English version
Maiken Risan

Maiken Risan

Kort om

Jeg er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU), OsloMet. 

Mine forskningsinteresser er særlig rettet mot samarbeid og partnerskap mellom skoleaktører og lærerutdanning, læreres profesjonelle kunnskap, utviklingsarbeid og alternative karriereveier. Jeg har også bidratt til flere forskningsrapporter om lærerutdanningsrelaterte tema, blant annet om praksisnær forskning og bachelor- og masteroppgaver i lærerutdanningene. Jeg er forskningsgruppeleder for gruppen Barnehagelærer, lærer, profesjonskvalifisering og utdanningsforskning. 

Ved GFU underviser jeg blant annet emner som pedagogikk og elevkunnskap (PEL) og profesjonsrettet pedagogikk, og er involvert i flere samarbeidsprosjekt med skoler og skoleeiere gjennom tilskuddsordningen. 

Jeg har en phd fra Senter for profesjonsforskning (2022), der jeg utforsker kunnskapsarbeidet til lærere i kombinasjonsstillinger. Har tidligere jobbet som lærer i grunnskolen og i videregående skole, og som forsker i enheten Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen ved UiO. 

Fagfelt

Klasseromsforskning   Profesjonsutdanning   Skoleutvikling   Utdanningsforskning   Lærerrollen   Spesialisering   Profesjonelt utviklingsarbeid   Partnerskap   Kunnskapsarbeid   Problematisering av teori og praksis   Lærerutdanningsforskning

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Risan, Maiken ; Paaske, Nanna ; Hovland, Gry ; Herseth, Janne ; Kristiansen, Irene Hurthi ; Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin ; Førland, Geir Morten (2025). «Vi må øve oss på å samarbeide på denne måten»: Å skape et felles grenseobjekt i partnerskap. UNIPED. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.10

Risan, Maiken ; Shavard, Galina (2025). A systematic scoping review of empirical research on assessment practices in initial teacher education. International Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2025.102753

Risan, Maiken (2024). Schoolteachers and teacher educators: making sense of ‘research’ in the context of research-based teacher education. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2383358

Risan, Maiken (2023). Å «bygge bro» mellom skole og lærerutdanning. Det epistemiske grensearbeidet til lærere i kombinasjonsstillinger. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 17.
https://doi.org/10.5617/adno.9644

Risan, Maiken (2021). Negotiating professional expertise: Hybrid educators’ boundary work in the context of higher education-based teacher education. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 109.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103559

Risan, Maiken (2020). Creating theory-practice linkages in teacher education: Tracing the use of practice-based artefacts. International Journal of Educational Research. Vol. 104.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101670



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Risan, Maiken ; Hermansen, Hege; Mausethagen, Sølvi (2022). Hybrid educators in teacher education: A study of their epistemic boundary work. ISBN: 9788283644029. 114 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lorentzen, Marte ; Afdal, Hilde Wågsås ; Risan, Maiken ; Holmeide, Hanna (2022). Bachelor- og masteroppgaven i lærerutdanningene. En kartlegging. 155 s. Utdanningsdirektoratet.

Prøitz, Tine Sophie; Rye, Ellen Margrethe; Barstad, Kristin; Afdal, Hilde Wågsås ; Risan, Maiken ; Aasen, Petter (2020). Utbildning, lärande, forskning En evalueringsstudie – delrapport 2. ISBN: 9788278604229. 100 s. Universitetet i Sørøst-Norge.

Myklebust, Runa Brandal; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi ; Risan, Maiken ; Tangen, Truls Nilsen; Wernø, Ida Lyngstad (2019). Rekruttering av menn til grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. ISBN: 9788283641967. 137 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://skriftserien.hioa.no/index.php/skriftserie



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

(LUI), Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier; Risan, Maiken (2025). – Vi må snakke om hvordan vi vurderer lærerstudentene - OsloMet.
https://doi.org/https://www.oslomet.no/forskning/f

Helstad, Kristin ; Paaske, Nanna ; Risan, Maiken ; Thorsen, Kirsten Elisabeth (2025). Temanummer: Partnerskap i lærerutdanningene. UNIPED. Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/uniped.48.2-3.1

Risan, Maiken (2025). Hvor ble det av den politiske viljen til å satse på læreres karrieremuligheter?.
https://doi.org/https://www.utdanningsnytt.no/4530

Risan, Maiken ; Hølland, Silje ; Dalland, Cecilie Pedersen (2025). Hvorfor insisterer mediene på å løfte fram negative omtaler av læreryrket?.
https://doi.org/https://www.dagsavisen.no/debatt/h

Risan, Maiken (2024). Hva sier forskningen om partnerskap mellom skole og lærerutdanning?. GFU-skolen om partnerskap. OsloMet.

Risan, Maiken (2024). Inkluderende praksis. Seminar DEKOMP og kompetanseløftet . Nordre Follo kommune.

Helstad, Kristin ; Thorsen, Kirsten Elisabeth ; Risan, Maiken ; Paaske, Nanna ; Bjørkvold, Tuva (2024). Innovasjon i lærerutdanningen — mer enn didaktiske grep.
https://doi.org/https://www.khrono.no/innovasjon-i

Risan, Maiken ; Helstad, Kristin ; Paaske, Nanna (2024). Keynote:I partnerskap mot lovende praksiser - institusjonelle muligheter og utfordringer. Fakultetskonferanse OsloMet. OsloMet og Universitetet i Malmö.

Mifsud, Louise ; Bakke, Hilde ; Helstad, Kristin ; Risan, Maiken ; Ramberg, Lene Kristine Marsby ; Paaske, Nanna (2024). University-School Partnerships: Strengthened professional competence and practice-relevant teacher education. NERA 2024 Annual Nordic Educational Conversation. NERA .

Risan, Maiken (2023). Podcasten Rekk opp hånda! Å bygge bro mellom skole og lærerutdanning.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.