English version
Grete Haaland

Grete Haaland

Fagfelt

Aksjonsforskning   Tilpasset opplæring   Vurdering   Livslang læring   Arbeidslivslæring   Erfaringslæring   Yrkespedagogikk   Deltagende aksjonsforskning   Fagopplæring   Yrkesdidaktikk   Fag og yrkesopplæring   Ledelse av læring   Yrkesdifferensiering   Interessedifferensiering   Realkompetansevurdering

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2022). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/sjvd.4573

Bruvik, Åse Norunn Nedrebø; Haaland, Grete (2020). Fremtidens kompetansebehov i frisørfaget: Sammenheng mellom nasjonale føringer og frisørbransjens uttrykte kompetansebehov. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 14.
https://doi.org/10.23865/UP.V14.2337

Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Møller, Ellen; Vagle, Inger (2020). Kjønn på dagsorden:Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 5.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3715

Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2019). Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/sjvd.3505

Bødtker-Lund, Daniel ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2017). Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling - SJVD. Vol. 2.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2577

Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2016). Profesjonsretting og forholdet mellom eksamensform og sluttvurdering. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 33-50. Gyldendal Akademisk.

Schwencke, Eva; Haaland, Grete (2016). Profesjonsrettede utdanninger i spenningsfeltet mellom relevant faglig kvalitet og universitetssatsing. Goth, Ursula-Georgine Småland (Red.). Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. s. 15-32. Gyldendal Akademisk.

Hansen, Kari; Haaland, Grete (2015). Utfordringer i norsk yrkesopplæring. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 19-49. Fagbokforlaget.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2015). Utvikling av relevant kompetanse gjennom den treårige yrkesfaglærerutdannelse. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 112-130. Fagbokforlaget.

Hansen, Kari; Haaland, Grete (2015). Engasjerte og interesserte elever gjennom en meningsfull, helhetlig og relevant yrkesopplæring. Haaland, Grete; Hansen, Kari; Hoel, Torlaug Løkensgard (Red.). Tett på yrkesopplæring. s. 157-177. Fagbokforlaget.
https://doi.org/10.7577/sjvd.2577





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Haaland, Grete ; Nilsen, Sigmund Egil (2023). Læring gjennom praksis, en grunnbok i yrkesdidaktikk. ISBN: 9788245044942. 354 s. Fagbokforlaget.

Haaland, Grete ; Svoen, Brit (2023). Læring gjennom faglig arbeid : En praktisk innføring i fag- og yrkesopplæring. ISBN: 9788245046861. 207 s. Fagbokforlaget.

Dahlback, Jorunn ; Haaland, Grete ; Møllerhagen, Torill Hammeren ; Wolden, Anne-Catrine (2021). Vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. ISBN: 9788256023059. 336 s. Yrkeslitteratur AS.

Nilsen, Sigmund Egil ; Haaland, Grete (2020). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. ISBN: 9788283721249. 349 s. Pedlex.

Haaland, Grete ; Djupvik, Anne Engan (2019). Veileder- og instruktørhåndboka 2019–2020. ISBN: 9788283721683. 88 s. Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

Haaland, Grete (2018). Vurdering i yrkesfag, Helhetlig yrkeskompetanse. ISBN: 9788283721089. 80 s. Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

Haaland, Grete (2018). Vurdering og dokumentasjon i hele fagopplæringen. ISBN: 9788244622868. 24 s. Kommuneforlaget AS.

Haaland, Grete ; Nilsen, Sigmund Egil (2013). Læring gjennom praksis, innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen - En grunnbok i yrkesdidaktikk. ISBN: 9788278418277. 256 s. Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

Haaland, Grete ; Djupvik, Anne Engan (2013). Veileder- og instruktørhåndboka. ISBN: 9788278418154. 80 s. Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

Djupvik, Anne Engan; Sund, Grete Haaland (2009). Veileder- og instruktørhåndboka. ISBN: 9788278415887. 48 s. Pedlex Norsk Skoleinformasjon.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Aspøy, Tove Mogstad; Skålholt, Asgeir; Haaland, Grete ; Drange, Christina Vogsted; Gran, Lillian (2023). Vurdering og kvalitet i fag- og svenneprøver. ISBN: 9788232407033. 133 s. Fafo.

