English version
Kristin Helstad

Kristin Helstad

Kort om

Forskningsområder og faglige interesser:
Skoleutvikling, utdanningsledelse, undervisning og læring, akademisk skriving

Bakgrunn:
Doktorgrad ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (2013).
Hovedfag i norskdidaktikk, UiO (1996),
Adjunkt med norsk, sosiologi og dramapedagogikk (1997). Videreutdanning i skoleledelse.
Undervisingserfaring fra grunnskolen (primært ungdomstrinnet) og fra høyere utdanning (UiO, HINN, OsloMet). Emneansvarlig for masterstudier i utdanningsledelse (UiO), foreleser og veileder ved rektorutdanningen (UiO, OsloMet), veilederutdanningen (UiO, OsloMet) og masterutdanning for grunnskolelærere (OsloMet, HINN)
Tidligere forlagsredaktør i Universitetsforlaget.


Forskergrupper og prosjekter
Medlem av forskergruppen Utdanningsledelse v/OsloMet
Medlem av forskergruppen Kvalitet i høyere utdanning v/HINN
Deltaker i NFR-prosjektet ProAct
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/proact/
Deltaker i NFR-prosjektet ChangeLead https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/changelead/index.html

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Jensen, Ruth; Helstad, Kristin (2025). Langvarige partnerskap som mulighetsrom for utviklingsarbeid i ledelsesverksteder. UNIPED. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.7

Risan, Maiken ; Paaske, Nanna ; Hovland, Gry ; Herseth, Janne ; Kristiansen, Irene Hurthi ; Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin ; Førland, Geir Morten (2025). «Vi må øve oss på å samarbeide på denne måten»: Å skape et felles grenseobjekt i partnerskap. UNIPED. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.10

Helstad, Kristin (2025). Skolehverdagen i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Red.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Cappelen Damm Akademisk.

Tvete, Ingrid; Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Handlingsrom for utdanningsledelse:strategisk manøvrering. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. s. 100-115. Universitetsforlaget.

Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Introduksjon til boken. ISBN: 9788215071329. 12 s. Universitetsforlaget.

Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Profesjonelt ansvarlig utdanningsledelse:legitime kompromisser i spenningen mellom ulike styringslogikker. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. s. 82-95. Universitetsforlaget.

Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Utdanningsledelse i høyere utdanning. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. s. 25-39. Universitetsforlaget.

Helstad, Kristin (2025). Skolehverdagen i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Red.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. s. 112-131. Cappelen Damm Akademisk.

Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (2025). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. ISBN: 9788215071329. 252 s. Universitetsforlaget.

Bjørkvold, Tuva ; Krange, Ingeborg Hognestad; Helstad, Kristin (2025). Samspill mellom uformell og formell utdanningsledelse i innovasjonsprosesser: tilfellet entreprenørielle masteroppgaver. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. Universitetsforlaget.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Helstad, Kristin ; Eriksen, Andreas ; Joleik, Norhild ; Reine, Kathrine (2025). Å tenke som en rektor: En studie av skoleledelse og profesjonsetikk. 79 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/va

Helstad, Kristin (2013). Kunnskapsutvikling blant lærere i videregående skole. En studie av et skoleutviklingsprosjekt om skriving i og på tvers av fag. 182 s. Universitetet i Oslo.
https://hdl.handle.net/10852/36829

Flyum, Karl Henrik; Helstad, Kristin ; Løveid, Live; Bratlie, Ellen (2009). Skriving i alle fag II – underveisrapport fra et samarbeidsprosjekt mellom Nadderud videregående skole og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. ISBN: 9788290904918. 126 s. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.
http://www.uv.uio.no/ils/forskning/publikasjoner/a

Helstad, Kristin ; Roe, Astrid (1995). Evaluering av alternativ eksamen i ungdomsskolen. Utdanningsdirektoratet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Helstad, Kristin ; Paaske, Nanna ; Risan, Maiken ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2025). Temanummer: Partnerskap i lærerutdanningene. UNIPED. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.1

Helstad, Kristin (2025). Skolehverdagen i videregående skole sett fra elevenes perspektiv. Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Universitetet i Oslo.

Helstad, Kristin ; Solbrekke, Tone Dyrdal; Gregers, Tone Fredsvik; Mørken, Knut Martin; Sølna, Hanne (2025). Arbeid i lederteam for å utvikle utdanning:erfaringer fra utdanningsledelse i praksis. Solbrekke, Tone Dyrdal; Helstad, Kristin (Red.). Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser. s. 225-237. Universitetsforlaget.

Paaske, Nanna ; Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin (2025). Leadership as a key factor in partnerships between schools and teacher education: Leadership roles in boundary crossing activities. ECER 2025 - Charting the way forward: Education, research, potentials and perspectives. ECER.

Paaske, Nanna ; Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin (2025). Supervision as a driving force between teacher education and schools. NERA 2025: Pedagogy of Hope: Gratitude, diversity, and sustainability in Education. NERA .

Helstad, Kristin ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Risan, Maiken ; Paaske, Nanna ; Bjørkvold, Tuva (2024). Innovasjon i lærerutdanningen — mer enn didaktiske grep.
https://doi.org/https://www.khrono.no/innovasjon-i

Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Helstad, Kristin (2024). Introduksjon. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Red.). Ledelsesverksteder - arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. s. 15-24. Universitetsforlaget.

Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Helstad, Kristin ; Ødegaard, Kjersti Løken (2024). Forord. Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland (Red.). Ledelsesverksteder - arena for utforsking av utviklingsarbeid i skolen. s. 11-12. Universitetsforlaget.

Jensen, Ruth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin (2024). The institutional and Strategic work of School Leaders and Teachers to accommodate students’ needs in Secondary Education. European Congress for Educational Research. European Educational Research Association.

Helstad, Kristin ; Paaske, Nanna (2024). Veiledning som drivkraft i partnerskap mellom lærerutdanning og skole. Nasjonal veiledningskonferanse. Høgskolen i Østfold.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.