Fields of study
Academic disciplines
Subject areas
Early Childhood Education Critical reflection Digital praxis Mentoring and leadership
Research groups
Research projects
-
DigiGen – The Impact of Technological Transformations on the Digital Generation
DigiGen aims to develop knowledge about how children and young people use and are affected by the technological transformations in their everyday lives.
-
Vibrant Connections
In the project Vibrant Connections, we are particularly involved with how music, both traditional and new songs, can contribute to the preservation and renewal of immaterial cultural heritage in kindergartens and in kindergarten teacher training programmes.
Publications and research
Scientific publications
Lafton, Tove; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Sisask, Merike; Zinoveva, Liudmila (2023). Children’s Vulnerability to Digital Technology within the Family: A Scoping Review. Societies . Vol. 13.
Lafton, Tove; Hauge, Heidi (2022). Har «øyeblikkets pedagogikk» fortsatt en plass i barnehagen?. Nordisk Barnehageforskning . Vol. 19.
Lafton, Tove (2022). Når nettbrett dokumenterer barnehagens innhold, revidert utgave. Letnes, Mari-Ann; Lafton, Tove; Broström, Stig (Ed.). Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. 2. utgave.. Kap 6. p. 110-129. Fagbokforlaget.
Letnes, Mari-Ann; Lafton, Tove; Broström, Stig (2022). Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. 2. utgave. ISBN: 9788245037845. 291 p. Fagbokforlaget.
Lafton, Tove; Moxnes, Anna Rigmor; Søndenå, Kari (2022). Å utforske refleksjonsbegrepet : filosofisk motstand i strømlinjeformede praksiser. Moxnes, Anna Rigmor; Wilhelmsen, Terese; Øvreås, Steinar; Santana, Marianne Olsen; Aslanian, Teresa K. (Ed.). Barnehagelærerutdanning i endring : å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning. Kapittel 15. p. 220-232. Universitetsforlaget.
Lafton, Tove; Laski, Alona Krieken
(2021).
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser.
UNIPED
.
Vol. 44.
https://hdl.handle.net/11250/3025604
Moxnes, Anna Rigmor; Bjelkerud, Agnes Westgaard; Gulpinar, Tona; Lafton, Tove; Myrvold, Hanne Berit; Odegard, Nina (2021). Lydkomposisjoner fra en småbarnsavdeling. Elle, Øystein; Nyhus, Mette Røe (Ed.). Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna (0-3 år). 5. p. 81-98. Fagbokforlaget.
Lafton, Tove (2019). Å lede digitale danningsprosesser i barnehagen. Jæger, Henriette; Sandvik, Margareth; Waterhouse, Ann-Hege Lorvik (Ed.). Digitale barnehagepraksiser Teknologier, medier og muligheter. Kapittel 2. p. 31-47. Cappelen Damm Akademisk.
Lafton, Tove (2019). Video som veiledningsgrunnlag i studenters profesjonsutvikling. Norsk pedagogisk tidsskrift . Vol. 103.
Lafton, Tove (2019). Becoming clowns: How do digital technologies contribute to young children’s play?. 11 p. Contemporary Issues in Early Childhood .