Haaland, Grete ; Vagle, Inger ; Dahlback, Jorunn (2016). Arbeidsplassbasert treårig yrkesfaglærerutdanning (ABY) - rapport med fokus på fleksibilitet i studiet, relevans for yrkesfaglærere og instruktører, realkompetansevurdering og praktisk eksamen. ISBN: 9788283640045. 158 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Spetalen, Halvor ; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2014). Hvilke betydning har realkompetanseopptak for fordelingen av vitnemålskarakterer i yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus?. 3 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari-Mette; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP). Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1. ISBN: 9788248800408. 315 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_18

Eikeland, Olav; Flaata, Bjørg Elisabeth; Sund, Grete Haaland ; Hult, Vigdis (2011). "Virkelighetens studiested". Sluttrapport - PIL prosjektet v/Høgskolen i Akershus (Nå HiOA). 37 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2010). Relevant fag-og yrkesopplæring fra første dag i den videregående skole - en realitet eller en visjon for framtiden?. 17 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Sund, Grete Haaland ; Sylte, Ann Lisa (2009). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner - KIP AF: delrapport 3 KIP-DH: Relevant og meningsfull opplæring fra første dag i VG1?. 141 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
http://www.hiak.no/nor/forskning-og-utvikling/fors

Lier, Arne Roar; Sund, Grete Haaland ; Sannerud, Arne Ronny ; Karstensen, Steinar (2008). Vandreboka - overgang skole bedrift : statusrapport nr 4 i prosjekt "Vandreboka" - helhetlig pedagogikk i det fireårige opplæringsløpet i yrkesfag. 20 s. Høgskolen i Akershus.

Sund, Grete Haaland ; Nore, Hæge ; Vagle, Inger ; Sannerud, Ronny ; Karstensen, Steinar (2008). "Vis hva du kan".Evaluering av tverrfaglig praktisk eksamen i Oslo - VG2: Barne- og ungdomsarbeiderfag,elenergi,frisør, kokk- og servitørfag. 41 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Sylte, Ann Lisa ; Dahlback, Jorunn ; Sund, Grete Haaland ; Hansen, Kari (2007). Relevant og meningsfull opplæring fra første dag i VG1?. 57 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Markestad, Elin Birkeland; Svoen, Brit; Haaland, Grete (2024). Introduksjon i læreplaner for lærebedrifter og prøvenemder - et webinar. https://vimeo.com/906657871. Utdanningsdirektoratet.

Markestad, Elin Birkeland; Svoen, Brit; Haaland, Grete (2024). Kompetansepakkene for fagopplæringen - et digitalt webinar. webinar. Utdanningsdirektoratet.

Rokkones, Klara Elfrida Lillevik; Haaland, Grete ; Kristiansen, Line Heitman; Markestad, Elin Birkeland; Normann, Dan-Anders; Svoen, Brit (2024). 11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving. Kompetansepakker som verktøy for lærebedrifter og prøvenemder!. Yrke. Vol. 68.
https://www.utdanningsnytt.no/fagopplaering-kompet

Rokkones, Klara Elfrida Lillevik; Normann, Dan-Anders; Haaland, Grete ; Svoen, Brit; Kristiansen, Line; Birkeland, Elin Markestad (2024). 11 000 i fagopplæringen deltar i kompetanseheving!.

Follestad, Anette Lund ; Haaland, Grete (2023). Hva skal til for å bli studiekompetent.

Egeland, Frank; Haaland, Grete ; Kristiansen, Aina (2022). Statsråd Brenna svarer ikke på yrkesfagkrisen i norsk ungdomsskole. Dagsavisen.

Egeland, Frank; Haaland, Grete ; Kristiansen, Aina (2022). Ti års satsing på yrkesfag – null resultat.
https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/05/09/ti-ars

Egeland, Frank; Haaland, Grete ; Kristiansen, Aina (2022). Hvordan få elevene gjennom yrkesutdanningen? Svaret ligger i ungdomsskolen. Yrke. Vol. 66.

Wolden, Anne-Catrine ; Haaland, Grete (2021). Fagfornyelse 2020 - Yrkesfaglærernes kompetanse vg1 FBIE Sluttkompetanse og yrkesopplæring. Nettverkssamling for yrkesfaglærere innen FBIE Nordland Fylkeskommune . Nordland Fylkeskommune .

Dahlback, Jorunn ; Hansen, Kari; Haaland, Grete ; Vagle, Inger (2021). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv. NORDYRK . NORDYRK.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.