English version
Bodil Kleve

Bodil Kleve

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)

    Prosjektet jobbet med å styrke undervisning i matematikk i barneskolen, med særlig fokus på å fremme problemløsningsferdigheter hos alle elever, uansett bakgrunn.

Vitenskapelige publikasjoner

Gray, James ; Kleve, Bodil (2022). Mathematical knowledge for teaching: challenges and potential in the case of geometrical patterns. Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica; Ferretti, Federica (Red.). Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). s. 1-8. European Society for Research in Mathematics Education.

Eriksen, Elisabeta Iuliana; Solomon, Yvette; Bjerke, Annette Hessen ; Gray, James ; Kleve, Bodil (2022). Making decisions about attainment grouping in mathematics: teacher agency and autonomy in Norway. Research Papers in Education.
https://doi.org/10.1080/02671522.2022.2135014

Hovik, Ellen Konstanse ; Kleve, Bodil (2021). Undervisningskunnskap i matematikk. ISBN: 9788202697167. Cappelen Damm Akademisk.

Fadum, Aleksandra Hara ; Kleve, Bodil ; Rodal, Camilla (2021). An investigation activity as a means of including students in mathematical sensemaking. Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hreinsdottir, Freyja; Hähkioniemi, Marcus; Jessen, Britta Eyrich (Red.). Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021. s. 49-56. SMDF, Swedish Society for Research in Mathematics Education.

Kleve, Bodil ; Solem, Ida Heiberg ; Ånestad, Gerd (2019). The King’s birthday, potentials for developing mathematics teaching. Jankvist, Uffe Thomas; Heuvel-Panhuizen, Marja Van den; Veldhuis, Michiel (Red.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education.

Gray, James Andrew; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas (2019). Students’ expected engagement with algebra based on an analysis of exams in Norway from 1995 till 2018. Jankvist, Uffe Thomas; Heuvel-Panhuizen, Marja Van den; Veldhuis, Michiel (Red.). Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education.

Skagen, Kaare ; Løndal, Knut ; Kleve, Bodil ; Smestad, Bjørn (2018). Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving. FoU i praksis. Vol. 12.
https://reader.dbok.no/#open?book=5bcf007005e22e00

Kleve, Bodil ; Ånestad, Gerd (2017). The interplay between sociomathematical norms and students' use of informal mental strategies or standard algorithms. Dooley, Thérèse; Gueudet, Ghislaine (Red.). Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). s. 3089-3096. European Society for Research in Mathematics Education.

Hovik, Ellen Konstanse ; Kleve, Bodil (2016). Undervisningskunnskap i matematikk. ISBN: 9788202470654. 202 s. Cappelen Damm Akademisk.

Kleve, Bodil ; Ånestad, Gerd (2016). Læringspartner og sosiomatematiske normer som potensial for elevers læring. Hovik, Ellen Konstanse; Kleve, Bodil (Red.). Undervisningskunnskap i matematikk. s. 31-45. Cappelen Damm Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Grøstad, Kjersti (2009). Rapport fra kompetansemiljøet ved HiO - Kunnskapsløftet - fra ord til handling. 15 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Austestad, Anna; Lutnæs, Eva ; Grøstad, Kjersti (2009). Rapport fra Skoleutviklingsprosjektet "Kunnskapsløftet - fra ord til handling: Lede, prioritere og organisere", UDE, Oslo, skoleåret 2007-2008. 45 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Hovik, Ellen Konstanse ; Grøstad, Kjersti (2009). Kunnskapsløftet - fra ord til handling. 2006-2009. Avsluttende rapport til UDA, Oslo kommune. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Kleve, Bodil (2007). Mathematics Teachers' Interpretation of the Curriculum Reform, L97, in Norway. ISBN: 9788271176228. Universitetet i Agder.
https://hdl.handle.net/11250/2393987

Solem, Ida Heiberg ; Ulleberg, Inger ; Austestad, Anna; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas; Hansen, Pål Kirkeby; Lutnæs, Eva ; Grøstad, Kjersti (2007). Rapport fra HiO:Skoleutviklingsprosjektet Lede, prioritere og organisere, UDE, Oslo, skoleåret 2006-2007. 31 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Gray, James ; Kleve, Bodil (2022). Mathematical knowledge for teaching: challenges and potential in the case of geometrical patterns. CERME12. ERME.

Fadum, Aleksandra Hara ; Kleve, Bodil ; Rodal, Camilla (2021). An investigation activity as a means of including students in mathematical sensemaking. NORMA20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education. Universitetet i Oslo.

Kleve, Bodil ; Helgheim, Aina Ebube (2020). Hjemmeskole øker ulikhet.

Kleve, Bodil ; Johansen, Elias Bakken (2020). Forskere advarer: – Skolestengingen vil føre til større forskjeller og utenforskap.

Kleve, Bodil ; Solem, Ida Heiberg ; Ånestad, Gerd (2019). The King’s birthday, potentials for developing mathematics teaching. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11).

Gray, James ; Kleve, Bodil ; Tellefsen, Helga Kufaas (2019). Students’ expected engagement with algebra based on an analysis of exams in Norway from 1995 till 2018. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11).

Kleve, Bodil (2018). Hvorfor er vi så dårlige i matte?.

Skagen, Kaare ; Løndal, Knut ; Kleve, Bodil ; Smestad, Bjørn (2017). Master Theses And Teacher Professionalism In Teacher Education. Vitenskapelig konferanse. ECER.

Kleve, Bodil (2016). Faglig kommentar til boka "Ekspertgruppa om Lærerrollen, Et kunnskapsgrunnlag" Fagbokforlaget, 2016. Seminar om lærerrollen. Senter for profesjonsstudier, SPS, Høgskolen i Oslo og Akers.

Kleve, Bodil ; Ånestad, Gerd (2016). From informal strategies to the use of standard algorithm - is anything lost?. British Society for Research into Learning Mathematics. BSRLM.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.