English version
Kristin Torjesen Marti

Kristin Torjesen Marti

Kort om

Forskning

Jeg forsker på tekster og grunnleggende ferdigheter i norskfaget og er særlig interessert i sakprosa, retorikk og barns skriving.

I doktoravhandlingen min forsket jeg på hvordan barn mellom 8 og 13 år skriver om bærekraftig utvikling, og skriveoppgavene som elever får om temaer som kildesortering, klimaendringer og energikilder. Avhandlingen kan du lese her: https://www.duo.uio.no/handle/10852/90784


Formidling

Undervisning og veiledning

Jeg underviser om skriving, retorikk, muntlighet og lesing på grunnskolelærerutdanningen og videreutdanninger knyttet til norskfaget. I tillegg veileder jeg masterstudenter som skriver oppgave om for eksempel lek i skriveopplæringa, leseundervisning og literacy.

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Marti, Kristin Torjesen ; Aksland, Charlotte ; Jensen, Inger Kristine ; Jegstad, Kirsti Marie (2025). Socio-Scientific Reasoning in Sustainability Education Based on News Items. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 127-150. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-06

Bjørkvold, Tuva ; Marti, Kristin Torjesen (2025). Critical Writing in Early Schooling. Jegstad, Kirsti Marie; Bjørkvold, Tuva; Andersson-Bakken, Emilia (Red.). Enacting Critical Thinking in Primary School. Perspectives from the Classroom. s. 81-103. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069678-25-04

Marti, Kristin Torjesen ; Øgreid, Anne Kristine (2024). Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 18.
https://doi.org/10.23865/up.v18.5239

Marti, Kristin Torjesen ; Knain, Erik (2022). Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.8979



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Marti, Kristin Torjesen (2021). Osloboka for barn. ISBN: 9788205538924. Gyldendal Norsk Forlag A/S.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Marti, Kristin Torjesen (2021). Bærekraft i skolens tekstkulturer. En studie av skriveoppdrag og elevtekster. 353 s. Universitetet i Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Marti, Kristin Torjesen ; Moe, Mette ; Brovold, Madelen Marie (2025). Vondt underveis, deilig etterpå.

Marti, Kristin Torjesen (2025). Veileda lesing. Lærerforedrag og workshop knyttet til arbeid med skriving på skole. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp).. Lillestrøm kommune.

Marti, Kristin Torjesen (2025). Høgtlesing og litterære samtalar. Fagnettverk knyttet til arbeid med norsk 1-3.trinn. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp). Lillestrøm kommune.

Marti, Kristin Torjesen (2025). Argumenterande skriving. Fagnettverk knytt til arbeid med norsk 1-3.trinn. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp). Lillestrøm kommune.

Marti, Kristin Torjesen (2025). Analyse og vurdering av elevtekstar på småtrinnet. Fagnettverk knytt til arbeid med norsk 1-3.trinn. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp). Lillestrøm kommune.. Lillestrøm kommune.

Marti, Kristin Torjesen ; Øgreid, Anne Kristine (2024). Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022. Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy. Nasjonalt lesesenter og Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

Beiler, Ingrid M. Rodrick ; Marti, Kristin Torjesen (2024). A quest gone too far: Rhetorical citizenship and metaphors in students’ English writing. British Association of Applied Linguistics Annual Conference. University of Essex.

Marti, Kristin Torjesen (2024). Argumenterende skriving. Fagnettverk knyttet til arbeid med norsk 1-3.trinn. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp). Lillestrøm kommune.

Marti, Kristin Torjesen (2024). Leikprega skriving: Rammeleik. Fagnettverk knyttet til arbeid med norsk 1-3.trinn. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp). Lillestrøm kommune.

Marti, Kristin Torjesen (2024). Vurdering av elevtekster. Lærerforedrag og workshop knyttet til arbeid med skriving på skole. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp).





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.