English version
Dag Slettemeås

Dag Slettemeås

Kort om

Dag Slettemeås er tilknyttet forskningsgruppen Teknologi og bærekraft ved SIFO. Han har bred forskningserfaring på temaer som digitalisering, digitale medier, digital kompetanse og digitalt hverdagsliv. Slettemeås er opptatt av sårbare forbrukergrupper som barn og unge, eldre, innvandrere og de med funksjonsnedsettelser. Tematisk er forskningen orientert mot digital kompetanse i befolkningen og spesielt blant unge og eldre, digital markedsføring, netthandel og nettsvindel, ratinger og brukeromtaler, digitale plattformer og sosiale medier, person- og forbrukerdata, overvåkningsøkonomi, plattformøkonomi, omdømmeøkonomi, intimitetsøkonomi, delingsøkonomi, teknologiinnovasjon, tingenes internett, smarthjem og smart forbrukerteknologi, algoritmer og kunstig intelligens, mobiltelefon og apper - og mer generelt hvordan teknologiutvikling, forbrukere og samfunn gjensidig påvirker hverdandre. 

Slettemeås er utdannet Master of Arts fra Johns Hopkins University (Bologna, Italia - Washington D.C., USA) i International Economics and International Affairs med spesialisering i Energy, Environment, Science & Technology. Han har en Cand.mag. i samfunnsvitenskapelige fag fra Universitetet i Oslo (sosiologi, statsvitenskap, sosialøkonomi). Slettemeås har tidligere jobbet i Verdensbanken som konsulent i Energi- og Telekom-avdelingen. Slettemeås holder dessuten på med en phd ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK), Universitetet i Oslo.

Fagfelt

Kunstig intelligens   Ehandel   Digital kompetanse   Forbrukeratferd   Sosiale medier   Overvåknings og personvernstudier   Delingsøkonomi   Barn og unges mediebruk   Forbrukermarkeder   Forbrukertillit   Forbrukersårbarhet   Digital hverdag   Digital forbrukerkompetanse   Smart home   Digital inkludering   Smarttelefon   Plattformøkonomi

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Laamanen, Mikko ; Kok, Erlend; Dulsrud, Arne ; Slettemeås, Dag (2025). Digital agency and vulnerability: a study on young adult consumers in personalised advertising ecosystems. Wilska, Terhi-Anna; Nyrhinen, Jussi (Red.). Young People in Digital Environments: Agency, Opportunities and Risks. s. 141-159. Edward Elgar Publishing.
https://doi.org/10.4337/9781035329250.00019

Mainsah, Henry ; Slade, Emma; Slettemeås, Dag ; Southerton, Dale Keith ; Storm-Mathisen, Ardis (2022). Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction. Digital Creativity. Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2138453

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2021). Digitalisert forbruk. Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.). Forbrukersosiologi. s. 447-474. Fagbokforlaget.
https://www.fagbokforlaget.no/Forbrukersosiologi/I

Berg, Lisbet ; Slettemeås, Dag ; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (2020). Trust and the don't-want-to-complain bias in peer-to-peer platform markets. International Journal of Consumer Studies.
https://doi.org/10.1111/ijcs.12561

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2018). News consumption among young people in Norway. The relevance of smartphones and social media. Andersson, Yvonne; Dahlquist, Ulf; Ohlsson, Jonas (Red.). Youth and news in a digital media environment – Nordic-Baltic perspectives. s. 115-125. Nordicom.
https://nordicom.gu.se/sv/system/tdf/kapitel-pdf/1

Slettemeås, Dag (2018). Big data og Tingenes internett – om den tilkoblede forbruker og nye markedsføringsrelasjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 58-67. Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/markedsforing-

Storm-Mathisen, Ardis ; Slettemeås, Dag (2016). Dematerialisering gjennom digitalisering og teknologisk konvergens?. Vittersø, Gunnar; Borch, Anita; Laitala, Kirsi Maria; Strandbakken, Pål (Red.). Forbruk og det grønne skiftet. s. 159-184. Novus Forlag.
https://novus.mamutweb.com/Shop/Product/Vitters%C3

Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund; Slettemeås, Dag ; Munch-Ellingsen, Arne; Andersen, Anders; Karlsen, Randi (2015). “I Expect Smart Services!” User Feedback on NFC Based Services Addressing Everyday Routines. Giaffreda, Raffaele; Caganova, Dagmar; Li, Yong; Riggio, Roberto; Voisard, Agnes (Red.). Internet of Things. IoT Infrastructures (Part II). s. 118-124. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-19743-2_18

Slettemeås, Dag (2014). Consuming familiarity and alterity in domestic space: Transnational television practices among migrants in Norway. Nordicom Review. Vol. 35.
https://doi.org/10.2478/nor-2014-0004

Slettemeås, Dag ; Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund (2014). Connecting and communicationg with the near field. How NFC Services for Smartphones May Benefit Consumers/Citizens Through Social Media Integration and Augmentation. Kommers, Piet A. M.; Isaías, Pedro; Issa, Tomayess (Red.). Perspectives on Social Media. A yearbook. s. 141-147. Routledge.
https://www.routledge.com/Perspectives-on-Social-M





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Slettemeås, Dag ; Mainsah, Henry (2025). Eldres digitale hverdagsliv i en kunstig intelligent tidsalder (AI AGE). ISBN: 9788270635863. 117 s. Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet.

Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Steinnes, Kamilla Knutsen ; Alfnes, Frode ; Mainsah, Henry ; Laamanen, Mikko (2025). Engasjerende eller manipulerende? Plattformdesign i møte med barns digitale praksiser og sårbarhet. ISBN: 9788270635795. 117 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag (2025). På vei mot et superintelligent, syntetisk og robotstøttet hverdagsliv? En landsdekkende undersøkelse om befolkningens møte med kunstig intelligens. ISBN: 9788270635870. Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet.

Slettemeås, Dag ; Laamanen, Mikko ; Dulsrud, Arne ; Kok, Erlend Hua Lun (2024). Hvorfor ser jeg denne reklamen? Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier. ISBN: 9788270635672. 130 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lynum, Markus ; Haugsrud, Ingrid ; Slettemeås, Dag ; Austgulen, Marthe Hårvik ; Ansteensen, Ann-Kristin (2024). Lek, medier og fritid i referansebudsjettet. SIFO-rapport nr. 4-2024. ISBN: 9788270635702. Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet.

Reich, Clara Julia ; Slettemeås, Dag ; Steinnes, Kamilla Knutsen (2023). Barn og unges digitale kompetanse: Unges erfaringer og perspektiver som utgangspunkt for en utvidet digital kompetanseforståelse. ISBN: 9788270635474. 72 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag ; Laamanen, Mikko (2023). Barns digitale forbrukervern: En kunnskapsgjennomgang om digital sårbarhet og negative konsekvenser ved kommersiell påvirkning. ISBN: 9788270635610. 110 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Mainsah, Henry (2023). Årvåken og overvåket? Norske forbrukeres forhold til digitale data, sporing, personalisering og målretting i overvåkningsøkonomien. ISBN: 9788270635481. 82 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Digitalt koronaliv 2020: Norske husstanders digitale håndtering av koronapandemien. ISBN: 9788270635108. 64 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Slettemeås, Dag (2019). Smart technologies in connected homes – A 2019 Norwegian consumer survey. 28 s. OsloMet - storbyuniversitetet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Slettemeås, Dag (2024). Farlige TikTok-trender.
https://radio.nrk.no/podkast/ukeslutt/l_b823cd04-f

Slettemeås, Dag (2024). Kjendiser misbrukt i «deepfake»-reklamer på sosiale medier.
https://radio.nrk.no/serie/studio-2-p2/sesong/2024

Slettemeås, Dag (2024). Frister med luksusliv - kan havne i pyramideliknende spill.
https://www.nrk.no/rogaland/im-academy_-better-exp

Laamanen, Mikko ; Dulsrud, Arne ; Slettemeås, Dag ; Kok, Erlend Hua Lun (2024). Enmeshed in the moral contradiction between surveillance and convenience: A Norwegian digital advertising ecosystem perspective. 2024 SASE Conference. Society for the Advancement of Socio-Economics.

Laamanen, Mikko ; Dulsrud, Arne ; Slettemeås, Dag ; Kok, Erlend Hua Lun (2024). Digital agency and vulnerability: A study on young adult consumers in personalised advertising ecosystems. 16th Conference of the European Sociological Association. European Sociological Association.

Slettemeås, Dag ; Dulsrud, Arne (2024). Hvorfor ser jeg denne reklamen. Forbrukerutfordringer ved personalisert annonsering i digitale medier. Presentasjon for Barne- og familiedepartementet. Barne- og familiedepartementet.

Mainsah, Henry ; Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane (2024). Consumers’ Fragile Relations with Privacy and Trust in a Surveillance Economy. 16th European Sociological Association Conference.

Slettemeås, Dag ; Teigen, Helene Maria Fiane ; Mainsah, Henry (2024). Consumed by data. Reconnecting consumers with their personal data through data domestication. European Sociological Conference. European Sociological Association .

Slettemeås, Dag (2024). Barns digitale forbrukervern. En kunnskapsgjennomgang. Presentasjon for Barne- og familiedepartementet. Barne- og familiedepartementet.

Slettemeås, Dag (2023). Barn og digital markedsføring - et lite blikk på forskningen. Innspillsmøte om barns digitale forbrukervern . Barne- og familiedepartementet.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.