Fagområder
Emner
Aksjonsforskning Tilpasset opplæring Vurdering Livslang læring Arbeidslivslæring Erfaringslæring Yrkespedagogikk Deltagende aksjonsforskning Fagopplæring Yrkesdidaktikk Fag og yrkesopplæring Ledelse av læring Yrkesdifferensiering Interessedifferensiering Realkompetansevurdering
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Aktive forskningsprosjekter
-
Lærarutdanningsskolar i yrkesfaglærarutdanninga (LUSY)
Prosjektet utvikler lærarutdanningsskolar i yrkesfaglærarutdanninga. Målet er å utvikle eit forpliktande og varig samarbeid mellom skolane og YLU om ei best mogleg yrkesfaglærarutdanning og yrkesutdanning.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dahlback, Jorunn
; Hansen, Kari;
Haaland, Grete
;
Vagle, Inger
(2022).
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4573
Haaland, Grete
; Bruvik, Åse Norunn Nedrebø
(2020).
Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring [Relevant training in the first year of vocational training: Pupils’ experience with vocational training].
19 s.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
Vol. 10.
https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010244
Hansen, Kari;
Haaland, Grete
; Møller, Ellen;
Vagle, Inger
(2020).
Kjønn på dagsorden:Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3715
Bruvik, Åse Norunn Nedrebø;
Haaland, Grete
(2020).
Fremtidens kompetansebehov i frisørfaget: Sammenheng mellom nasjonale føringer og frisørbransjens uttrykte kompetansebehov.
18 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 14.
https://doi.org/10.23865/UP.V14.2337
Hansen, Kari;
Haaland, Grete
;
Vagle, Inger
(2019).
Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3505
Bødtker-Lund, Daniel
; Hansen, Kari;
Haaland, Grete
;
Vagle, Inger
(2017).
Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1.
33 s.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD.
Vol. 2.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2577
Schwencke, Eva; Haaland, Grete (2016). Profesjonsrettede utdanninger i spenningsfeltet mellom relevant faglig kvalitet og universitetssatsing. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 15-32. Gyldendal Akademisk.
Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2016). Profesjonsretting og forholdet mellom eksamensform og sluttvurdering. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 33-50. Gyldendal Akademisk.
Haaland, Grete
; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard
(2015).
Tett på yrkesopplæring.
ISBN: 978-82-450-1811-0.
360 s.
Fagbokforlaget.
https://fagbokforlaget.no/?isbn=9788245018110
Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Yrkesfaglærerens kompetanse i fremtidens skole. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 89-111. Fagbokforlaget.