som lærer i videregående skole der hun hovedsakelig har undervist matematikk og naturfag på studieforberedende- og yrkesfaglige studieprogram, samt kjemi på studieforberedende og International Baccalaureate (IB).

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Flipped classroom i naturfag (FiNa)

    Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforsker læringsdesign med hovedvekt på digitalt støttet omvendt undervisning for å fremme studentaktiv læring.

  • Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)

    I prosjektet TRELIS vil vi utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning og skape gode læringsmiljøer i naturfag for elevene.

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Bubikova-Moan, Jarmila ; Sandvik, Margareth ; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Arguing about Environmental Issues in Primary School. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-07

Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. ISBN: 9788215069685. 239 s. Universitetsforlaget.

Jegstad, Kirsti Marie ; Bjørkvold, Tuva ; Andersson-Bakken, Emilia (2025). Critical Thinking in Primary School - A Large-Scale Design-Based Research Project. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 11-35. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-01

Andersson-Bakken, Emilia ; Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie (2025). ‘It’s Not Rocket Science. It’s All About Facilitation and Imagination’: Teachers’ Perceptions of How to Facilitate Critical Thinking in Primary Education. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 213-236. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-10

Jegstad, Kirsti Marie ; Heggernes, Sissil Lea ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Tørnby, Hilde (2025). Approaches to critical thinking in primary education classrooms: A systematic review. Educational Research Review.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100711

Marti, Kristin Torjesen ; Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Socio-Scientific Reasoning in Sustainability Education Based on News Items. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 127-150. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-06

Fiskum, Tove Anita; Jegstad, Kirsti Marie ; Aspfors, Jessica; Eklund, Gunilla Brita Maria (2025). The goal of research-based learning in teacher education: Norwegian and Finnish teacher educators’ perspectives. Cogent Education. Vol. 12.
https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2465918

Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Andersson-Bakken, Emilia ; Jegstad, Kirsti Marie (2024). Supporting primary students’ critical thinking in whole-class conversations about sustainability issues. Environmental Education Research.
https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2309584

Aksland, Charlotte ; Mestad, Idar; Jegstad, Kirsti Marie ; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Masteroppgaver innen forskningsbasert lærerutdanning i naturfag: Studenters og lærerutdanneres perspektiver. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 32-52. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-02

Jegstad, Kirsti Marie ; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aksland, Charlotte ; Mestad, Idar (2024). Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2419073





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Jegstad, Kirsti Marie ; Andersson-Bakken, Emilia ; Reffhaug, Marthe Berg Andresen (2024). Kritisk tenkning i arbeid med bærekraftstemaer på barnetrinnet - Teoretiske og empiriske forståelser gjennom et designbasert forskningsprosjekt. ISBN: 9788283646337. OsloMet - storbyuniversitetet.

Jegstad, Kirsti Marie ; Andersson-Bakken, Emilia ; Bjørkvold, Tuva (2022). Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. ISBN: 9788283644043. 100 s. OsloMet Skriftserie.

Jegstad, Kirsti Marie ; Sinnes, Astrid Tonette; Gjøtterud, Sigrid (2018). Science education for our common future: Education for sustainable development in science teacher education. ISBN: 9788257514495. NMBU.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Fiskum, Kirsten; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Misopfatninger i kjemi. Webinar. Norsk Kjemisk Selskap faggruppe for kjemiundervisning.

Höper, Jan; Jegstad, Kirsti Marie ; Remmen, Kari Beate (2025). Kjemi – en naturlig del av uteundervisning. Naturfag.

Tveit, Svein; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Bekymringsfull utvikling i antall elever som velger kjemi i videregående skole. Kjemi.

Jegstad, Kirsti Marie ; Höper, Jan; Remmen, Kari Beate (2025). Redoksreaksjoner i skolegården – bruk av uteundervisning i kjemi. Kjemi.
https://www.kjemidigital.no/dm/2-2025/20/

Jegstad, Kirsti Marie ; Ahmed, Shokan; Mestad, Idar (2024). Hvordan støtte elevers læring av massebevaring?. Kjemi.

Jegstad, Kirsti Marie ; Tveit, Svein (2024). Eksamen i kjemi 2 etter ny læreplan. Kjemi.

Höper, Jan; Jegstad, Kirsti Marie ; Remmen, Kari Beate (2024). Kjemi i skolegården - hvordan utvide et klassisk laboratoriefag. Bedre Skole.

Jegstad, Kirsti Marie ; Mestad, Idar; Ahmed, Shokan (2024). Supporting 10th grade students’ explanations about mass conservation in combustion reactions. NFSUN 2024: Revisioning STEAM education in times of Climate Change..

Mestad, Idar; Jegstad, Kirsti Marie ; Strat, Tonje Tomine Seland; Larsen, Jørgen Stange; Windsor, William Espen; Høiby, Torill (2024). Utforskende arbeidsmåter: Fra lærerutdanning til forskningsbasert undervisning. TRELIS sluttkonferanse: Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. TRELIS-prosjektet/OsloMet.

Jegstad, Kirsti Marie ; Mestad, Idar; Ahmed, Shokan (2024). Elevers samtaler rundt massebevaring i kjemi. Det 22. Landsmøte i kjemi. Norsk kjemisk selskap.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.