English version
Leikny Øgrim

Leikny Øgrim

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

    I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.

Vitenskapelige publikasjoner

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard (2024). Teachers’ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?. Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 19.
https://doi.org/10.18261/NJDL.19.2.2

Smestad, Bjørn ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Examining dimensions of teachers’ digital competence: A systematic review pre- and during COVID-19. Heliyon. Vol. 9.
https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16677

Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica (2023). Den digitale skolehverdagen - Profesjonsfaglig digital kompetanse. Thorsen, Kirsten; Christensen, Hanne; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Jeg er lærer. Reflektert, analytisk, kompetent. s. 209-224. Fagbokforlaget.

Carm, Ellen ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2021). Appropriation of Online Distance Learning in Nepal. Carm, Ellen; Johannesen, Monica; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny; Phyak, Prem (Red.). Innovative Technologies and Pedagogical Shifts in Nepalese Higher Education. s. 42-61. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004448865_004

Carm, Ellen ; Johannesen, Monica ; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny ; Phyak, Prem (2021). Reflections and Culminations. Carm, Ellen; Johannesen, Monica; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny; Phyak, Prem (Red.). Innovative Technologies and Pedagogical Shifts in Nepalese Higher Education. s. 253-261. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004448865_014

Carm, Ellen ; Johannesen, Monica ; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny ; Phyak, Prem (2021). Innovative Technologies and Pedagogical Shifts in Nepalese Higher Education. ISBN: 9789004448865. 266 s. Brill | Sense.
https://brill.com/view/title/57616

Lucy, Ajambo; Nabaggala, Justine; Øgrim, Leikny (2021). Linking Teaching and Training Methods: Classroom Teaching vis-a-vis Workplace Training within the Hospitality Industry. International Journal of Research and Innovation in Social sciences. Vol. V.
https://www.rsisinternational.org/virtual-library/

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2020). The role of multidisciplinarity in developing teachers’ professional digital competence. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 4.
https://doi.org/10.7577/njcie.3735

Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2020). Klasseledelse med digitale verktøy: Hvem har regien – læreren, elevene eller digitale medier?. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. Gyldendal Akademisk.

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard (2019). Perspectives on teachers' professional digital competence. Chova, L. Gómez (Red.). ICERI2019 Proceedings. IATED Academy.
https://doi.org/10.21125/iceri.2019.0365





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Bjarnø, Vibeke ; Øgrim, Leikny ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica (2017). DidIKTikk. Fra digital kompetanse til praktisk undervisning. ISBN: 9788245022223. 277 s. Fagbokforlaget.

Bjarnø, Vibeke ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2009). DidIKTikk. Digital kompetanse i praktisk undervisning. 2. utgave. ISBN: 9788245009170. 268 s. Fagbokforlaget.

Bjarnø, Vibeke ; Giæver, Tonje Hilde ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2008). DidIKTikk - Digital kompetanse i praktisk undervisning. ISBN: 9788245005110. 250 s. Fagbokforlaget.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Helleve, Mette Birgitte ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2013). Evaluering av Kriminalomsorgens kompetanseløft. 36 s. Kriminalomsorgens utdanningssenter.

Johannesen, Monica ; Nore, Hæge ; Øgrim, Leikny ; Jamissen, Grete; Kolstad, Anett Kristin; Høivik, Helge ; Karstensen, Steinar ; Reksten, Morten ; Ormestad, Aslak ; Hübener, Stian ; Ribu, Kirsten (2011). Utredning om eCampus HiOA. 44 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Engen, Bård Ketil ; Giæver, Tonje Hilde ; Øgrim, Leikny (2009). Bruke, forstå, undervise. BALLASTBruk Av ikt fra Lærerutdanning til Læring og Arbeidspraksis i Skole over Tid. ISBN: 9788257946913. 149 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Smestad, Bjørn ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Identifying characteristics of TPDC – a literature review. NERA 2023. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Øgrim, Leikny (2023). Profesjonsfellesskap, didaktiske valg og digital kompetanse. TEQ21 Nasjonal konferanse. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica (2023). Experiences from Hybrid Learning. NERA 2023. OsloMet - Oslo Metropolitan University.

Johannesen, Monica ; Lauvstad, Anders Heggenes; Øgrim, Leikny (2023). Modeller for digital kompetanse. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 125-144. Fagbokforlaget.

Hatlevik, Ove Edvard ; Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica (2023). Studenters oppfatning av profesjonsfaglig digital kompetanse. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 177-188. Fagbokforlaget.

Gisholt, Per Jacob; Hvistendal, Heidi; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard ; Johannesen, Monica (2023). Det teknologirike klasserommet - arbeidsformer og verktøy. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 31-44. Fagbokforlaget.

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny (2023). Systematisk tankespinn – modeller for digital kompetanse. Kompetansedelingsseminar TEQ21. TEQ21.

Øgrim, Leikny ; Johannesen, Monica ; Hatlevik, Ove Edvard (2022). Teachers´ professional digital competence, between policy, theory and practice. NERA 22. NERA.

Carm, Ellen ; Johannesen, Monica ; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny ; Phyak, Prem (2021). Introduction. Carm, Ellen; Johannesen, Monica; Luitel, Bal Chandra; Øgrim, Leikny; Phyak, Prem (Red.). Innovative Technologies and Pedagogical Shifts in Nepalese Higher Education. s. 1-12. Brill | Sense.
https://doi.org/10.1163/9789004448865_001

Johannesen, Monica ; Øgrim, Leikny ; Hatlevik, Ove Edvard (2021). The role of materiality in the conceptual understanding of professional knowledge. NERA2021. Nordic Educational Research Association.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.